۰

شیخ زکزاکی هنوز در اسارت است!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۲۹
شیخ زکزاکی هنوز در اسارت است!
به گزارش عصر تعادل، آذر ماه سال گذشته بود که نظامیان ارتش نیجریه در اقدامی وحشیانه به منزل شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور در منطقه «گیسلو» در شهر «زاریا» واقع در ایالت «کادونا» یورش بردند.
در حملات وحشیانه سال گذشته ارتش نیجریه به منزل شیخ زکزاکی، درگیری شدیدی میان نظامیان و طرفداران این روحانی شیعی درگرفت که به دنبال آن حدود دو هزار نفر شهید و هزاران نفر دیگر زخمی شدند. طبق اعلام رسمی نهادهای بین المللی، ارتش نیجریه پس از شهادت شمار زیادی از شیعیان اقدام به دفن آنها در گورهای دسته جمعی کرده است. نظامیان ارتش نیجریه در ایام ماه محرم الحرام و صفر نیز شیعیان عزادار حسینی را در منطقه «کانو» هدف حملات خود قرار دادند که منجر به شهادت دهها نفر از آنها شد.
از آذر ماه سال ۹۴ تاکنون مناطق مختلف کشور نیجریه صحنه تظاهرات مردمی در حمایت از شیخ زکزاکی و محکومیت ارتش این کشور بوده است.
اعتراضات مردمی نه تنها در مناطق مسلمان نشین بلکه در مناطق مسیحی نشین نیز ادامه می یابد؛ در اواسط آذر ماه سرانجام مقاومت شیعیان نیجریه جواب داد و دادگاه عالی نیجریه طی حکمی اعلام کرد شیخ ابرهیم زکزاکی به همراه همسر وی ظرف مدت ۴۵ روز آزاد شود که این زمان در روز دوشنبه ۲۷ دی به پایان رسید اما ایشان آزاد نشدند.
در همین راستا، با «عیسی فانوسی» مدیر رسانه ای سازمان عفو بین الملل نیجریه گفتگو کردیم که مشروح آن از نظر می گذرد:
«عیسی فانوسی» درباره آخرین وضعیت رهبر حرکت اسلامی نیجریه و اخبار منتشر شده مبنی بر نابینا شدن کامل ایشان تصریح کرد: در رابطه با شیخ زکزاکی باید تاکید کنم که ما برای دسترسی به ایشان و کسب اطلاع از وضعیت جسمی وی بسیار تلاش کردیم اما از آنجائیکه هرگز اجازه دسترسی به وی را نداشتیم؛ نمی توانم درباره چنین خبری اظهارنظر کنم و بگویم که وضع سلامتی و چشمان ایشان به چه نحو است.
وی در ادامه در خصوص عدم آزادی شیخ زکزاکی پس از صدور حکم دادگاه عالی نیجریه مبنی بر آزادی ایشان ظرف ۴۵ روز تاکید کرد: ما نیز نسبت به عدم آزادی ایشان پس از گذشت حدود یک ماه از مدت زمان مقرر برای آزادی وی، نگرانیم و با پیگیری های مکرر از دولت نیجریه می خواهیم تا شیخ، همسر وی و نیز سایر کسانی که همزمان با وی دستگیر شده و در بازداشت به سر می برند را از بند اسارت آزاد کرده تا همه آن ها بتوانند به آغوش خانواده های خود بازگردند.
مدیر رسانه ای سازمان عفو بین الملل نیجریه همچنین درباره میزان تعهد و پایبندی دولت «محمد بوهاری» رئیس جمهور نیجریه به قانون این کشور نیز اعلام کرد: امتناع دولت نیجریه در تبعیت از حکم دادگاه عالی این کشور مبنی بر آزادی شیخ زکزاکی ظرف ۴۵ روز به همراه سایر زندانیان حادثه زاریا مایه تأسف بوده و نشان می دهد این کشور از حاکمیت قانون فاصله زیادی دارد.
وی در پایان در رابطه با موضع سازمان عفو بین الملل در قبال تداوم حبس رهبر حرکت اسلامی نیجریه نیز گفت: ما خودداری دولت از آزادی شیخ که نوعی تخطی از حکم دادگاه است را محکوم می کنیم.
کد مطلب : ۱۱۳۶۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.