۰

آخوندي از مجلس به وزارتخانه باز مي‌گردد؟

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۸
به گزارش عصر تعادل، وزير راه و شهرسازي امروز به درخواست ٣٤ نماينده اصولگرا راهي بهارستان مي‌شود تا به ١٣ محور مطرح شده آنها پاسخ دهد. اين دومين تجربه استيضاح عباس آخوندي در دولت يازدهم است. بار قبل او از مجلس اصولگرا ١٧٥ راي مثبت گرفت تا تلاش اصولگرايان تندرو براي استيضاحش به ثمر ننشيند.
 
 
آن استيضاح در ماه‌هاي پاياني مجلس نهم در حالي عملياتي شد كه چهره‌هايي همچون محمدرضا باهنر به عنوان مخالف استيضاح و در حمايت از آخوندي سخنراني كردند.
در مقابل هم موافقان استيضاح چهره‌‌هايي همچون موسوي لارگاني، رسايي و كوچك‌زاده بودند. حالا اين‌بار در ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم تعدادي از اصولگرايان بر استيضاحي مصر هستند كه فراكسيون اميد آن را بر‌خلاف منافع ملي مي‌داند و فراكسيون مستقلين هم در موضعي رسمي مخالفت خودش را با آن اعلام كرده است. فراكسيون اصولگرايان هم در اين باره موضع يكدستي ندارد. به همين دليل در حالي كه محمدجواد ابطحي، نماينده خميني‌شهر و از نمايندگان نزديك به جبهه پايداري از امضا‌كنندگان اين استيضاح و از موافقان آن است موسوي لارگاني ديگر نماينده همسو با او مخالف استيضاح است و آن را در اين بازه زماني مفيد نمي‌داند.
 
 
به هر حال بعد از تصميم‌گيري‌هاي فراكسيوني تعداد نهايي امضاها به گفته محمدجواد ابطحي يكي از استيضاح‌كنندگان به ٣٤ امضا رسيد. اگرچه تعداد امضاهاي اوليه اين استيضاح حدود ٩٠ امضا بود اما به گفته ابطحي بعد از اينكه نمايندگان فراكسيون اميد امضاهاي خودشان را پس گرفتند تعداد امضاها به ٣٤ امضا رسيد تا تنها نمايندگاني از فراكسيون مستقلين و اصولگرايان خواهان استيضاح آخوندي باشند.
 
 
اكبر رنجبرزاده نماينده مردم اسدآباد و عضو هيات رييسه مجلس هم به باشگاه خبرنگاران گفته است: با وجود جمع‌آوري ٣٨ امضا براي استيضاح وزير راه، تعدادي از امضاكنندگان اين طرح از استيضاح وزير منصرف شده‌اند كه احتمالا اين افرد اسامي خود را تا صبح امروز به بنده تحويل خواهند داد. اين يعني كه همچنان احتمال كم شدن تعداد امضاها وجود دارد.
 
 
استيضاح‌كنندگان ١٣ محور را مطرح كرده‌اند كه بنا به گفته عبدالكريم حسين‌زاده، نايب رييس فراكسيون اميد و عضو كميسيون عمران براي برخي از آنها از جمله موضوع فعاليت‌هاي سياسي و ادعاي حزب‌سازي هيچ مدركي ارايه نكردند.
 
 
بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد هم به ايلنا گفته است: وزارت راه و شهرسازي به‌دليل مشكلات بودجه‌اي و بدهكاري‌هايي كه از دولت قبل تحميل شده بود، تنها يك درصد از بودجه خود را اخذ كرده و وجود برخي مشكلات در چنين شرايطي طبيعي است اما با اين حال، آخوندي عملكرد قابل‌قبولي داشته و مواردي كه به عنوان علت استيضاح مطرح شده، بهانه‌هاي جناحي و باندي است.
 
 
باتوجه به مجموعه مسائلي كه مطرح شد، به نظر مي‌رسد اين استيضاح از اقبال چنداني برخوردار نباشد و بعيد است كه در چنين شرايطي مجلس با اين طرح موافقت كند و به نظر مي‌رسد آخوندي موفق به كسب راي اعتماد مجدد ازسوي مجلس شود.
کد مطلب : ۱۱۳۶۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.