۰

​كارگران پلاسكو به دنبال بيمه بيكاري هستند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۲
به گزارش عصر تعادل، طبقه دوم اداره كار خيابان ٣٠ تير ستاد رسيدگي به وضعيت بيمه بيكاري كارگران ساختمان پلاسكو است. ١٧ روز از حادثه پلاسكو گذشته است. حادثه‌اي كه تبعات آن دامنگير اقشار مختلف شده است و هنوز هم عده بسياري با اين تبعات درگيرند.
 
مرد ميانسالي از اتاق بيرون مي‌آيد و برگه‌هايي كه در دست دارد داخل پوشه طلقي‌اش جا مي‌دهد. مي‌گويد اتوكار است و در يك توليدي در طبقه هفتم پلاسكو كار مي‌كرد، ٢٨ سال پيش براي نخستين بار در اين ساختمان مشغول كار شده است. اما در تمام اين سال‌ها بيمه نبوده. حالا اما با مصوبه هيات دولت مبني بر تعلق گرفتن بيمه بيكاري به كساني كه در طول مدت فعاليت خود در پلاسكو بيمه نبوده‌اند، اميدوار شده كه در ماه‌هاي پاياني سال مشمول بيمه بيكاري شود. پروانه كسب كارفرمايش را منگنه كرده به متن دست‌نويسي كه اشتغال او را در يكي از توليدي‌هاي پلاسكو تاييد مي‌كند. مي‌گويد آمده پرونده تشكيل داده و گفته‌اند منتظر باشد تا خبر بدهند كه چطور و كجا مبلغ مربوط به بيمه بيكاري‌اش را دريافت كند. دنبال كار مي‌گردد،
 
اما: «اين موقع سال كه كار پيدا نميشه، همه به خاطر پاداش آخر سال هم كه شده با هر شرايطي هست كارشون رو حفظ مي‌كنن، كار پيدا كردن تو صنف ما تو اين موقع سال كار سختيه. بايد صبر كنيم تا بعد از عيد.» پوشه‌اش را مرتب مي‌كند و از پله‌ها پايين مي‌رود، انگار چيزي يادش آمده باشد بر مي‌گردد و مي‌گويد: «بنويسيد ما راضي بوديم اين پولي كه ميخوان براي بيمه بيكاري به ما بدن خرج استحكام اون ساختمون مي‌كردن، كه ما اين موقع سال اين وضعيت رو پيدا نكنيم. »‌روز ششم بهمن بود كه هيات دولت به پيشنهاد وزارت اقتصاد و دارايي و معاونت اجرايي رييس‌جمهور و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي در راستاي حمايت از خسارت‌ديدگان از آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو راهكارهايي را به تصويب رساند.
 
در بند چهارم اين مصوبه آمده است: «شاغلاني كه داراي بيمه نيستند (اعم از كارگر يا كارفرما) با شناسايي از طريق اتاق اصناف ‏ايران، توسط وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، همانند بيمه‌شده‌ها به مدت چهار ماه از دي ٩٥ تا ‏فروردين ٩٦ از حداقل دستمزد قانوني و ساير مزاياي مربوط به آن برخوردار شوند.» پيش از اين مصوبه هم روز سوم بهمن وزارت تعاون اعلام كرد بيمه‌شدگان با مراجعه به اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي جنوب غرب نسبت به ارايه درخواست بيمه بيكاري و تشكيل پرونده اقدام كنند. براي بيمه‌شدگان در بانك رفاه حسابي افتتاح خواهد شد و مبلغ بيمه بيكاري به اين حساب واريز مي‌شود. اما كساني كه بيمه نبوده‌اند هنوز بلاتكليف‌اند. فقط پرونده‌اي را تكميل و فرم درخواست‌شان را پر كرده‌اند و گوش به زنگ اداره كار مانده‌اند. 
 
يكي از مشاوران بيمه مي‌گويد: «كساني كه بيمه نيستند تعدادشان بيشتر است. كارگران توليدي‌ها و كساني كه در پلاسكو دكه داشته‌اند، يا چرخ داشته يا پيك بوده‌اند و به نوعي در آمدشان وابسته به اين ساختمان بوده اين مدت مراجعه كرده‌اند براي بحث بيمه بيكاري. هنوز هم كسي به نتيجه نرسيده، فقط اينجا فرم پر مي‌كنند و مي‌روند تا خبرشان كنند. اما بيمه شده‌ها تكليف‌شان مشخص است.» 
 
