۰

مشکلات فقط با تفکر و اندیشه حل شدنی است/ برجام الگویی ثبات آفرین

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۹
مشکلات فقط با تفکر و اندیشه حل شدنی است/ برجام الگویی ثبات آفرین
به گزارش عصر تعادل، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز صبح در مراسم تقدیر و تجلیل از برگزیدگان و شایستگان تقدیرسی و چهارمین  جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و چهارمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، گفت:باید با اندیشه و بیان حقیقت، جامعه را آسیب ناپذیر کنیم.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه در مسایل مهم اجتماعی و سیاسی می‌توان با بیان حقایق، بیدار کردن ذهن‌ها و اندیشه‌ورزی در برابر مشکلات به پیروزی رسید، اظهار داشت: با فکر، اندیشه و قلم، می‌توان مشکلات موجود را برطرف کرده و کتاب می‌تواند جامعه را به حرکت درآورد.

روحانی، با تبریک ایام دهه فجر، گفت: انقلاب اسلامی پیروزی منطق، بیان، استدلال، قلم، کتابت، علم مردم با راهبری امام، در برابر قدرت و انواع ابزار نظامی و امنیتی و نیز پشتیبانی همه ابرقدرت‌ها از رژیم استبداد بود.

رئیس‌ جمهور خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران این واقعیت را برای همه آشکار کرد که شرایط هر چقدر هم سخت و دشوار باشد، پایان آن پیروزی حق بر باطل خواهد بود و این موضوع امید بزرگ برای حرکت عدالت‌خواهانه همه انسان‌ها در طول تاریخ است.

روحانی کتاب را مظهر و آئینه‌ای از اندیشه و فکر یک اندیشمند، عالم و صاحب قلم توصیف کرد و اظهارداشت: کتاب همان فکر است، فکری که خدای بزرگ هنرمند، توانست به واسطه ان قدرتی را به ما عنایت کند که آنچه در ذهن و مغز ما پرورش می‌یابد با اشاره و حرکت قلم به دیگران منتقل شده و ماندگار شود.

رئیس‌ جمهور افزود: تنها و مهم‌ترین راه انتقال آنچه در قرن‌های گذشته اتفاق افتاده به نسل امروز، کتابت بود و لذا معجزه آسمانی اسلام، گاهی قرآن و گاهی کتاب نامیده می‌شود. یعنی گفت همه معجزه پیامبر اسلام(ص) کتاب، قرآن، نوشتن، خواندن و تلاوت کردن است و همین معجزه بود که به همه قدرت‌های آن زمان و کفر و بت پیروز شد.

روحانی خاطر نشان کرد: بدون تردید، حرف نو، راه نو و نظریه جدید جاذبه بیشتری دارد و از اثر ماندگارتری برخوردار است. چه بسا کتاب‌ها و سخنان زیادی گفته شده اما ماندگار نشدند و در مقابل  برخی از نوشته‌ها در کتابخانه‌های مردم در کنار قرآن مجید و نهج‌البلاغه وجود دارد و بدون شک کتاب‌های بوعلی سینا، فارابی، شیخ مفید و شیخ طوسی از قفسه کتابخانه‌های مردم حذف‌شدنی نیست.

رئیس جمهور با طرح این سوال که امام راحل چگونه توانست انقلاب اسلامی را رهبری و به پیروزی برساند، به اتفاقات روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ اشاره کرد و گفت: امام توانست حتی نیروهای مسلح رژیم گذشته را به دامان ملت و انقلاب بکشاند و آنها را جذب کند و در چنین روزی افسران نیروی هوایی شاه که در میان نیروهای سه‌گانه نزدیک‌ترین آنها به رژیم گذشته بودند، و در شرایطی که هنوز معلوم نبود، پایان انقلاب، پیروزی و یا شکست است، با دل و جان و با افتخار در برابر امام خمینی(ره) احترام نظامی گذاشتند.

روحانی خاطر نشان کرد: امام(ره) اگر چه رسانه‌ای مانند رادیو و تلویزیون در اختیار نداشت اما با یک نوار ضبط صوت و با بلندگوهای مساجد سخن خود را به گوش همه جهانیان رسانید. امام(ره) با قلم، اعلامیه و کلام خویش جامعه را به حرکت درآورد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی، اندیشه، قلم و بیان را عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: امام(ره) با دو نظریه، اندیشه و سخن جدید انقلاب را به پیروزی رسانید و البته عده‌ای در همان ابتدا با آن مخالف بودند. نظریه اول امام پیوند دین و سیاست و جدا ناپذیری آن بود و عده‌ای این نظریه را نمی‌پسندیدند و تصور می‌کردند دین عمدتاً برای معنویت و ارتباط انسان با خدا و ساختن آخرت است و فکر نمی کردند که آخرت محصول دنیاست.

