۰

اعتراض مردمی به بحران خوزستان

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۲
به گزارش عصر تعادل،روزنامه اعتماد در گزارشی درباره وضعیت هوای اهواز نوشت: در ادامه بارش‌هاي زمستاني، ‌برق اهواز براي بار چندم رفت و مردم را با مشكل همزمان آب و برق مواجه كرد.
 
مردم اهواز براي رساندن صداي‌شان به گوش مسوولان ديروز عصر جلوي فرمانداري و استانداري اين شهر تجمع كردند و از مسوولان خواستند به مشكلات اين استان توجه مضاعف كنند، ‌مشكلاتي كه ديگر تنها در هجوم ريزگردها خلاصه نمي‌شود، كه با هر بارش باران، ‌گِلي غليظ درست مي‌شود و خطوط انتقال برق را دچار مشكل مي‌كند. آب هم كه با پمپ كار مي‌كند و با قطع برق، در لوله‌ها مي‌ماند و به خانه‌ها نمي‌رسد.
 
 
يكشنبه‌شب براي بار چندم برق برخي مناطق اهواز رفت و صداي تركيدن ترانس‌ها، به گوش مردم ‌رسيد. برق برخي مناطق اهواز تا صبح ديروز وصل نشده‌بود. قطعي پياپي برق و آب و به دنبال آن ضعيف بودن سيگنال‌هاي تلفن‌هاي همراه، ‌زندگي در شهرهاي خوزستان را فلج كرده است. روز گذشته مردم اهواز، ‌با تجمع روبه‌روي فرمانداري و استانداري، پلاكاردهايي در دست داشتند كه نشان از اعتراض‌شان به انتقال آب و بي‌توجهي به خشكي هورالعظيم و ريزگردهاي استان بود. آنها شعار مي‌دادند: بارون بايد بباره‌، اهواز بي‌قراره. حتي حضور فرماندار در ميان مردم هم باعث نشد عصبانيت اهوازي‌ها فروكش كند و مانع از سخنراني فرماندار نشوند.
 
 
مدارس شهرهاي خوزستان، ‌روز دوشنبه داير بود و تعطيلي مدارس و ادارات به فرمانداري واگذار شده است. استاندار خوزستان طي پيامي اعلام كرد فرمانداران به تشخيص خودشان مي‌توانند دستور تعطيلي مدارس را اعلام كنند. با رسيدن خبرهاي قطعي برق در چند شهر و روستا، فرمانداران از صبح دوشنبه مجبور شدند دستور تعطيلي تعدادي از مدارس روستاها را اعلام كنند. مدارسي كه در اهواز برق نداشتند نيز با تشخيص شوراي معلمان مي‌توانستند اعلام تعطيلي كنند.
 
 
علت قطعي برق اهواز نيز از سوي فرمانداري، بارندگي و خاك آلود بودن تاسيسات برق اعلام شده كه در برخي مناطق نيز براي جلوگيري از حادثه برق را قطع كرده‌اند. برق سه درصد از مناطق اهواز از بامداد دوشنبه قطع شد و همچنان اين مناطق در خاموشي به سر مي‌برند.
اهواز تنها شهري نبود كه به دليل بارش باران به قطعي برق مبتلا شد، ‌به دنبال بارش برف سنگين در شهر اراك، برق بخش‌هاي زيادي از اين شهر قطع شده و آب و تلفن نيز در برخي نقاط قطع شد.
 
 
همه مقاطع تحصيلي ١١ استان تعطيل شدند
 
 
همزمان با بروز اين مشكلات در خوزستان و اراك موج سرماي واردشده به شهرهاي كشور مختلف كشور هم معضلاتي را به وجود آورد. اردبيل، كرمانشاه، تبريز، ‌بوشهر و حتي بندرعباس هم از اين موج سرما بي‌نصيب نماندند. دو روز پيش سازمان مديريت بحران در اطلاعيه‌اي هشدار داده‌بود ٨ استان كشور درگير سيل خواهند شد. برف و باران، ‌به شهرها رسيد و همه جا را سفيدپوش كرد. بخش‌هايي از كشور هم درگير سيل شدند و بخشي ديگر، ‌به توفان شن و ريزگرد مبتلا شدند.
 
 
بر اساس اطلاعيه سازمان مديريت بحران كشور در خصوص ورود سامانه بارش زا، ٢٥ استان كشور تحت‌تاثير اين سامانه قرار گرفتند و دستگاه‌هاي مرتبط در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: جاري شدن سيلاب و بارش برف و باران تاكنون تلفات جاني به همراه نداشته است. گسترش بارندگي‌ها موجب مسدود شدن برخي راه‌هاي مواصلاتي بين شمال و مركز كشور شد. همچنين تمام مقاطع تحصيلي استان‌هاي فارس، بوشهر، قزوين، مركزي، زنجان، تهران، كهگيلويه و بوير احمد، قم، لرستان، همدان، ايلام و شهرستان مدارس نوبت صبح شهرستان انديمشك تعطيل گزارش شده است. بر اساس اين اطلاعيه، كليه دستگاه‌هاي عضو شوراي هماهنگي در ٢٥ استان آماده باش كاملند. برق برخي مناطق شهري و روستايي كشور در اثر بارش برف و باران قطع شده است كه نيروهاي اداره برق در حال رفع مشكل هستند.
 
