۰

فوتبال مشهد به تاریخ می‌پیوندد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۶
به گزارش عصر تعادل، خراسان به‌عنوان یکی از قطب‌‌های نام‌آشنای فوتبال ایران در سالیان گذشته، مدت‌هاست از جایگاه واقعی و شایسته‌ای که باید داشته باشد فاصله گرفته است. فوتبال این استان به جای رسیدن به موفقیت، مسیر پیوستن به تاریخ را با سرعت بسیار زیادی طی می‌کند تا جایی که دیگر فوتبال در مشهد و شهرهای دیگر خراسان جذابیتی بین مردم ندارد. تنها دارایی امروز فوتبال استان گذشته پرافتخار و بحران‌های بسیار زیاد است.

انحلال تیم‌های باسابقه تا بی‌توجهی‌ها

در گذشته تیم‌هایی چون پیام و ابومسلم حرف‌های بسیار زیادی در فوتبال مشهد و ایران برای گفتن داشتند؛ به‌ویژه ابومسلم که زمانی نه‌چندان دور ستاره‌های بزرگی را هم به فوتبال ایران معرفی کرد. از خداداد عزیزی گرفته تا خسرو حیدری، مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان، محمدرضا خلعتبری و بسیاری دیگر از ستاره‌های نام‌‌آشنای فوتبال ایران همه و همه در ابومسلم خودشان را به فوتبال کشور ثابت کردند. اما این دو باشگاه به دلیل تنگناهای مالی همچون مسائل مالکیتی و مدیریتی و بحران مالی منحل شدند و فقط یک نام از آنها باقی مانده است. ادامه این روند در ورزش و فوتبال مشهد باعث شده با وجود سرمایه‌های عظیم و شرکت‌های بزرگ صنعتی در استان، این روزها حامیان مالی رغبت زیادی برای سرمایه‌گذاری در فوتبال خراسان نداشته باشند. تعداد انگشت‌شمار باقیمانده آنها هم به خاطر مشکلات اقتصادی رایج با بحران‌های بسیاری رو‌به‌رو هستند و منتظرند تا از سوی مسئولان استان حمایت شوند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

روزهای بد پدیده و سیاه‌جامگان

از ابومسلم و پیام که بگذریم به نام‌هایی چون پدیده و سیاه‌جامگان می‌رسیم که امروز نماینده فوتبال مشهد و خراسان در سطح اول فوتبال کشور هستند. جالب اینجاست که هر دو تیم مدت‌هاست با مشکلات مدیریتی و مالی دست‌و پنجه نرم می‌کنند و بازیکنان و مربیان و عوامل این باشگاه به شدت از شرایط خود در این تیم‌ها ناراضی هستند. پدیده با ٢٢ امتیاز در مکان دوازدهم و سیاه‌جامگان با ١٧ امتیاز در مکان ١٥ جدول با خطر سقوط مواجه هستند. مهدی برادران، رئیس هیأت فوتبال خراسان رضوی در این رابطه به «شهروند» می‌گوید: «تمام فوتبال ایران با بحران مواجه است و این فقط مربوط به مشهد نیست. ما دو تیم لیگ برتری خصوصی داریم و با تیم‌هایی رقابت می‌کنیم که به بودجه نفت و فولاد و دولت وصل هستند. یکی از تیم‌های ما امسال با بودجه ٣,٥‌میلیارد تومانی بسته شده است. جالب اینجاست که تمام رقبایی که پشتوانه مالی قدرتمند دارند هم با بحران مواجه هستند.»

لغو سریالی مسابقات

با اعلام لغو بازی سیاه‌جامگان مقابل تراکتورسازی این برای سومین‌بار در ماه‌های گذشته بود که بازی‌های مشهد به خاطر بارش سنگین برف لغو شد؛ ماجرایی که روی شرایط فنی تیم‌‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. پیش از این بازی تیم‌های سیاه‌جامگان با گسترش‌ فولاد و پرسپولیس نیز لغو و با تأخیر برگزار شده بود. تکرار این حادثه برای سومین‌بار البته صدای اعتراض خداداد عزیزی، سرمربی سیاه‌جامگان را هم درآورد و او با اشاره به معضل‌های مختلف در فوتبال خراسان تأکید کرد که حتی یک کاور وجود ندارد که روی زمین مسابقه بکشند. برادران، رئیس هیأت فوتبال خراسان رضوی درباره بحران امکاناتی هم با «شهروند» صحبت کرد و گفت: «قبلا در مشهد هم پلاستیک روی زمین کشیده می‌شد. اما با مساعدت اداره کل ورزش و جوانان استان کاور خریداری شد. بارش‌ برف اخیر شهر مشهد در تمام سال‌های گذشته بی‌سابقه بود.»

برادران: مشهد شرایط میزبانی ندارد

با اعلام رئیس هیأت فوتبال استان مشهد اگر شرایط برای برگزاری مسابقات در ورزشگاه تازه‌‌تأسیس امام رضا(ع) فراهم نشود‌، ممکن است تیم‌های مشهدی مجبور شوند بازی‌های خود را در شهر‌های دیگر استان خراسان رضوی برگزار کنند. برادران در این رابطه تأکید کرد: «ما دو تیم لیگ برتری داریم ولی امکانات کلانشهر مشهد به اندازه یک شهر ١٠٠‌هزار نفری هم نیست و در بین کلانشهر‌ها مشهد بدترین شرایط را از نظر اقتصاد و امکانات دارد. همه فکر می‌کنند که مشهد چون امام رضا(ع) و آستان قدس دارد، پول هم دارد. درست است اما این پول خرج برنامه‌های فوتبال حرفه‌ای نمی‌شود. درحال حاضر ورزشگاه ثامن(ع) در ٣٥ کیلومتری مشهد و نزدیکی شاندیز است، اما هم از نظر سخت‌افزاری و هم وضع زمین شرایطی بحرانی دارد. زمین هرچه سریع‌تر باید زیر کشت برود و برای ‌سال آینده به هیچ عنوان امکان برگزاری بازی در این استادیوم وجود ندارد.» برادران با اشاره به آماده شدن ورزشگاه امام رضا(ع) هم گفت: «پیش از این، آستان قدس اعلام کرده بود تمایلی ندارد این ورزشگاه را در اختیار تیم‌های لیگ برتری قرار دهد. از زمان حضور آیت‌الله رئیسی، تولیت محترم آستان قدس و نگاه خوب ایشان به مقوله ورزش و فوتبال قرار شد که ورزشگاه به تیم‌های لیگ برتری هم داده شود. امیدوارم این اتفاق هرچه زودتر رخ بدهد.»
کد مطلب : ۱۱۳۶۷۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.