۰

اصرار به استعفای شهردار، سیاسی‌ کاری است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۸
به گزارش عصر تعادل، مجتبی شاکری در جریان سیصد و بیست‌ و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز به صورت علنی و با حضور شهردار تهران برگزار شد، پس از استماع گزارش قالیباف درباره حادثه پلاسکو، گفت:‌ این جلسه تشکیل شده تا از گزارش‌های ارائه شده برای قضاوت صحیح استفاده کنیم. این چه اخلاقی است که هنوز ابعاد حادثه به طور کامل مشخص نشده و صرفا گزارشی از منظر شهرداری اراده شده است، عده‌ای بدون اینکه گزارش دادستان، مالکان و دیگر نهادهای مرتبط را بشنوند، قضاوت نهایی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای تصمیم گرفته‌اند که شهردا را وادار به استعفا یا عذرخواهی کنند و مدام این جمله را تکرار می‌کنند تا در اذهان عمومی جا بیفتد. اگر این جمله از سر صدق بیان می‌شود، قاعدتا باید زمان دهیم تا ابعاد حادثه پلاسکو کاملا روشن شود. مگر کمیته حقیقت‌یاب گزارش خود را از حادثه ارائه کرده که عده‌ای شهردار را مقصر می‌دانند و تلاش می‌کنند سر او را بالای دار ببرند.
شاکری خطاب به اصلاح‌طلبان شورا تصریح کرد: این چوبی که شما بلند کردید، حتما بر سر رییس‌جمهور، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی و دیگر متولیان دولتی مرتبط با حادثه پلاسکو نیز می‌خورد. این اظهارات از سر صدق نیست بلکه کار سیاسی است.
وی خطاب به مسجدجامعی نیز اظهار کرد: جان همه انسان‌ها محترم است؛ جان کسانی که در سونامی سکته و سرطان قربانی می‌شوند، جان و حقوق هشت میلیون شهروند ایرانی بی‌کار و تولیدکنندگانی که به دلیل قاچاق بی‌رویه کالا زمین‌گیر شده‌اند نیز محترم است. این‌گونه چوب را بلند نکنید که ممکن است بعد بر سر خودتان فرود بیاید.
رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران به اعضای شورا توصیه کرد اجازه دهند فرایند کار با صدق به پیش برود و افزود: باید صبر کنیم تا کمیته حقوقی و فنی و نیز کمیته ایمنی شورای شهر که در این زمینه تکلیف دارند، از افراد متخصص دعوت کنند و درباره عوامل موثر بر حادثه به جمع‌بندی برسند. اما برخی اعضا به نوعی دچار پیش‌فعالی هستند به نحوی که حتی می‌خواهند حق ذاتی شورای شهر مبنی بر نظارت بر شهردرای را نیز به افرادی خارج از شورا واگذار کنند. کدام نهاد نظارتی در کشور را سراغ دارید که چنین کاری کند؟ آیا مجلس حاضر است حقوق خود را به کمیته‌ای متشکل از افراد غیرنماینده بسپارد؟
شاکری توصیه کرد شورای شهر از عجله در رسیدگی خودداری کند و گفت: اینکه برخی سودای استعفا و عذرخواهی شهردار را دارند، درست نیست. من شخصا در مسائل مختلف به شهردار تهران انتقاد دارم و بارها در اظهارات خود صراحتا وی را نقد کرده‌ام. اما فضایی که اکنون در حال شکل‌گیری است، صادقانه نیست. بلکه به نوعی ذم در قالب مدح است به نحوی که فردا را تا حد زیادی بالا می‌بریم و اعلام می‌کنیم می‌توان از ظرفیت او در بحران‌های دیگر نیز استفاده کرد، بعد ناگهان از استعفای او سخن می‌گوییم.
وی با بیان اینکه در حادثه پلاسکو دست‌کم چهار نهاد سهم دارد که یکی از آنها شهرداری است، گفت: قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و وزارت کار نیز قطعا در وقوع این حادثه سهیم هستند که باید سهم آنها نیز بررسی شود.
وی خاطرنشان کرد: افزون بر این شورای شهر نیز در حادثه مذکور مقصر است و رسانه‌ها می‌توانند ما را به سبب آرایی که به برنامه پنج‌ساله داده‌ایم یا کوتاهی در نظارت بر اجرا مورد سوال قرار دهند و از ما بخواهند استعفا دهیم.
شاکری با بیان اینکه در برنامه پنج‌ساله دوم 2000 میلیارد تومان به امر بحران آتش نشانی و ایمنی اختصاص یافته است، گفت: سهم سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران از این بودجه هنگفت ناچیز و معادل 200 میلیارد تومان است که از این رقم نیز فقط 50 میلیارد تومان محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه در ماجرای تلفیق بودجه نیز اکثریت اعضای شورای شهر به آن رای دادند، گفت: اعضا حق دارند بر اساس تشخیص خود رای دهند. ممکن است استدلال امسال بنده که مخالف بوده‌ایم ضعیف بوده یا اینکه اطلاعات اعضا قوی‌تر بوده است. هر چه که بوده آنچه شهرداری اجرا می‌کند حاصل رای خود ما به برنامه و بودجه است. چرا از زیر بار آن شانه خالی می‌کنیم؟ یک‌سر این بار روی شانه شهرداری و سر دیگر آن روی شانه شورای شهر است. این‌طور نیست که بتوانیم شهرداری را گوشه رینگ بگذاریم و مدام ضربه بزنیم بدون اینکه متوجه سهم و مسوولیت خود باشیم.رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه مسجدجامعی مدعی است، سه سال قبل درباره وضعیت ایمنی شهر تذکراتی داده است، گفت: می‌توانستید سال‌های بعد هم این مسائل را مطرح کنید

وی ادامه داد: در قضیه وضعیت سازمان آتش‌نشانی، حتی با فرض اینکه شهرداری از روی عناد تکالیف خود را انجام نداده، شورا نیز مسوولیت داشته است. آقای مسجدجامعی می‌توانست به جای انتظار برای لایحه شهرداری، طرح دو فوریتی به صحن بیاورد. این نوع برخورد سیاسی با قضیه پلاسکو صحیح نیست. ضمن اینکه به لحاظ حقوقی نمی‌توانیم آنچه که امر نکردیم را اکنون مطالبه کنیم.
وی در خاتمه یادآور شد که او نیز همچون بسیاری از اعضا از برخی صحبت‌های شهردار تهران قانع نشده است اما اعتقاد دارد برای تصمیم نهایی این ادله کافی نیست.
کد مطلب : ۱۱۰۹۶۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.