رئیس‌ جمهور افزود: برخی تصور می‌کردند که جنس سیاست با دین سازگار نیست چرا که اساس دین صداقت، معنویت و وفای به عهد است و جنس سیاست بازیگری‌های مختلف، ‌فریب، دروغ‌گویی و دو رویی است، اما سیاست به معنای راه صحیح جامعه و ارتباط درست کشورها، ملت‌ها و دولت‌ها با یکدیگر، حفظ منافع و مصالح ملی،  عین دیانت است و مگر پیامبر اسلام(ص) با دیگران معاهده صلح و پیمان و چارچوبی برای اداره شهر مدینه و دنیای اسلام و چارچوبی برای زندگی مسلمان و غیرمسلمان در کنار یکدیگر در مدینه، نداشت؟

روحانی گفت: معنای اسلام این نیست که افکار، اندیشه و ادیان دیگر در جامعه حذف شده و حضور نداشته باشند و اگر چنین بود، پیامبر به اهل کتاب و دین آنها احترام نمی‌گذاشت. البته که دین اسلام کمال یافته همه ادیان گذشته است، اما سایر ادیان هم از جایگاه و احترام برخوردارند و چنین نیست که با آمدن حضرت ابراهیم(ع) دین و سخن حضرت نوح(ع) به طور کامل از بین رفته باشد. البته هر دینی کمال و تکمیل یافته دین قبلی است و امروز اسلام دین کامل و هدایتگر در جامعه است.

رئیس‌ جمهور افزود: اگر سیاستی،  استقلال کشور، دین و هویت مردم را به باد می‌دهد، این دین است که ‌باید در مقابل آن بایستد و راه و رسم درست را در جامعه استقرار دهد. ‌

روحانی در ادامه با اشاره به نظریه دوم امام راحل، اظهار داشت: براساس این نظریه امام(ره) معتقد بودند ‌که یک ملت با وحدت و یکپارچگی می‌تواند در برابر هر قدرتی پیروز شود و این مهم‌ترین نظریه اجتماعی ‌و سیاسی امام امت بود و مخالفان آن چنین می‌گفتند که مگر می‌توان با دست خالی در برابر ابزارهای پیشرفته ‌نظامی ایستادگی کرد. ‌

رئیس‌ جمهوری گفت: امام(ره) در روزهای سال ۵۷ باوجود شبهه‌های فراوانی که وجود داشت، کاملاً مطمئن ‌بودند و هیچ تردیدی نداشتند که مردم و انقلاب پیروز خواهند شد و قاطعانه اعلام می‌کردند که وقتی ملت ‌دست به دست هم دهند، اراده آنها در برابر هر قدرتی به پیروزی خواهد رسید. ‌

روحانی اضافه کرد: در دوران پس از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز زمانی که در ماه‌های اولیه ‌انقلاب اتفاقات کردستان بوجود آمد، امام(ره) به جای اینکه نیروهای مسلح را خطاب سخنان خود قرار دهد ‌و به آنها دستور صادر کند، خطاب به مردم اعلام می‌کرد که پاوه در خطر است و باید با آن مقابله شود. در ‌دوران دفاع مقدس نیز همواره از مردم دعوت می‌کردند در برابر تجاوزگری رژیم صدام  بایستند و این ‌موضوع عامل اصلی پیروزی در برابر دشمنان بود. ‌

رئیس‌ جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به عوامل اصلی موفقیت در موضوع مذاکرات هسته‌ای با شش قدرت بزرگ، اظهار داشت: عامل اصلی پیروزی در این مذاکرات دو نظریه رهبر معظم انقلاب بود. اینکه ایشان در ایام انتخابات سال ۹۲ اعلام کردند که رأی مردم، حق‌الناس است و هر کس حتی اگر با نظام میانه‌ای ندارد باید بخاطر کشورش پای صندوق‌های رأی بیاید و نیز با نظریه نرمش قهرمانانه، باعث شدند که ما در مذاکرات به موفقیت برسیم.

روحانی خاطر نشان کرد: بی‌تردید عامل اصلی پیروزی هسته‌ای، رأی مردم در خرداد ۹۲ و اجتماع بزرگ مردمی پای صندوق آراء بخاطر بیانات مقام معظم رهبری بود.

رئیس‌ جمهور اضافه کرد: عده‌ای بر این باور هستند که نباید با قدرت‌های جهانی گفتگو و مذاکره کرد و با آن مخالف اند چرا که معتقدند آنها بر سر ما، کلاه می‌گذارند، اما ما با توجه به دو نظریه و فتوای سیاسی مقام معظم رهبری توانستیم با منطق، استدلال و عزت، روند مذاکرات و توافق را به جایی برسانیم که رییس جمهوری جدید آمریکا نمی‌تواند، این توافق را تحمل کند و آن را بدترین توافق در تاریخ آمریکا می‌داند.

روحانی گفت: البته توافق هسته‌ای، نتیجه برد – برد داشته و به نفع همه و منطقه است و اینکه در کنار مذاکره ۱+۵، مذاکره قزاقستان و آستانه بوجود آمد، نشان‌دهنده آن است که مذاکره هسته‌ای می‌تواند الگویی برای انجام ده‌ها مذاکره به منظور امنیت و ثبات منطقه شود.

رئیس‌ جمهور افزود: بدون تردید اگر اندیشه نرمش قهرمانانه و حق‌الناس بودن آراء و تشویق مردم به حضور در پای صندوق آراء نبود، نمی‌توانستیم به پیروزی برسیم و امروز هم اگر ده‌ها مشکل پیش پای ما وجود دارد، بدانید که با فکر، اندیشه و قلم می‌توان آنها را برطرف کرد.

روحانی خاطر نشان کرد: از تحول بزرگی مانند انقلاب اسلامی و مذاکرات سیاسی پیچیده ‌ای مانند مذاکرات هسته‌ای، با اندیشه و فکر عبور کردیم و این اندیشه از تراوش فکر صاحبان قلم و اندیشمندان است.

رییس‌ جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: اگر امروز معتقدند که جاذبه کتاب کم شده است باید علت آن را خود صاحبان قلم و اندیشه جستجو کرده و دولت نیز در این مسیر آماده کمک و حمایت است و همه وزرای ارشاد دولت یازدهم در برابر سخنان حق صاحبان قلم، گوش شنوایی داشته و دارند و همه باید تلاش کنیم که جاذبه لازم برای کتاب ایجاد کنیم.

روحانی افزود: کتاب ابعاد مختلفی دارد که باید برای جذاب بودن آن به همه این ابعاد در کنار یکدیگر ‌توجه شود ضمن اینکه بایستی برندهای معروف و معتبر در عرصه نشر، چاپ و تألیف را تشویق و تقویت ‌نمود. ‌

رئیس‌ جمهور خاطر نشان کرد: قطعاً اگر کتابی موجب ایجاد شکاف و فاصله بین مردم و نیز اختلاف بین ‌مذاهب اسلامی و ترویج افراط‌گری و خشونت شود، مسلماً نمی‌تواند کتاب مفیدی باشد و کتابی مفید است ‌که وحدت‌آفرین باشد. ‌

روحانی افزود: متأسفانه عده‌ای متخصص خشونت هستند و از ذهن و بیانشان خشونت و تنش خارج ‌می‌شود در حالی که ما همه یک ملت واحد و منافع مشترک داریم و همه ایرانی هستیم، چرا باید رو در روی ‌یکدیگر قرار بگیریم. بیایید و بهتر است بگذاریم جامعه آرام بوده و همه با آزادی به صحنه بیایند و به انقلاب، ‌کشور و صندوق آراء عشق بورزیم. ‌

رئیس‌ جمهور تصریح کرد: اسلام برای ما جمهوریت، صندوق آراء و حاکمیت ملی آورد و جمهوریت و ‌صندوق آراء برای ما تقویت فرهنگ اسلام را خواهد آورد. ما فرهنگی بدون قانون و دولت نمی‌خواهیم بلکه ‌فرهنگ ما در کنار دولت است. در عین حال دولت بی‌فرهنگ هم برای ما بی‌ارزش است. لذا ‌فرهنگ ما هم باید فرهنگ قانون و در چارچوب قانون باشد و اینها اهداف بلندی است که از روز نخست ‌نهضت اسلامی به دنبال آن بوده‌ایم. ‌

روحانی خاطر نشان کرد: کتاب باید بتواند میراث گذشتگان ما را به خوبی حفاظت کرده و اندیشه ما را ‌برای حرکت به سوی تعالی تقویت نموده و زمینه را برای آینده‌ای پرغرور رقم بزند. ‌
کد مطلب : ۱۱۱۳۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.