تهدیدات آب‌ و هوایی در کمین تخت جمشید

23 بهمن 1395 ساعت 16:03

شبکه خبری الجزیره در گزارشی به تهدیدهایی اشاره کرده است که تخت جمشید، دروازه باستانی و گردشگری ایران را به مخاطره انداخته‌اند.


به گزارش عصر تعادل، شبکه خبری الجزیره در گزارشی به تهدیدهایی اشاره کرده است که تخت جمشید، دروازه باستانی و گردشگری ایران را به مخاطره انداخته‌اند.

الجزیره در این گزارش آورده است: نشست زمین، خشکسالی و رشد جلبک‌ها و باکتری‌ها از جمله تهدیدهایی است که میراث جهانی پرسپولیس (تخت جمشید) را همزمان با افزایش شمار گردشگران تهدید می‌کند.

بیش از یک سال است که تحریم‌های غرب علیه ایران برداشته شده و به طور نمادین دروازه‌های کشور برای برای سایر کشورهای جهان بازگشایی شده است، در این میان یکی از صنایعی که بیشترین سود را از بهبود روابط ایران برده، گردشگری بوده است که در سال گذشته با رشد ۱۸ درصدی ورود گردشگران بین‌المللی به ایران همراه شد.
 
بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی «ForwardKeys»، در حد فاصل ژاویه تا دسامبر سال ۲۰۱۶، گردشگرانی از آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه بیش از یک‌چهارم از مجموع گردشگران ورودی به ایران را به خود اختصاص دادند.
 
 
یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در ایران پرسپولیس یا همان تخت جمشید شهر باستانی ۲۵۰۰ ساله هخامنشیان است که زمانی پایتخت امپراطوری پارسی محسوب می‌شد. بقایای این شهر تاریخی پس از حمله اسکندر مقدونی در  شمال شهر شیراز قرار دارد.

آنچه از این شهر تاریخی بر جای مانده، سال‌هاست که جاذبه گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی است، بویژه پس از این که این محوطه در سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

در سال‌های اخیر فعالیت‌های کشاوری موجب شده زمین‌های اطراف پرسپولیس به دلیل خالی شدن منابع آبی زیرزمینی و خشکسالی نشست کنند و همچنین رشد جلبک‌ها و باکتری‌ها بسیاری از  آثار و بناهای باستانی این محوطه که در طرف کوه رحمت (چمگان) واقع شده‌اند را با تهدید رو به رو کرده است. 

به گزارش الجزیره، با لغو تحریم‌ها متخصصانی از ایتالیا و ژاپن برای کمک به حفظ این محوطه باستانی دست به کار شده‌اند تا آن را برای حجم گردشگران بازدیدکننده در سال‌های آینده آماده کنند.


کد مطلب: 112124

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/112124/تهدیدات-آب-هوایی-کمین-تخت-جمشید

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir