۰

«شکوه یک زندگی» سریال جدید شبکه دو سیما

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۱
به گزارش عصرتعادل، سریال «شکوه یک زندگی» به تهیه‌کنندگی امیرعباس کنی و کارگردانی رضا بهشتی در 15 قسمت برای پخش از شبکه دو سیما تولید می‌شود.
از سرزمین‌های شمالی
سال 1392 مسعود صباح، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو و امیرعباس کنی در مقام تهیه‌کننده، در همفکری و برنامه‌ریزی مشترک به این نتیجه رسیدند که سریالی درباره دشواری‌های زندگی همسران شهدا در این شبکه تولید شود. نگارش فیلمنامه‌ای در این‌باره به شعله شریعتی پیشنهاد شد و پس از تحقیقات میدانی، فیلمنامه آماده بود اما شرایط برای تولید مهیا نشد. دو سال بعد که تولید سریال‌های تلویزیونی دوباره رونق گرفت، پرونده تولید این سریال دوباره گشوده شد اما زمان گذشته بود و فیلمنامه نیاز به بازنویسی داشت که تازگی و طراوت لازم را داشته باشد. در روند بازنویسی توسط مرجان اشرافی‌زاده یک ایده مستقل شکل گرفت و در نهایت سریال «شکوه یک زندگی» آماده تولید شد.
امیرعباس کنی درباره فیلمنامه این سریال به جام‌جم گفت: اتفاقات فیلمنامه «شکوه یک زندگی» در شمال ایران رخ می‌دهد و از ویژگی‌هایی برخوردار است که تولید آن تا حدی ارزان‌تر تمام می‌شود. فیلمنامه قبلی در جغرافیای دیگری رخ می‌داد و مختصات دیگری داشت اما محور اصلی هر دو فیلمنامه تنهایی یک زن در شرایط دشوار جنگ و بعد از آن است اما شخصیت‌ها و پیرنگ‌های نمایشی دو فیلمنامه متفاوت است.
بر اساس توضیحات این تهیه‌کننده، پیش‌تولید سریال «شکوه یک زندگی» اواخر مهر آغاز و دو ماه بعد یعنی از روز 23 آذر در یکی از روستاهای بهشهر در استان مازندران اولین سکانس‌ها با حضور چند نفر از خانواده‌های شهدا و جانبازان و مسئولان شهرستان بهشهر تصویربرداری شد. تا امروز تصویربرداری نیمی از سریال به پایان رسیده و گروه تولید همچنان به کار مشغول هستند.
کنی درباره ادامه تصویربرداری سریال توضیح داد: فعلا در روستا متمرکز هستیم و بعد از آن به شهر می‌رویم؛ چند لوکیشن در یکی از شهرهای شمالی داریم، بعد از آن به تهران برمی‌گردیم و پس از تصویربرداری قسمت‌هایی از سریال در تهران، به منظور بازسازی یکی از شهرهای جنوبی کشور به شهرک سینمایی دفاع مقدس می‌رویم.
تصویربرداری این سریال همزمان با تدوین و ساخت موسیقی در حال انجام است و قطعا برای سال آینده آماده پخش خواهد بود. امیر رضوی، آهنگساز این سریال برای مذاکره با خوانندگان استانی به مازندران سفر کرده و برای ضبط نواهای فولکلور بومی آماده می‌شود.
چند دهه در یک قاب
نارگل در دهه 40 به دنیا آمده و با مرگ مادر، حقوقش تضییع شده اما بخت او را به خانه یحیی رحمتی، آقامعلم مهربان روستا برده است. یحیی دو فرزند دارد و سومی در راه است که عملیات خیبر آغاز می‌شود. یحیی داوطلبانه به جنگ می‌رود و هرگز بازنمی‌گردد و اینجاست که قصه نارگل تازه آغاز می‌شود. «شکوه یک زندگی» دشواری‌ها، دردها، رنج‌ها و سختی‌های زندگی نارگل را در روزگار تنهایی به نمایش می‌گذارد.
