۰

درس‌های سیاسیِ یك رخداد غیرسیاسی

تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۵
به گزارش عصرتعادل، عبدالکریم حسین‌زاده - نماینده نقده و اشنویه - در یادداشتی در روزنامه «شرق» آورده است: در کرمانشاه، بخشی از سرزمینمان، ایران به مصاف تیم ملی آمریکا رفت، با تأکید بر اینکه ورزش را باید غیرسیاسی دید اما چه باید کرد که جهان معاصر همه‌چیز را سیاسی کرده است، حتی سفر ساده شهروندی به کشوری دیگر را، چه رسد به سفر تیم ملی کشور آمریکا به ایران.
آنچه در مسابقات کشتی رخ داد، بر ما نمایاند که با همه محدودیت‌ها باید خود را به عنوان یک ایرانی جدی بگیریم و جدی‌تر آنکه به تنوع رویکردهای مختلف در ایران بیندیشیم. همان‌گونه که کشتی‌گیرانی از شهرهای مختلف و با باورهای متفاوت کنار یکدیگر قرار گرفتند، مردم ایران‌زمین نیز سال‌های سال است که به همزیستی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر خو کرده‌اند.
مروری بر آنچه در آن‌سوی مرزهای ایران زمین در حال انجام است، بیش از هر بزنگاه دیگری لزوم توجه ایرانیان به هم‌گرایی و اتحاد ملی را برجسته می‌کند. به‌ویژه آنکه در اغلب کشورهای همسایه تقابل گروه‌های سیاسی هزینه وافری بر ساختار سیاسی آن کشورها بار کرده و خوشبختانه با وجود همه تفاوت‌ها و تنوع‌های فکری در ایران کماکان پیوستگی معنایی بر سر اسلام، ایرانیت و جمهوریت مدنظر شهروندان است.
پیروزی تیم کشتی ایران در مسابقات جهانی اخیر پیام متفاوتی برای ما دارد؛ یکی اینکه بیایید فارغ از این چندوچون‌های روزگاران به موضوع میهن بنگریم. هر جا که غیرسیاسی دیدیم، موفق شدیم، هر جا فارغ از مرزهای قومیتی، ملی نگاه کردیم، سربلند شدیم و پیروز. به‌کارگیری همه ایرانیان در هر شهر و روستا و گوشه‌ای از ایران حلقه گمشده ماست. باید در جهان معاصر تا دیر نشده، مفهوم وطن و اهمیت آن را دریابیم. کشتی‌گیران ما از سراسر ایران، تمام جهان را زیر پای خویش درآوردند. این رخداد غیرسیاسی، به ما نمایاند که ایران از آنِ همه ایرانیان است.
نکته مهم اینکه بدون به‌کارگیری همه ایرانیان از کرد و فارس و ترک و لر و بلوچ و ترکمن، ایرانی آباد نخواهیم داشت. ایران آباد با همه ایرانیان و برای همه ایرانیان محقق خواهد شد. بنابراین اگر در یک تیم هشت‌نفره کشتی تنوع فکری، قومیتی، زبانی و مذهبی وجود دارد، در ایران ٨٠ میلیونی با انبوهی از این تنوع‌ها مواجه هستیم و مدیریت این تنوع فکری، زبانی و قومی می‌تواند در نهایت به پیروزی و دستاوردهای ملی منتج شود.
انتهای پیام
کد مطلب : ۱۱۳۶۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.