۰

وزیر ارشاد: جشنواره فجر در تراز انقلاب بود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۴
به گزارش عصرتعادل،سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در پنجمین گردهمایی آموزشی مرکز حراست این وزارتخانه با بیان این مطلب افزود: مسئولیت اصلی وزارتخانه به عنوان ستاد فرهنگی دولت، سیاستگذاری، برنامه ریزی، هدایت و نظارت در سطح ملی است.
 
وی با تاکید بر لزوم گفتمان فرهنگی در سیاستگذاری و مدیریت اقدامات، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب گفتمانی مقام معظم رهبری که همان گفتمان نظام اسلامی است، حرکت می کند.
 
صالحی امیری با اشاره سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: این دوره از جشنواره، سینمایی در تراز انقلاب بود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه فرهنگی، فرایندی است و نتایج اقدامات آن در یک سال و دو سال خود را نشان نمی دهد و باید یک دهه را برای نتایج آن در نظر گرفت.
 
وی تصریح کرد: برنامه ریزی برای مقوله هایی از جمله فرهنگ حجاب، ترافیک، معامله و تعامل، کاهش خشونت، طلاق و بسیاری از آسیب های اجتماعی در یک سال نتیجه نمی دهد و باید در یک دهه برای آنها برنامه ریزی کرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب اقتصاد مقاومتی نیز نیازمند برنامه ریزی ده ساله هستیم و گفتمان سازی در این زمینه از ضروریات است.
 
وی با تاکید بر حرکت از مسیر شعار به مسیر عمل ادامه داد: در نامگذاری سال ها از سوی مقام معظم رهبری، نباید به بنر، تابلو و تبلیغات محیطی اکتفا کرد بلکه با سازو کاری جدید باید شعار را به گفتمان تبدیل کنیم و این اقدام نیازمند کار تخصصی و حرفه ای است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: لازمه شکل گیری شعار ملی و گفتمان ملی، عبور از سطح احساسات اجتماعی به سطح باورهای اجتماعی است.
 
وی با اشاره به اینکه عاشورا در میان مردم به گفتمان ملی تبدیل شده، ادامه داد: دولت‌ها در مقوله هایی مانند عاشورا نقشی ندارند. ٤٠ تا ٥٠ میلیون نفر هر ساله برای احترام به حضرت امام حسین (ع) به خیابان ها می آیند زیرا این حرکت تبدیل به گفتمان درونی و باور شده است.
 
صالحی امیری افزود: ایثار، شهادت و از خودگذشتگی در مقوله جنگ و دفاع مقدس نیز تبدیل به گفتمان ملی شده است. شهید در جامعه ارزش درونی دارد و همه به آن احترام می گذارند. نوروز نیز به عنوان یک گفتمان، بخشی از هویت ملی ما است.
 
وی تصریح کرد: گفتمان سازی امری ضروری است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با گفتمان فرهنگی مقام معظم رهبری پیش می رود و گفتمان فرهنگی رییس جمهور نیز در امتداد و ذیل گفتمان رهبری است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتدال، انسجام، عدالت، عقلانیت و دیانت فرهنگی را جمله اصول گفتمان فرهنگی دولت تدبیرو امید برشمرد و گفت: سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مبتنی بر ثبات و آرامش است. حوزه فرهنگ با مناقشه و منازعه راه به جایی نمی برد. اقتضای کار فرهنگی وجود آرامش و ثبات است.
 
وی در عین حال تاکید کرد: مرکز حراست نیز در این راستا باید خود را با این شرایط تطبیق دهد و از هرگونه مناقشه پرهیز کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: سیاسیون نباید وارد زمین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شوند. این وزارتخانه ده ها ماموریت فرهنگی وهنری دارد بنابراین نیاز به ثبات و آرامش دارد.
 
وی تصریح کرد: عدم مناقشه، سیاست قطعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در عین حال فعالیت ها و اقدامات و ماموریت های خود را بر اساس قانون و با اقتدار و عزت انجام می دهیم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تحولات و تغییرات جامعه در دهه چهارم ادامه داد: در این دهه باورها، ارزش ها و کنش ها تغییر یافته و ما نیز با آگاهی و شناخت باید خود را با این تغییرات تطبیق دهیم. مهمترین تغییرات نیز در حوزه فرهنگی و اجتماعی است.
 
وی افزود: در تحولات امروزی شاهدیم که میلیون ها نفر در شبکه های مجازی و اجتماعی مشغول فعالیت هستند و به تبادل اطلاعات می پردازند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید گفت: در این تغییرات حراست نیز باید خود را باز تعریف کند و زمان و مکان را بشناسد.
 
عضو دولت یازدهم با تاکید بر اینکه حراست باید مبتنی بر نظام باورها باشد و نه بایدها، ادامه داد: در دنیای امروز نظام باورها جایگزین نظام بایدها شده هاست. حراست هم باید در درون کارکنان نفوذ معرفتی و معنوی، ارتباطی و تعاملی داشته باشد.وی افزود: حراست باید روش ها و رویه ها را مطالعه و در صورت لزوم اصلاح آن، پیشنهادهای اصلاحی خود را بدهد.
کد مطلب : ۱۱۲۳۷۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.