امیرعباس کنی می‌گوید: دو قسمت اول سریال در سال 1347 روایت می‌شود و بعد از آن سال‌های انقلاب و جنگ تحمیلی را خواهیم دید. بخش‌ اصلی سریال در دهه 60 روایت می‌شود و در نهایت دو قسمت پایانی سریال به زمان حاضر می‌رسد و زندگی قهرمان قصه را در روزگار امروز نمایش می‌دهد.
به گفته این تهیه‌کننده، فضای سه دهه در این سریال بازسازی شده است؛ هم در انتخاب لوکیشن، هم لوازم صحنه، لباس، گریم و سایر عناصری که طی این سال‌ها دستخوش تغییر شده‌اند. کنی درباره دشواری‌های بازسازی این چند دهه می‌گوید: چون بخش اعظم سریال، در روستا می‌گذرد و فضاهای روستایی به نسبت شهرهای کشور تغییراتی کمتر داشته‌اند، برای بازسازی دهه‌های گذشته مشکل جدی نداشته‌ایم اما در ارتفاعات کار می‌کنیم، از شهر دوریم و از آنجا که قصه در زمستان رخ می‌دهد با شرایط جوی سخت روبه‌رو هستیم اما با همه اینها تلاش کرده‌ایم کاری قابل قبول و بی‌عیب به مخاطبان ارائه کنیم.
روزگار بازیگران
ایفای نقش نارگل را بیتا سحرخیز به عهده دارد، حسام محمودی در نقش یحیی همسر نارگل و عبدالرضا اکبری نقش پدر نارگل را بازی می‌کند. نازنین فراهانی (حلما)، مریم کاظمی (شهلا)، مزدک رستمی (شهروز)، سوگل طهماسبی (وارش)، کوروش سلیمانی (علی)، الهام جعفرنژاد (نجمه)، طوفان مهردادیان (بهرام)، مینا نوروزیفر، ساقی زینتی، مهری آل‌آقا، امیر بابازاده و جمعی از بازیگران بهشهری و مازندرانی نیز در این سریال حضور دارند.
بازیگران اصلی برای سه دوره زمانی گریم می‌شوند. به گفته امیرعباس کنی در بخشی از این سریال که دوره کودکی نارگل را به نمایش می‌گذارد، بازیگران کودک و نوجوان حضور دارند اما برای سه دهه بعدی از گریم استفاده شده و هر بازیگر تا انتها نقش خودش را بازی می‌کند.
مادری، همسری و تنهایی
«شکوه یک زندگی» یک سریال دفاع مقدسی محسوب می‌شود اما در آن از جنگ و جبهه خبری نیست؛ این سریال تبعات جنگ را نمایش می‌دهد و نیز دردها و دشواری‌های کسانی که عزیزانشان را به میدان نبرد فرستاده‌اند.
امیرعباس کنی درباره فضاسازی این سریال می‌گوید: تصویری که از دوران دفاع مقدس در این سریال می‌بینیم تا حدی با دیگر سریال‌هایی که درباره دفاع مقدس ساخته شده متفاوت است. فضاها ناب، اصیل و نوستالژیک است و همین‌طور کمتر سریالی را دیده‌ایم که به زندگی همسران شهدا پرداخته باشد. شاید در برخی آثار تلویزیونی در قصه‌های فرعی زندگی همسران شهدا هم به نمایش درآمده باشد اما تا جایی که به خاطر دارم هرگز هیچ یک از همسران شهدا محور و مضمون اصلی یک سریال نبوده‌اند.
یک ارباب متفاوت
عبدالرضا اکبری نقش ناصرخان، پدر نارگل را در سریال شکوه یک زندگی به عهده دارد. او درباره این نقش می‌گوید: تصویری که همیشه از ارباب‌ها و خان‌ها در آثار نمایشی دیده‌ایم درباره ناصرخان صدق نمی‌کند؛ او نه شلاق به دست می‌گیرد و نه زور می‌گوید. ناصرخان مثل هر آدم دیگری هم ویژگی‌های مثبت دارد، هم ویژگی‌های منفی. با رعیت ارتباط خوبی دارد و گاهی هم از آنها کمک و مشورت می‌گیرد.
بر اساس اظهارات اکبری، سریال شکوه یک زندگی روایتی کلاسیک و خطی دارد و قصه زندگی ناصرخان را از آنجایی به نمایش می‌گذارد که همسرش را از دست داده و فراز و فرودهای زندگی برای دخترش آغاز می‌شود.
 
 
کد مطلب : ۱۱۳۰۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.