۰

جنگ سرد استقلال و هوادارانش با ژاوی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۸
به گزارش عصر تعادل، برگ برنده السدی‌ها ژاوی است و آنها به طراح خود می‌نازند اما برگ برنده آبی‌ها تماشاگرانی هستند که صندلی‌های ورزشگاه آزادی را پر خواهند کرد. استقلال دل خوش است به فضای رعب‌آوری که برای السدی‌ها ایجاد خواهد شد. احتمالا موج‌های مکزیکی و تشویق‌های ممتدی که هر روزنه‌ای را باز خواهد کرد. امشب لحظه موعود فرا می‌رسد و استقلال در صورت پیروزی به مرحله مقدماتی لیگ

ماییم و یک بازی فوق حساس نه فقط برای استقلال و استقلالی که دل توی دل‌شان نیست تا از مرحله پلی‌آف آسیا عبور کنند. این بازی برای یک ایران اهمیت دارد آن هم به این علت که السد با بازیکنی رخ در رخ استقلال قرار می‌گیرد که آوازه‌اش را سال‌هاست که شنیده‌ایم و بر این باوریم که او یعنی؛ ژاوی هرناندس در توپ‌رسانی به مهاجمان در دنیای فوتبال بی همتا است.

حال که فرصت تقابل با ژاوی برای فوتبال ایران بخصوص جوان‌های نوظهور استقلال به دست آمده باید از این مجال نهایت بهره را برد. روی سخن‌مان البته فقط با جوان‌هایی همچون حقدوست، نورافکن، زکی‌پور، مجید حسینی، بهنام برزای و حتی کاوه رضایی نیست. امشب مهدی رحمتی را دروازه‌بانی می‌خواهیم بدون کمترین اشتباه. او اگر بی‌اشتباه باشد و در بزنگاه‌ها به داد تیمش برسد استقلال قادر است که با موج‌های ایجاد شده از روی سکوها در ضد حملات تیمی باشد دست نیافتنی. نقش تماشاگران را در این بازی هرگز نباید انکار کرد؛ ویژگی بارزی که هیچ‌گاه باشگاه السد در تمام طول دوران حیاتش از آن بهره نبرده است و شاید برگ برنده استقلال در بازی امشب همین هوادارانی باشند که فارغ از نشیب و فرازهای اخیر به دنبال پیروزی مقابل تیم متمول السد هستند.

برای استقلال برتری در این بازی به معنای اعتباری دوباره است در فوتبال آسیا. منزلتی که کاستی‌های آبی‌ها را در سال‌های اخیر در پهنه رقابت‌های آسیا اندکی جبران خواهد کرد. استقلال زمانی نه چندان دور، تا پای قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا پیش رفت و اگر محرومیت آندو و نکونام مقابل تیم پرمایه اف سی سئول نبود، شاید آن تیم به فینال هم می‌رفت و چه بسا قهرمان هم می‌شد. استقلال همین 3 سال پیش در فوتبال آسیا چنان بود که خیلی‌ها آرزویش را داشتند.

همین باشگاه السد که با ژاوی چهره‌ای تازه یافته بارها مقابل استقلال قرار گرفته که نتیجه بازی‌هایش هیچ‌گاه کسب پیروزی نبوده است. آماری که کفه ترازو را به سود استقلال سنگین می‌کند و کافی است تا وزنه روحی روانی مناسبی برای تیم منصوریان باشد و جوان‌های نورسیده را به لحاظ ذهنی در شرایطی ایده‌آل قرار دهد. استقلال به واقع در آسیا آنقدر بزرگ و غنی بوده که السد با احتساب همین تاریخچه و با حسابگری‌های دقیق گام به چمن ورزشگاه آزادی بگذارد اما همه ما می‌دانیم که این پیشینه برای رسیدن به کامیابی کفایت نمی‌کند و استقلال باید با برنامه‌ای منسجم و رویکردی کاملا منطقی و برخاسته از عقلانیت راهی میدان بازی شود. انتظار از استقلال این است که ابتدا ژاوی را از کار بیندازد. همان دستور ویژه‌ای که منصوریان در روزهای اخیر بارها و بارها به آن اشاره کرده است.

منصوریان بخصوص با دو هافبک دفاعی‌اش یعنی نورافکن و ابراهیمی گفت و گوهایی پیرامون مهار ژاوی داشته است و باید نشست و دید که اندیشه‌های سفارش‌های فنی سرمربی استقلال تا چه اندازه گره‌گشا خواهد بود و استقلال تا کدام نقطه پیش خواهد رفت. تیم منصوریان در بازی‌های اخیر شدت بسیاری در خط آتش داشته است. آنها در 3 بازی اخیر 9 امتیاز به دست آورده‌اند و 9 گل هم زده‌اند. این آمار نشان دهنده تفاوت‌های استقلال با گذشته‌های تیره خود به لحاظ فنی است. اگر همین استقلال در بازی امشب هم ظهور کند شک نکنید که پیروزی با منصوریان و شاگردانش خواهد بود و توفیقی برای السد با ژاوی و خلفان ابراهیم و کاسولا و حتی پورعلی‌گنجی هموطن حاصل نخواهد شد. به شرط آنکه استقلال همچون سیلی خروشان باشد. به مانند آنچه مقابل صنعت نفت آبادان دیدیم. یا آن نمایشی که مقابل پیکان رقم خورد یا آنچه در بازی با ماشین‌سازی خلق شد. استقلال در هفته‌های اخیر چنان شده که حتی تعداد گل‌های زده‌اش از پرسپولیس بهترین تیم امروز فوتبال ایران هم بیشتر است. شاید برای خیلی‌ها باورش سخت باشد که استقلال در فاز هجومی مطلوب‌تر از رقیب سنتی‌اش کار کرده اما این یک واقعیت بزرگ است. آری، استقلال چنان شده که در برخی فاکتورها حتی سرتر از پرسپولیس است و اگر این آمارها اتفاقی نباشد امشب نیز تیم منصوریان می‌تواند برنده میدان بازی را ترک کند. به طور قطع در بازی امشب منصوریان از مهدی رحمتی در چارچوب دروازه بهره می‌گیرد. رابسون در قلب دفاع است و از میان مجید حسینی و پادوانی یکی در کنار دفاع برزیلی قرار می‌گیرد.

دفاع راست استقلال هم وریا غفوری خواهد بود. مدافعی که اگر روی فرم بدنی مطلوب باشد استقلال دغدغه‌ای در آن جناح نخواهد داشت. در سمت چپ هم میلاد زکی‌پور را خواهیم دید. مدافع جوانی که خوب در ترکیب آبی‌ها جا افتاده. اما در خط میانی اوضاع تا حدودی پیچیده است و مشخص نیست که جلوی امید نورافکن و ابراهیمی کدام بازیکنان قرار می‌گیرند.

شاید بار دیگر شاهد حضور حقدوست باشیم. بازیکنی تند و تیز که در گلزنی هم مهارت فوق‌العاده‌ای دارد. در این پست به واسطه بازگشت کاوه رضایی ممکن است شانس به بهنام برزای هم برسد. یا حتی یعقوب کریمی. در پست گوش راست هم خسرو حیدری گزینه است اما شاید منصوریان تصمیم بگیرد از وجود محسن کریمی بهره بگیرد. بازیکنی که مدتی است در ترکیب استقلال نبوده اما به احتمال زیاد در این بازی یکی از گزینه‌های سرمربی استقلال خواهد بود.

در خط حمله هم اگر استقلال بخواهد با یک مهاجم بازی کند قطعا کاوه رضایی اول مرد آبی‌ها خواهد بود. گرچه بازیکنی همچون علی قربانی هم شانس‌های بسیاری دارد. این ترکیب در 3 بازی اخیر جواب داده و باید انتظار کشید و دید آیا با همین 11 بازیکن استقلال و حمایت احتمالی 100 هزار تماشاگر باز هم قابلیت به دست آوردن پیروزی را دارد یا خیر؟! قهرمانان صعود خواهد کرد. صعودی که هم اعتباری به استقلال می‌بخشد و هم به فوتبال ایران. امشب یکصدا استقلال را فریاد می‌زنیم.
کد مطلب : ۱۱۱۲۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.