۰

اولین مشکل اشتغال، قاچاق کالاست

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۱
اولین مشکل اشتغال، قاچاق کالاست
به گزارش عصر تعادل،حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو باخبرنگار، در پاسخ به این پرسش که "بیشتر انتقاداتی که به دولت می‌شود در زمینه اشتغال است، آیا زیرساخت کشور و وضع اقتصادی به گونه‌ای هست که موضوع اشتغال حل ‌شود؟" گفت: اولین مشکلی که اشتغال کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده قاچاق کالاست، به گونه‌ای که براساس آمارهای رسمی و معتبر 25 میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور ما حجم عظیمی از فرصت شغلی معادل 2.5 میلیون نفر را از بین برده است.
وی با تاکید بر لزوم نظارت دقیق و کنترل مبادی ورودی قاچاق کالا به کشور بیان کرد: از دست دادن 2.5 میلیون فرصت شغلی بر اثر این میزان قاچاق ضربه مهلکی بر اقتصاد کشور و اشتغال جوانان وارد خواهد کرد.
وی ادامه داد: در حوزه جلوگیری از قاچاق کالا و واردات بی‌رویه تصمیمات دقیقی در کشور گرفته نمی‌شود و ادامه این روند برای اقتصاد کشور آسیب‌زاست.
نماینده مردم محلات و دلیجان در خانه ملت گفت: اگر به طور جدی جلوی واردات بی‌رویه و قاچاق کالا به کشور گرفته شود صنایع قطعه‌سازی کشور به طور مثال بازار عرضه تولیدات خود را تصاحب کرده و آن را از دست نخواهند داد و می‌توانند با عرضه تولید داخلی هم اشتغال ایجاد کنند و هم برای کشور ارزآوری داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه «با واردات غیر مدیریت شده به کشور به شدت مخالفیم» تصریح کرد: باید برای برون رفت از این آسیب اقتصادی راهکارهای عملی اتخاذ شود.
سلیمی در ادامه به مشکل دیگری که سد راه اشتغال کشور شده است، اشاره کرد و آن را نبود مهارت لازم در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست و گفت: نظام آموزشی کشور ما به سمت مدرک‌گرایی پیش می‌رود و به عبارتی کارخانه صدور مدرک در جای‌جای کشور ایجاد شده است، در حالی که باید مهارت‌آموزی توام با آموزش اصلی‌ترین اولویت نظام آموزشی باشد، به عبارتی یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی آچار بدست از دانشگاه بیرون آید.
وی ادامه داد: مسئله مهم دیگری که حائز اهمیت است آن است که تولید در کشور ما گران تمام می‌شود و سازوکار لازم برای برون رفت از این معضل وجود ندارد.
این نماینده مردم در خانه ملت تصریح کرد: اعطای تسهیلات با نرخ 25 درصد در کشور از سوی بانک‌ها تولید داخلی را زمین می‌زند و رقابت‌پذیری بازار داخلی را در عرصه بین‌المللی از بین می‌برد، در حالی که در کشورهای دیگر نرخ سود برای تولیدات از سوی بانک‌ها یک تا دو درصد است.
وی بیان کرد: از طرفی به دلیل فشاری که دولت به نرخ ارز وارد می‌کند، قدرت صادرات در کشور را به شدت پائین می‌آورد و چه بسا کالاهای تولید داخل نیز هم‌اکنون در انبارها خاک می‌خورند.
سلیمی خاطرنشان کرد: در دوره رکود باید به تحریک بازار با اعمال سیاست‌های اقتصادی و انضباط مالی روی آورد، از این رو انتظار مجلس از دولت این است که در حوزه اشتغال و رونق اقتصادی شجاعانه به میدان بیاید و وعده‌های انتخاباتی که حاکی از رونق اشتغال و اقتصاد کشور ظرف مدت 100 روز بود را با گذشت چهار سال و در روزهای پایانی فعالیت عملیاتی کند.
کد مطلب : ۱۱۳۰۶۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.