۰

فیلم‌های سوری اشک تماشاگران برلین را در آورد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۹
به گزارش عصر تعادل، جشنواره فیلم برلین با نمایش فیلم‌های سوری اشک و لبخند را بر چهره مخاطبانش نشاند.

 به نقل از رویترز، فیلم « Insyriated» و «سمت دیگر امید» دو فیلم درباره سوریه هستند که اشک و لبخند را به جشنواره فیلم برلین آوردند.
 
فیلم‌های سوری تماشاگران برلین را به گریه در آورد
X

تقریبا همه صحنه‌های نخستین فیلم در میان دیوارهای یک آپارتمان ساخته شده که شبیه زندانی برای ام زایان درآمده است. او مادری است که بقایش زیر صدای بمب‌هایی که فرو می‌ریزد و آتشبار تفنگ‌ها به معنی بقای خود سوریه است.

قسیم منتقد عرافی درباره این فیلم می‌گوید: این فیلم مردم را به شیوه‌ای هوشمندانه دچار شوک می‌کند. غربی‌ها به حد کافی صحنه‌های تخریب را در تلویزیون‌های خودشان می‌بینند اما شمار کمی هستند که می‌دانند چه اتفاقی دارد در سوریه می‌افتد یا این که حس گیر کردن در یک تله چه حسی است.

تماشاگران این فیلم از خود می‌پرسند که اگر در این شرایط گیر کرده بودند چه کار می‌کردند.
 
فیلم‌های سوری تماشاگران برلین را به گریه در آورد

فیلیپ فن لئو کارگردان بلژیکی سازنده فیلم گفت سکوتی که به دنبال اکران این فیلم حادث شد و تماشاچیانی که اشک‌هایشان را در انتهای فیلم پاک می‌کردند باعت شد او با خودش بگوید: ماموریت انجام شد.

هیام عباس بازیگری که در این فیلم در نقش ام زایان بازی کرده نیز گفت: برایم سخت است که بگویم از دیدن این فیلم برای نخستین بار با تماشاگران خوشحال شدم. وی افزود: این فیلم مردم را به مردم سوریه نزدیک می‌کند و نمی‌توانم بگویم مردم چرا پس از دیدن این فیلم سالن را در نهایت سکوت ترک کردند.

«سمت دیگر امید» ساخته آکی کوریسماکی کارگردان فنلاندی از طنز برای تصویر کردن تجربه مسافر قاچاقی به نام خالد در هلسینگی استفاده می‌کند که پس از این که تقاضای پناهندگی‌اش رد می‌شود تصمیم می گیرد به صورت غیرقانونی در این کشور باقی بماند.

سرنوشت او با ملاقات شخصیت اصلی بخش دوم فیلم که فروشنده‌ای فنلاندی است و رستورانی را در پایتخت فنلاند می‌خرد و به دنبال آن به خالد کار و تختخوابی برای اقامت می‌دهد، تغییر می‌کند.
 
فیلم‌های سوری تماشاگران برلین را به گریه در آورد
X

شخصیت‌های شاد و حتی مضحک فنلاندی فیلم تنها منبع تابیدن طنز به دل خالد هستند که تقریبا همه خانواده‌اش را در بمباران‌های حلب از دست داده و خواهرش را اندکی پس از این که از ترکیه وارد اروپا شد از دست داد.

کوریسماکی در نشست مطبوعاتی این فیلم به خبرنگاران گفت از آنجا که بسیاری از فنلاندی‌ها ورود پناهجویان مسلمان به کشورشان را تهاجم می‌دانند به سراغ ساخت این فیلم رفت. وی با محکوم کردن بی‌ارزش شدن اصول دموکراسی در اروپا گفت: می‌خواهم اول اروپا و بعد دنیا را عوض کنم.

منتقد عراقی درباره این فیلم می‌گوید: این فیلم از کمدی استفاده می‌کند تا تراژدی را نشان دهد. این فیلم ترکیبی کاریکاتوروار است و مردم را با این پرسش تنها می‌گذارد: باید بخندیم یا گریه کنیم؟
کد مطلب : ۱۱۲۹۴۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.