۰

عمر کوتاه فرمان جنجالی ترامپ؟

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۵
عمر کوتاه فرمان جنجالی ترامپ؟
به گزارش عصر تعادل،به نظر می‌رسد که ترامپ برای رسیدن به رویای آمریکایی‌اش، آدرس اشتباهی را در دست دارد زیرا اولین تصمیم او موجب «سرگردانی» تعداد زیادی از مردم عادی در فرودگاه‌ها و موج شدیدی از «محکومیت» توسط دولت‌ها و چهره‌ها شده است. اما آنچه که بیش از همه از روز اول تاکنون از این تصمیم مخدوش شده، چهره دموکراتیک آمریکا در نظر جهانیان است.
 
کارشناسان بین‌المللی در گفت‌وگو با ایسنا درباره این دستور عجیب و انزواجویانه رئیس‌جمهور آمریکا، تحلیل‌هایی ارائه ‌کرده‌اند که در ادامه می‌خوانید:

فرمان مهاجرتی ترامپ تمسخر بیشتر برای آمریکا به بار خواهد آورد
والتر پوش، کارشناس برجسته اتریشی در این باره می‌گوید: ترامپ در فرمان جدید مهاجرتی خود،‌ کشورهایی را که با آنها منافع اقتصادی دارد خارج از این حلقه نگه داشته است.
وی بر این باور است که این فرمان تمسخر بیشتر برای آمریکا و حمایت بیشتر از بیگانه هراسی به بار خواهد آورد.
این کارشناس اتریشی نسبت به تاثیر گذاری واقعی اعتراضات گسترده در داخل و خارج از آمریکا علیه این فرمان مهاجرتی اضافه می‌کند: به طور سمبلیک ممکن است این اعتراضات سودمند باشد اما در کل فکر نمی‌کنم باعث اتفاق خاصی شود.

در آینده سیاست‌های مهاجرتی آمریکا محدودتر خواهد شد
شیرین هانتر، استاد ایرانی-آمریکایی در دانشگاه جورج تاون که چندین سال است که در آمریکا زندگی می‌کند، در این باره می‌گوید: درواقع این فرمان در راستای بخشی از اجرای وعده‌های داده شده توسط دونالد ترامپ، در دوران کمپین انتخاباتی‌اش به بخشی از جامعه آمریکا که احساس می‌کنند حجم بالای مهاجران باعث کم رنگ شدن هویت آمریکایی آنها شده، انجام گرفته است. هم چنین وعده ساخت دیوار نیز با همین هدف انجام گرفته است. 
وی با اشاره به هفت کشور ذکر شده در فرمان مهاجرتی ترامپ ادامه می‌دهد: انتخاب این هفت کشور ابعاد سیاسی به همراه دارد. اگرچه این کشورها در دشمنی با آمریکا به سر می‌برند، اما شهروندان آنها عملیات ترویستی در خاک آمریکا انجام نداده‌اند. به طور خلاصه می‌توان گفت که این اقدام تنها برای اهداف داخلی انجام شده است.
او با بیان اینکه این فرمان جدید باعث ایجاد انتقاداتی در داخل آمریکا و کشورهای دیگر شده است، می‌افزاید: نام بردن از یک دین خاص و گروه‌های قومی (خاورمیانه) بسیاری از مردم آمریکا و اروپا نگران کرده است که سیاست‌های نژادپرستانه براساس نژاد و مذهب و یا تئوری‌های نئوفاشیست احیا شوند. این افراد همچنین می‌ترسند که اعمال اینگونه محدودیتها، تصاویر غرب و آمریکا به عنوان پیشتازان در حقوق بشر زیرسوال برد.
این استاد ایرانی-آمریکایی با اشاره به موج گسترده مخالفتها با این محدودیتها ادامه می‌دهد: در حال حاضر پرزیدنت ترامپ اعلام کرده است که این قانون موقتی بوده و برای همیشه نیست. همچنین بسیاری از شرکت‌ها و دانشگاه‌های بزرگ آمریکا بخشی از کارکنان و دانشجویانشان از این هفت کشور بوده و به آنها وابسته هستند. آنها برای تغییر این قانون بسیار تلاش می‌کنند اما درکل در آینده سیاست‌های مهاجرتی آمریکا محدودتر خواهد شد.

وکلا و قضات آمریکایی و سازمان‌های مدافع حقوق مسلمانان برای دفاع از سنت لیبرالیسم پیروز خواهند شد
هم چنین شارلوت ویدمن یکی از خبرنگاران برجسته آلمان می‌گوید: پس از صدور فرمان مهاجرتی از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روزنامه فرانکفورتر آلگماتیه زایتونگ "یکی از معتبرترین روزنامه های آلمان، تیتر "خشم علیه محدودیت مهاجرتی ترامپ" را منتشر کرد که این تیتر خلاصه‌ای از واکنش رسانه‌ها، جامعه مدنی و بحث عمومی در آلمان است البته به جز جناح پوپولیستی و راست گرای آلمان و طرفداران آنها.
وی درباره تاثیر این فرمان مهاجرتی بر زندگی بخشی از آلمانی های دو تابعتی می‌گوید: در حال حاضر هزاران نفر از آلمانی‌ها که دارای پاسپورت دو تابعیتی هستند مشمول این قانون می‌شوند که در این باره می‌توان به امید نوری‌پور اشاره کرد که نماینده پارلمان و عضو کمیته امور خارجی روابط آمریکا- آلمان است.
او برخلاف کارشناسان دیگر به آینده امیدوار است و تاکید می‌کند که در نهایت تلاش‌های وکلای آمریکایی، قضات، سازمان‌های مدافع حقوق مسلمانان برای دفاع از سنت لیبرالیسم و قانون اساسی آمریکا پیروز خواهد شود. آنها باید پیروز شوند.

ترامپ تنها به فکر خود "ترامپ" است و دیگر هیچ
نادر انتصار، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای آمریکا در این باره می‌گوید: ترامپ تنها به فکر خود "ترامپ" است و دیگر هیچ.
این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: یکی از نکات قابل توجه این است که کشورهایی که از سال 2001 در عملیات تروریستی در آمریکا دست داشته‌اند در این لیست قرار نگرفته‌اند به نظر می‌رسد این لیست بیشتر اثر تبلیغاتی داشته باشد، به احتمال بسیار ترامپ با این اقدام می خواهد به طرفدارانش بگوید، "من به وعده خود عمل کرده‌ام."
وی ادامه می‌دهد: در واقع تمام کشورهایی که ترامپ در این لیست قرار داده کشورهایی هستند که او در آنجا منافع اتقصادی ندارد. برای ترامپ مهم این است که به جیبش صدمه‌ای وارد نشود.
اکنون به لطف رای قاضی فدرال ایالت واشنگتن و رای رد دادگاه استیناف آمریکا به درخواست دولت ترامپ برای بازگشت فوری حکم ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان، بارقه های امید را زنده کرد و اکنون می‌توان امیدوار بود که تصمیم جنجالی ترامپ در حد یک لاف زنی سیاسی باقی بماند.
در پی این حکم قاضی به آژانس‌های دولتی و خطوط هواپیمایی سراسر جهان اعلام شد که این ممنوعیت برداشته شده و می‌توانند افرادی از کشورهای ممنوعه را نیز به مقصد آمریکا در میان مسافران خود داشته باشند.
کد مطلب : ۱۱۱۰۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.