۰

ایران نمی خواهد توافق هسته ای را زیر پا بگذارد

تاریخ انتشار
جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۳
به گزارش عصر تعادل،مارک فیتز پاتریک کارشناس ارشد سیاسی و دستیار معاون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز به سوالاتی درباره رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال توافق هسته‌ای و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 میان این کشورها حاصل شد، پاسخ داد.

وی گفت: از نظر من کاملا روشن است که توافق هسته‌ای در معرض خطر قرار دارد اما این نکته قابل توجه است که ایران نمی‌خواهد این توافق را زیر پا بگذارد. بنابراین احتمالا اقدامات تلافی جویانه انجام خواهد گرفت و ایران با فشار بیشتری مواجه می‌شود و از منافع اقتصادی مورد انتظار بهره نمی‌برد. ایران، آزمایش‌های موشکی بیشتری انجام خواهد داد و پس از یک سال توافق تحت فشارهای سخت قرار خواهد گرفت.

فیتز پاتریک که در حال حاضر ریاست موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS) را بر عهده دارد، افزود: اگر توافق به هر دلیلی نابود شود و ایران بخواهد سطح غنی سازی خود را بالا ببرد تا ظرف چند ماه به اورانیوم با غنای بالا دست پیدا کند، در این شرایط صحبت های جدی درباره ابعاد یک حمله نظامی به میان می‌آید.

وی گفت که اگرچه عقل سلیم می‌گوید که چند کشور طرف‌های این توافق هستند و آمریکا به تنهایی نمی‌تواند این توافق را کنار بگذارد، واشنگتن قادر است با ممانعت از تجارت کشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی عملا موجب نابودی این توافق شود.

به گزارش فاکس نیوز، فیتز پاتریک معتقد است که برای دور کردن ایران از اقداماتی که می تواند برای امنیت آمریکا و متحدانش در منطقه مضر باشد، فشار بر این کشور همچنان باید حفظ شود که می‌تواند شامل تدابیری همچون تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه ایران باشد.

وی در ادامه به ارائه توصیه‌های خود به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در این زمینه پرداخت و گفت: من به وی درباره لفاظی‌هایش و تعیین خطوط قرمز هشدار می‌دهم. به عنوان مثال زمانی که به ایران گفته شد؛ " به طور رسمی به شما هشدار می‌دهیم" اقدامی مبهم است. ترسیم یک خط قرمز مبهم شبیه این، طرف مقابل را به عبور از آن و آزمایش آن دعوت خواهد کرد و سپس دولت با یک خطر مواجه خواهد شد.

به گفته این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی، خطر این است که یک خط قرمز مبهم و گنگ تعیین شود که به طرف مقابل این باور را می‌دهد که می‌تواند به آمریکا امر و نهی کند.

وی همچنین به آزمایش‌های موشکی ایران اشاره کرد و گفت: ایران آزمایش‌های موشکی بیشتری انجام می‌دهد، اما هر آزمایش موشکی خطرناک نیست. این کشور به تازگی یک موشک دیگر آزمایش کرد که یک موشک بالستیک نبود که بتواند کلاهک هسته‌ای حمل کند، این یک موشک ضد کشتی بود. ما نباید به سرعت به سمت هر آنچه ایران انجام می‌دهد برویم و بگوییم که برای آمریکا خطرناک است. ما باید در ارزیابی‌مان درباره جمهوری اسلامی دقت کنیم، این توصیه من است.

فیتز پاتریک همچنین به دستور جدید ترامپ برای ممنوعیت موقت ورود اتباع هفت کشور مسلمان، از جمله ایران پرداخت و آن را نگران کننده خواند.

وی تصریح کرد: کسانی که در ایران تمایلاتی نسبت به آمریکا داشتند تا به امروز می‌توانستند بگویند که اقدامات تنبیهی واشنگتن در برابر ایران پاسخی به دولت و اقدامات آن بوده است، اما ممنوعیت صدور ویزا اقدامی است که به طور مستقیم ملت ایران را هدف قرار می‌دهد و به همه حمله می‌کند.

این مقام پیشین آمریکا گفت: نکته دیگر درباره ممنوعیت صدور ویزا این است که تاکنون حتی یک شهروند ایرانی مرتکب اقدامات تروریستی در آمریکا نشده است و آنها متعجب‌ هستند که چرا اکنون هدف قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه لفاظی‌ها و اقدامات رئیس جمهور ترامپ علیه ایران کار میانه‌روها را در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بهار آینده سخت‌تر کرده است، گفت که ایرانی‌ها نگران از بین رفتن توافق هسته‌ای هستند.
کد مطلب : ۱۱۳۳۷۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.