كارشناس بيمه در يكي از اتاق‌هاي طبقه دوم كه ستاد رسيدگي به كارگران پلاسكو است نشسته، اسامي را ليست مي‌كند و مدارك را از كارگران تحويل مي‌گيرد. در مورد خبر برخي رسانه‌ها مي‌گويد: «بعضي رسانه‌ها نوشته‌اند ما گفته‌ايم مصوبه هيات دولت به ما ابلاغ نشده، اما شما اين پرونده‌ها را ببينيد. اين ليست اسامي امروز ما است.»‌ مي‌گويد اجازه دادن آمار مراجعين را ندارد، يكي از فرم‌ها را نشان مي‌دهد و مي‌گويد: «اين فرد هشت سال در پلاسكو كار مي‌كرده، بالاخره يك كارفرمايي داشته، اين كارفرما اشتغال او را تاييد مي‌كند، آدرس محل كار سابق او در پلاسكو و شماره و آدرس كارفرما هم در فرم هست و وضعيت بيمه اين فرد قابل پيگيري است.»
 
در آخرين آمار اعلام شده از سوي حاتم شاكرمي، مديركل كار استان تهران، ١٣٧٠كارگر بيكار شده پلاسكو براي دريافت بيمه بيكاري ثبت نام كرده‌اند كه از اين تعداد ۴۴۰ نفر فاقد بيمه هستند كه بر اساس مصوبه ۶ بهمن ماه هيات دولت، به مدت ۴ ماه مشمول بيمه بيكاري مي‌شوند. شاكرمي مبلغ در نظر گرفته شده براي پرداخت بيمه بيكاري افراد فاقد بيمه را ۱۰ميليارد تومان اعلام كرد كه از محل مصوبه هيات دولت در نظر گرفته شده است.
 
كسبه پاساژ كويتي‌ها همچنان بلاتكليف
 
رفت و آمد و كسب و كار در چهار راه استانبول ظاهرا به وضعيت عادي بازگشته، اما همسايه ديوار به ديوار پلاسكو هنوز در حصار آبي رنگ پلاستيكي قرار دارد. پاساژ كويتي‌ها هنوز وضعيت عادي پيدا نكرده است. حوالي چهارراه و در كوچه‌هاي اطراف و مغازه‌هاي نزديك به استانبول مي‌شود حلقه مرداني را ديد كه نگاه‌شان نگران است و هنوز چهره‌هاي‌شان در هم رفته و پر سوال است. مي‌گويند ١٧ روز است كه هر روز مي‌آيند و مي‌روند، اما همچنان بلاتكليف‌اند. روز سوم بود كه تلويزيون تصاويري را در مورد تخليه مغازه‌هاي كويتي‌ها نشان داد، اما تمام كساني كه در اطراف چهار راه استانبول خودشان را كسبه كويتي‌ها معرفي مي‌كنند، اين موضوع را تكذيب مي‌كنند: «اموال ما هنوز تو ساختمونه، اجازه ندادن بريم مغازه‌ها رو تخليه كنيم.» عده ديگري اما گويي چندان از وضعيت موجودشان ناراضي نيستند: «نظام مهندسي استحكام ساختمون رو تاييد كرده، گفتن تا آخر اين هفته مي‌تونيم مغازه‌هامون رو باز كنيم.»
 
و ديگري تاكيد مي‌كند: «تو كويتي‌ها حتي يك شيشه هم نشكسته، همه اجناس ما هم داخل مغازه است» جلوي در مسجد هدايت كه محل تشكيل جلسات كسبه كويتي‌هاست، چند نفر ايستاده‌اند، از ماجراي جمع شدن‌شان صبح شنبه جلوي ساختمان كه مي‌گوييم، مرد با ترديد شروع به صحبت مي‌كند: «قرار بود ساعت ١٠ صبح اينجا تجمع كنيم تا بالاخره بعد از ١٧ روز تكليف‌مون رو روشن كنن، اما تو كانال تلگرامي كه كسبه پلاسكو درست كردن، اعلام كردن هيچ كس نبايد تجمع كنه.»
 
اخبار كانال تلگرامي را نشان مي‌دهد و ادامه مي‌دهد: «اون قسمت‌هاي پاركينگ رو كه براي دسترسي به زير زمين پلاسكو كانال زده بودند، بازسازي كردن، تصاويرش رو تو كانال برامون مي‌فرستن، اما هنوز معلوم نيست شب عيدي تكليف ما چي ميشه، ٤٠٠ تا مغازه تو كويتي‌ها هست، حساب كنيد تو هر پلاك حداقل ٨ نفر كار مي‌كردن، الان نزديك ١٦٠٠ نفر بيكار شدن، هيچ كس هم جواب درست به ما نميده، ما يه جور بلاتكليفيم، كارگرها و فروشنده‌ها يه جور ديگه.» انگار حادثه پلاسكو در ذهن عابران تمام شده است. حالا عابران چهار راه استانبول به يك سرك كشيدن ساده براي ديدن جاي خالي ساختمان بلند و قديمي تهران اكتفا مي‌كنند. اما بسياري هستند كه با اين حادثه و تبعات ناشي از آن درگيرند و به نظر نمي‌رسد اين داستان براي‌شان به اين سادگي‌ها به پايان برسد.
کد مطلب : ۱۱۰۸۶۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.