واریز 300 میلیارد تومان به حساب شهرداری

12 بهمن 1395 ساعت 15:11

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در هفته جاری ۳۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز شده است، گفت:‌ تا دو ماه آینده کل مبالغ پرداختی بدهی دولت به شهرداری پرداخت می شود.


به گزارش عصر تعادل،وزیر اقتصاد با بیان اینکه در هفته جاری ۳۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز شده است، گفت:‌ تا دو ماه آینده کل مبالغ پرداختی بدهی دولت به شهرداری پرداخت می شود.

علی طیب نیا که امروز صبح برای پاسخ به سوال نمایندگان در صحن مجلس حاضر شده بود در‌ پاسخ به سوال لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مورد علت تخلف در‌عدم پرداخت سهم شهرداری ها از‌عوارض مالیات بر‌ارزش افزوده، گفت: مالیات بر ارزش افزوده از جدیدترین انواع مالیات است که از دهه هفتاد در‌ ایران به آن توجه شد. در گذشته بیشتر مالیات‌ها در بخش تولید و‌ عرضه بود و فشار زیادی بر این قسمت می‌آمد و تصمیم گرفته شد تا مالیات بجای بخش صنعت از مصرف کننده و به میزان فاکتور باشد. 

او افزود: در گذشته از‌ یک مورد چند بار مالیات اخذ می‌شد و مشکل ارزش آبشاری به وجود می‌آمد بنابراین با استفاده از مکانیزم مالیات بر‌ارزش افزوده دیگر این مشکل بوجود نمی‌آید.

وزیر اقتصاد ادامه داد: تعامل خوبی بین دولت و شهرداری‌ها درباره‌ پرداخت سهم شهرداری‌ها از‌ مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد و‌ تا کنون بخش اعظمی از این سهم به شهرداری‌ها پرداخت شده است.

در ادامه لاهوتی طی سوالی از وزیر پرسید: متاسفانه شهرداری ها به دلیل کوتاهی دولت در پرداخت سهم شهرداری از‌مالیات بر‌ ارزش افزوده با مشکل پرداخت در حقوق و اضافه کاری کارکنان خود مواجه شدند و به این دلایل مالی مجبور به شهر فروشی شده‌اند.

او افزود: متاسفانه آرایی که در کمیسیون ۱۰۰ شهرداری صادر می‌شود اکثرا غیرقانونی است و آنها چاره‌ای جز‌ این ندارند و باید محلی برای هزینه‌های خود تامین کنند. دولت قرار بود در بخش حمل و نقل و بافت‌های فرسوده به شهرداری کمک کنند اما متاسفانه در این بخش‌ها از جانب دولت کمکی صورت نگرفته است و در بخش‌های دیگر هم میزانی که باید کمک صورت می‌گرفته است کامل پرداخت نشده است دولت به عنوان یک امانتدار محل این قسمت‌ها را از مردم دریافت کرده است و باید آن را پرداخت می‌کرد اما متاسفانه به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت نشده است.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال گفت: عواید وصول مالیات بر ارزش افزوده به دو‌حساب خزانه و شهرداری‌ها به صورت مستقیم واریز می‌شود. طبق تبصره یک ماده ۲۰ و ماده ۴۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده در‌مرحله واردات توسط گمرک در زمان عرضه کالا مالیات وصول می‌شود و‌ به این دو حساب به نسبت مقرر واریز می‌شود. 

او افزود: این تفاوتی که بین شهرداری و دولت وجود دارد علتش این است که بخشی از اینها از محل عملیات اجرایی وصول شده و به حساب خزانه وارد شده و مقرر شده است که ا‌ین میزان از خزانه به حساب شهرداری‌ها واریز شود و من بعد هم مستقیما به حساب شهرداری‌ها واریز‌ شود تا تفاوت حساب وجود نداشته باشد. در هفته جاری ۳۰۰ میلیارد تومان از این مطالبات وصول شده و به حساب شهرداری پرداخت شده است. تا دو ماه آینده کل مبالغ پرداختی بدهی دولت به شهرداری پرداخت می شود.

لاهوتی در ادامه با قول وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه قبل از اسفند جلسه‌ای تشکیل شود تا مشکلات واریز دولت و شهرداری‌ها بررسی شود از پاسخ وزیر قانع شد و سوال به رأی گذاشته نشد. 

طیب‌نیا در پاسخ به سوال محمودزاده نماینده مجلس در مورد قاچاق کالا و مسئله کولبرها گفت: قاچاق کالا مشکلی است که بخش مولد کشور را تهدید می‌کند. اگر بخواهیم که طبق فرامین اقتصادی مقاومتی عمل کنیم باید قاچاق کالا را مهار کنیم.از این گذشته دولت به پیشرفت بخش کشاورزی هم نگاه ویژه‌ای دارد و ممکن است قاچاق محصولات کشاورزی باعث ورود بیماری‌ها به کشور شود که دولت را در‌این بخش با مشکل مواجه کند. قاچاق کالا هم حاکمیت قانون را مختل می‌کند و هم درآمدهای دولت را کاهش می‌دهد باید با آن برخورد شود. 

او با تاکید بر اینکه گمرک مرزبان کشور نیست و نظارتی بر مرزها ندارد، اظهارکرد: گمرک فقط بر ورود و خروج کالاها از مبانی گمرکی نظارت دارد و حدود ۷۰ درصد قاچاق کالا از مبادی غیررسمی صورت می‌گیرد که حدود ۱۰ مورد از این مبادی غیررسمی در سه استان غربی کشور است. از سوی دیگر نیز باید به این مسئله توجه کرد بخشی از مواردی که قاچاق کالا محسوب می‌شود، در واقع تخلفات گمرکی است مثلا کم اظهاری که یک تخلف گمرکی است.

طیب نیا در پاسخ به سوالی در رابطه با واردات بی‌رویه کالا به کشور هم گفت: اگر منظور واردات از طریق گمرکات است که باید با وضع تعرفه‌ها و قوانین با آن مقابله شود و وزارت اقتصاد در این زمینه مسئولیتی ندارد. اگر این واردات بی‌رویه از مرزها و مبادی غیرقانونی و خارج از گمرک صورت می‌گیرد نیز در حیطه اختیارات ما نیست.

وزیر اقتصاد ادامه داد: گمرک وظیفه دارد تجارت خارجی را تسهیل کند و فضای کسب و کار گسترده شود و از سوی دیگر سرعت ورود و خروج کالا را افزایش دهد تا تخلفات گمرکی کم شود. گمرک در این سه سال اخیر هم در زمینه سرعت و هم در زمینه دقت فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

او با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی خاطرنشان کرد: این سامانه بسیاری از فرآیندهای گمرکی را الکترونیک کرده است. با پیاده‌سازی این سامانه تشریفات کارهای گمرکی سریع‌تر می‌شود و نظارت بر آن هم آسانتر شده و باعث قوت در مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌شود.

طیب‌نیا ادامه داد:‌ اقدام دیگر راه‌اندازی سامانه تبادل اطلاعات اقتصادی بین دستگاهای مختلف است و از این طریق این امکان به وجود آمده که سازمان‌های مذکور اطلاعات لازم را باهم مبادله کنند. فعال کردن این سامانه باعث بهبود در مبارزه با پولشویی است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: قاچاق برای به دست آوردن منفعت بیشتر است و یکی از راه‌های مبارزه با آن مسدود کردن شریان‌های مالی حامی آن است. در سال‌های اخیر با شناسایی این شریان‌های مالی پیشرفت خوبی در مبارزه با پولشویی داشته‌ایم. طبق آمار کشفیات قاچاق کالا ۱۱۷ درصد و کشفیات قاچاق مواد مخدر ۷۱۱ درصد افزایش داشته و همچنین قاچاق کالا از مبلغ ۲۵ میلیارد به ۱۵ میلیارد تومان کاهش یافته است.

او گفت: همچنین ما پیگیر افتتاح گمرک مهاباد هستیم که این امر در آینده محقق می‌شود.

در ادامه محمودزاده با اشاره به حادثه گیر افتادن کوله‌برها در زیر آوار و فوت چند تن از آنان گفت: چرا دولت برای مشکلات جوانانی که به دلایل بیکاری و مشکلات اقتصادی که حاضرند برای یکصد هزار تومان آن همه بار را بر دوش خود حمل کنند کاری نمی‌کند و مشکلات آنها را حل نمی‌کند؟ که وزیر اقتصاد قول داد کمیته‌ ویژه‌ای تشکیل شود که به مشکلات کوله‌برها رسیدگی ویژه کند.

با همین قول نماینده از پاسخ سوال خود قانع شد.


کد مطلب: 109957

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/109957/واریز-300-میلیارد-تومان-حساب-شهرداری

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir