۰

در دیدار روحانی با نخست‌ وزیر سوئد چه گذشت؟

تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۲
به گزاش عصرتعادل، رییس‌جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر سوئد سرفصل برخی از موضوعات مورد بحث در دیدار صبح امروز را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری مشترک پیش از ظهر امروز خود با نخست‌وزیر سوئد، با تشکر از پذیرش دعوت ایران از سوی هیات سوئدی، گفت: کشور سوئد به‌ عنوان کشوری باسابقه در روابط دو کشور، برای ایران اهمیت فراوانی دارد و در این دیدار نیز در روابط دوجانبه و منطقه‌ای به دستاوردهای خوبی دست پیدا کردیم.

او گفت: همکاری با سوئد هم به‌عنوان یک کشور پیشرفته اروپایی و هم به‌عنوان عضو اتحادیه اروپا و امروز به‌عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل برای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد.

رییس‌جمهور یادآور شد: امروز بعد از توافق هسته‌ای و برجام، شرایط مناسبی میان ایران و اتحادیه اروپا به‌ویژه میان ایران و سوئد برای توسعه روابط تجاری به‌وجود آمده است.

او خاطرنشان کرد: مواضع کشور سوئد همواره از یک میانه‌روی و تعادلی برخوردار بوده و حتی در دوران تحریم‌ها نیز روابط ایران و سوئد در برخی زمینه‌ها ادامه یافت و مواضع سوئد درقبال بحث هسته‌ای ایران، همواره موضعی متعادل و میانه‌رو بود.

رییس دولت یازدهم همچنین یادآور شد: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط میان دو کشور به‌ویژه در زمینه‌های حمل و نقل، محیط زیست، فناوری اطلاعات و همچنین معادن و صنعت وجود دارد.

او با بیان این‌که اراده دو کشور بر این است که روابط میان ایران و سوئد به دوران پیش از تحریم‌ها بازگردد، یادآور شد: قصد داریم با ارتقای سطح همکاری‌ها، بتوانیم با استفاده از روابط اقتصادی، در زمینه تضمین صندوق صادرات و روابط بانکی، رابطه نزدیکتری را دنبال کنیم.

او گفت: معتقدیم اتحادیه اروپا پس از برجام باید از بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی حمایت کامل کند تا بتوانیم از فضای پسابرجام در راستای منافع دو طرف استفاده کنیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: یکی از موضوعات دیگری که در این دیدار مورد بحث قرار گرفت، مسیر ترانزیت ایران و ارتباط اروپای شمالی و اروپای شرقی بود و ارتباطی که می‌توانیم به لحاظ جاده‌ای و ریلی میان این دو منطقه برقرار کنیم.

او اضافه کرد: همچنین راجع به روابط دانشگاهی و علمی، به‌ویژه فناوری‌های جدید و مسائلی که در ارتباط دو کشور می‌تواند منافع دو طرف را تامین کند، مورد بحث قرار گرفت.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در بحث‌های این جلسات خصوصی و عمومی مطرح شد، مسائل منطقه به‌ویژه افغانستان، عراق، سوریه و یمن بود. موضوع آتش‌بس در سوریه برای دو طرف اهمیت داشت و همچنین تاکید شد مبارزه با معارضان امتداد یافته و سوریه در ثبات باشد و با گروه‌های تروریستی همچون داعش و النصره ادامه یابد.

او اعلام کرد: در زمینه مسئله فلسطین و معضلاتی که در این رابطه از گذشته تاکنون وجود دارد نیز بحث شد و درباره راه‌هایی برای کاهش تنش به تفاهم رسیدیم. وضعیت کشور یمن و فشاری که روی مردم این کشور وجود دارد و نیازمندی مردم یمن به دارو و غذا نیز مورد بحث قرار گرفت و بر لزوم مذاکره یمنی-یمنی تاکید شد.

روحانی در پایان تصریح کرد: سفر نخست‌وزیر سوئد که اولین سفر نخست‌وزیر این کشور به‌همراه هیات بلندپایه و ۴۰ کشور به ایران است، به‌معنای ارائه دو  کشور برای توسعه روابطه و رایزنی برای کاهش تنش در منطقه و صلح و ثبات جهانی است.

«استفان لوفن» نیز ضمن تشکر از رییس‌جمهور ایران، حضور در ایران را افتخاری بزرگ برای خودو هیات همراه دانست و با تشکر از میهمان‌نوازی گرم ایرانیان، گفت: نخست‌وزیر پیشین ایران چندین مرتبه به‌عنوان میانجی در جنگ ایران و عراق از کشور شما بازدید کرد و این دیدار، نخستین بازدید دوجانبه یک نخست وزیر سوئدی است.

او گفت: امروز با هیات بزرگی از تجار شناخته‌شده و مسئولان ارشد سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی سوئد حاضر شدم که سطح این هیات، نشان‌دهنده اهمیت روابط دوجانبه برای سوئد است.

نخست‌وزیر سوئد با اشاره به بخشی از سخنان رییس‌جمهور کشورمان اعلام کرد: در این دیدار درخصوص مسائل مهمی ازجمله مسائل منطقه‌ای، حقوق بشر و موضوعاتی همچون بحث سوریه و روابط ایران و عربستان سعودی صحبت کردیم.

لوفن در پایان تصریح کرد: همچنین درباره تجارت و روابط بیشتر میان شرکت‌های اقتصادی دو کشور صحبت کردیم. و در ادامه این سفر نیز چند وزیر دیگر سوئدی و نمایندگان شرکت‌های بزرگ به ایران خواهند آمد.
کد مطلب : ۱۱۲۰۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.