۰

طرح دوفوریتی آموزش‌های مدیریت بحران و پسابحران در دستور کار وزارت علوم قرار گیرد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۴
طرح دوفوریتی آموزش‌های مدیریت بحران و پسابحران در دستور کار وزارت علوم قرار گیرد
به گزارش عصر تعادل،دکتر اکبر نصرالهی در گفت‌وگو با خبرنگار در مورد حادثه حریق و ریزش ساختمان پلاسکو و حواشی آن با بیان اینکه بیشتر تجمع‌کنندگان صاحبان مغازه‌های پاساژ، کارگران و خانواده‌های نگران بودند که جان و مال‌شان در معرض تهدید قرار گرفته بود، اظهار کرد: بنابراین طبیعی بود که در خیابان همیشه شلوغ  جمهوری، حدود 4 هزار کارگر و تولیدکننده شاغل در پلاسکو ، چشم از ساختمان برنگردانند و سرنوشت آن را نظاره‌گر باشند و تعدادی هم با رفتار نادرست، تا حدودی امدادرسانی را با مشکل مواجه کنند.
وی ادامه داد: در حادثه پلاسکو، برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برای پوشاندن ضعف مدیریتی خود، تجمع مردم و عدم همکاری آن‌ها را تا حد زیادی بزرگنمایی کرده‌اند، در حالی‌که حتی اگر حرف‌شان درست باشد و تجمع همه مردم در محل حادثه از روی کنجکاوی و فرهنگ نادرست بوده باشد، در این صورت نیز باید از دانشگاهیان، مسؤولان و اهالی رسانه پرسید که چه کرده‌اند که مردم در این مواقع به جای کمک کردن و راه باز کردن برای گرفتن عکس سلفی جمع می‌شوند.
نصرالهی تاکید کرد: از حدود 40 بحران در دنیا،‌ بیش از 30 بحران در ایران از جمله سیل، ریزگردها، بارش برف، توفان، آلودگی هوا در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، تجربه شده است که باعث آسیب به جان و مال مردم شده، بنابراین ضروری است تا دانشگاهیان و متولیان امور آموزشی هم، به نحوی دغدغه آموزش و مداخله برای مدیریت و پیشگیری بحران را داشته باشند.
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد واحد تهران شمال با انتقاد از اینکه دانشگاهیان نیز همانند بسیاری از بخش‌ها، آموزش در زمینه رفتارهای هنگام وقوع بحران را دغدغه اصلی خود نمی‌دانند، پیشنهاد کرد: آموزش پیشگیری و مدیریت بحران و امداد و نجات در سطوح و رشته‌های مختلف درسی مدارس و دانشگاه‌ها  گنجانده شود و دانشجویان در هر رشته و مقطعی متناسب با رشته تحصیلی مباحث مرتبط با خود را در  زمینه بحران در قالب پیش‌نیاز اجباری یا واحدهای اصلی آموزش ببینند و تجربیات مثبت و منفی مدیریت بحران درجهان بویژه ایران را مرور کنند.
دکتر نصرالهی نگاه و رویکرد بخشی، مقطعی و رویدادی و توصیفی از بحران را  از مشکلات مدیران بحران در کشور دانست و گفت: این نوع نگاه و رویکرد موجب شده است مسؤولان، مردم، رسانه‌ها و دانشگاهیان فقط زمانی عمق بحران‌ها را حس کنند که اتفاق می‌افتند، در حالی‌که مدیریت بحران، طیفی از  اقدامات و تدابیری است که قبل،‌ حین و بعد از حادثه  را دربر می‌گیرد.
وی افزود: اگر مسؤولان نسبت به بحران حساس باشند و در این زمینه آموزش‌های لازم را ارائه دهند، تا مقدار زیادی از وقوع بسیاری از بحران‌ها پیشگیری می‌شود و یا پیامدهای منفی آن به حداقل می‌رسد.
نصرالهی با بیان اینکه اگر در بحران‌های مختلف گذشته از جمله برف اخیر در مازندران، آموزش‌ها و هشدارهای بموقع و کافی به مردم داده شده بود تا بدانند که چطور از مرکبات و اموال خود مراقبت کنند، یک سال زحمت آنها فنا نمی‌شد، گفت: در حادثه پلاسکو عدم آموزش و آمادگی‌های ناکافی عوامل مختلف، درکنار ضعف تجهیزات و مدیریت و محدود شدن در اخطار، هزینه‌های بسیاری را به کشور تحمیل کرده است.
وی افزود: در حال حاضر دانشگاهیان، مرجع و رهبران افکار هستند و در تحقیقات سال‌های اخیر که در بین مردم انجام شده است، نشان داده شده که دانشگاهیان بیشترین نقش را در رهبری افکار در حال حاضر دارند. به همین جهت ضروری است که حداقل دانشگاهیان و دانشجویان آگاهی داشته باشند که در زمان وقوع بحران‌ها و پس از بحران چگونه باید رفتار کنند و چه اقداماتی انجام دهند.
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد واحد تهران شمال بر ضرورت ایجاد واحد درسی مدیریت بحران و پسا بحران در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: هر دانشجویی باید متناسب با رشته خود آموزش‌های لازم در این حوزه را ببیند و بداند در مواقع بحران چه عکس‌العملی باید نشان دهد. به طور مثال کسی که در رشته ارتباطات تحصیل می‌کند، حتما بداند که رسانه‌ها در مواقع بحران چه عکس‌العملی باید از خود نشان دهند و واحد مربوط به مدیریت بحران را دانشجویان این رشته طی کنند و یا فردی که در حوزه پزشکی یا مهندسی تحصیل می‌کند، باید آموزش‌های مرتبط با وظیفه خود را در این زمینه ببیند.
نصرالهی ادامه داد: متاسفانه با وجود اینکه در سال‌های گذشته تغییرات زیادی در رشته‌های مختلف ایجاد شده است، اما عناوین و واحدهای درسی تغییری نکرده‌اند و بسیاری از عناوین قدیمی هستند و یا کارآمد نیستند. بنابراین به نظر می‌رسد بهتر است برخی عناوین حذف شوند و یا اگر ضروری هستند، 2 واحد درسی در مقاطع لیسانس، ارشد و دکترا در خصوص مدیریت بحران و پسابحران به درس‌های دانشگاهی اضافه شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ضروری است که این کار در دانشگاه‌ها از همین امسال پیگیری شود و دانشگاهیان اقدامی فوری در جهت ایجاد این واحد درسی انجام دهند؛ چرا که کشور ما در معرض آسیب‌های زیادی از جمله سیل، زلزله، برف و باران قرار دارد و این آموزش‌ها به کاهش آسیب‌های این بلایا کمک بسیاری خواهد کرد.

 

     
کد مطلب : ۱۱۰۶۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.