 
معاون سازمان مديريت بحران هم با اشاره به برودت هوا و تعطيلي مدارس برخي استان‌هاي كشور گفت: مدارس ١٣ استان كشور از قبيل فارس، بوشهر، خوزستان، قزوين، استان مركزي، آذربايجان غربي، بخش‌هايي از زنجان (ابهر، خدابنده و ارسنجان) و بخش‌هايي از استان قم در نوبت صبح تعطيل است.
 
 
اكبرپور ادامه داد: علاوه براين مدارس پرديس، ‌فيروزكوه، دماوند، رودهن، ‌شهريار، و ملارد نيز درنوبت صبح ومدارس نوبت عصر رباط كريم، ‌بهارستان و شهر قم در نوبت عصر هم تعطيل شده است. مدارس تمام مقاطع تحصيلي در ٢ نوبت صبح و عصر در استان‌هاي كهكيلويه، لرستان در بخش‌هاي (لرستان، ‌خرم‌آباد، ‌سلسله، ‌دلفان و بروجرد) و ايلام در (دره شهر) هم به‌دليل برودت هوا و بارش برف و باران تعطيل است.
 
 
اين مقام مديريت بحران درباره انسداد جاده هراز افزود: در حال حاضر جاده هراز در محور هراز به تهران و در مازندران از آمل به تهران به دليل سقوط بهمن مسدود است اما هيچ گزارشي از خسارت جاني گزارش نشده است.
 
 
بارش‌ها ادامه خواهد داشت
 
 
مديركل پيش‌بيني و هشدار سازمان هواشناسي با اشاره به اينكه بارش‌ها در اكثر استان‌ها ادامه خواهد داشت از ورود سامانه بارشي جديد به كشور خبر داد. احد وظيفه در اين خصوص به ايسنا گفت: روز دوشنبه سامانه بارشي در يمه غربي كشور فعال است كه به تدريج دامنه فعاليت آن نيمه شرقي كشور را فرا مي‌گيرد. در جنوب و جنوب غرب كشور رگبار باران گاهي با وزش باد شديد موقتي و رعد وبرق و در مناطق مستعد با تگرگ همراه خواهد بود و در شمال غرب، غرب، دامنه‌هاي زاگرس مركزي و جنوبي و دامنه‌هاي البرز بارش برف و باران گاهي وزش باد و كولاك برف پيش‌بيني مي‌شود.
 
 
وظيفه با بيان اينكه روز سه‌شنبه بارش‌ها در شرق، شمال شرق، بخش‌هايي از جنوب شرق وجنوب كشور ادامه خواهد داشت، بيان كرد: بارش‌ها در نيمه جنوبي فارس، نيمه غربي استان‌هاي هرمزگان، كرمان و خراسان رضوي شدت بيشتري خواهد داشت، در شمال غرب و سواحل غربي خزر نيز ابرناكي و بارش پيش‌بيني مي‌شود.
 
 
مديركل پيش‌بيني و هشدار سازمان هواشناسي اظهار كرد: روز چهارشنبه بارش در برخي مناطق جنوب و شمال غرب كشور ادامه خواهد داشت و به تدريج با ورود سامانه بارشي جديدي از جنوب غرب و غرب كشور، گستره بارش جنوب غرب، غرب، دامنه‌هاي زاگرس مركزي و جنوبي، دامنه‌هاي البرز غربي را نيز در برخواهد گرفت.
 
 
خيلي از راه‌هاي روستايي و شهري به دليل بارش سنگين برف، مسدود شدند. ديروز راه بيش از ٣٥٠ روستاي لرستان، ‌به دليل برف شديد مسدود شد. همچنين آزادراه همدان- ساوه در استان همدان، محور قزوين- زنجان و رشت- قزوين در گردنه كوهين به دليل كولاك شديد و راه‌هاي روستايي شهرستان فسا به دليل سيلابي شدن رودخانه‌ها مسدود شدند.
 
 
رييس مركز كنترل ترافيك راهور هم از ادامه بارش برف و باران در محورهاي ۲۱ استان كشور خبر داد و گفت: شاهد كندي حركت در محورهاي مواصلاتي و ترافيك شديد در مبادي ورودي شهرها هستيم. سرهنگ نادر رحماني گفت: در حال حاضر بارش برف در جاده‌هاي استان‌هاي اردبيل، آذربايجان غربي و شرقي، زنجان، قزوين، كردستان، همدان، مركزي، سمنان، البرز و شرق استان تهران ادامه دارد.
 
 
وي ادامه داد: در ايلام جاده ايلام به كرمانشاه، در چهارمحال جاده كوهرنگ به مسجد سليمان، در خراسان رضوي جاده تربت حيدريه به مشهد، در كهگيلويه جاده ياسوج- اقليد و ياسوج به شيراز، در قم جاده سلفچگان به ساوه و سلفچگان به اراك و تفرش، كرمان جاده كرمان به بافت و راور، محور كنگاور و سنقر در استان كرمانشاه و جاده‌هاي هراز، فيروزكوه و چالوس بارش برف گزارش شده است.
 
 
به گفته رحماني جاده هراز به علت شدت بارش و كولاك مسدود شده است. اداره كل هواشناسي استان البرز هم با توجه به بارش سنگين برف احتمال وقوع بهمن و رانش كوه در محورهاي كوهستاني استان را پيش‌بيني كرد.
کد مطلب : ۱۱۲۶۴۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.