۰

7 استان کشور، کانون فعال آنفلوانزای فوق پرندگان

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۹
به گزارش عصر تعادل،مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دام سازمان دامپزشکی گفت: ما در ۷ استان کانون فعال آلوده به آنفلوانزای پرندگان داریم و تمرکز بر این استانهاست.
 
فرشاد تهرانی با بیان اینکه  در هفت استان، کانون فعال ویروس آنفولانزای حاد پرندگان وجود دارد، اظهارداشت: در استان‌هایی مانند خراسان رضوی، اصفهان، تهران، گیلان، قم، مرکزی و مازندران کانون فعال داریم و تمرکزمان بر این استان‌هاست.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی با تاکید بر اینکه با پخت لاشه مرغ یا تخم مرغ، عامل بیماری این ویروس به انسان سرایت نمی‌کند، گفت : ویروس آنفولانزا ویروس حساسی است و حتی اگر به فرض لاشه یا تخم مرغی را هم داشته باشیم که آلوده باشد، با پختی که ما انجام می‌دهیم این ویروس از بین می‌رود؛ مرغ و تخم مرغ اگر پخته و در حین طبخ، دست‌ها شسته و از دستکش استفاده شود هیچ نگرانی از این جهت برای مردم وجود ندارد.

وی تصریح شد : بحث مصرف مرغ و تخم مرغ فقط مربوط به آنفولانزا نیست و مربوط به  سایر بیماری‌ها و شرایط نگهداری هم است که به این منظور  توصیه می‌شود مردم این محصولات را از

مراکزی بخرند که شناسنامه دار باشد تا امکان مطالعه قبلی روی واحدهایی که این محصول را تولید کردند، داشته باشیم.

تهرانی با تاکید بر اینکه معدوم سازی واحدهای مرغداری آلوده به بیماری آنفولانزا جنبه انسانی ندارد، تصریح کرد: معدوم سازی که انجام می‌شود برای جلوگیری از اشاعه بیماری است، در کانون‌هایی که آلوده هستند در همان منطقه معدوم می‌کنیم و جلوی انتقالش را به سایر مناطق می‌گیریم.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام سازمان دامپزشکی در ادامه گفت: بیشتر هدف از معدوم سازی کنترل بیماری و جلوگیری از انتقال ویروس است تا بتوانیم جلوی گسترش را بگیریم و جنبه انسانی مطرح نیست.

وی به ارائه آماری از شیوع بیماری انفولانزای حاد پرندگان پرداخت و افزود : ۱۴ استان کشور درگیر این ویروس هستند و از این استان‌ها در ۶ استان حداقل یک ماه است که گزارش جدیدی نداریم هرچند که وضعیت این استان‌ها زرد است و به حالت عادی بر نگشته است.

وی متذکر شد: در استان‌هایی که گزارشی از شیوع این ویروس نداریم همکاران ما در حال بررسی و کنترل هستند که در صورت شناسایی کانون آلوده آن را بلافاصله بررسی کنند.

تهرانی به استان‌هایی که درگیر این ویروس هستند اشاره کرد و گفت: در استان‌هایی مانند خراسان رضوی، اصفهان، تهران، گیلان، قم، مرکزی و مازندران طی هفته‌های گذشته کانون فعال داریم و تمرکزمان بر این استان‌هاست تا کانون‌ها را در حداقل زمان ممکن شناسایی و در محل معدوم سازی کنیم، واحد را پاکسازی و شستشو دهیم تا ویروسی در منطقه باقی نماند و بتوانیم جلوی گسترش ویروس را بگیریم.
کد مطلب : ۱۰۹۹۶۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.