چرا تخت‌ جمشید در سیل اخیر آسیب ندید؟

1 اسفند 1395 ساعت 10:13

هیچ یک از آثار تاریخی فارس در بارندگی های اخیر خراب نشد چون آنها را ما نساخته ایم.


به گزارش عصر تعادل،اين را عبدالرضا نصيري معاون ميراث فرهنگي فارس مي گويد و تاكيد مي كند: فرسودگي امري ذاتي در بناهاي تاريخي است و تخريب اين آثار با رويدادهايي چون سيل و زلزله، اصلاً عجيب نيست.

وي در حاشيه برگزاري نخستين كنگره معماري و شهرسازي استان فارس در جمع خبرنگاران، گفت: خوشبختانه سيلاب ها و بارندگي هاي اخير به هيچ يك از آثار تاريخي استان، آسيبي جدي وارد نكرد.

معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس در رابطه با آب گرفتگي در مجموعه جهاني تخت جمشيد نيز گفت: جمعه گذشته بارندگي در تخت جمشيد شدت بيشتري گرفت و به دليل آنكه حجم آب بسيار زياد بود دفع آن از آبراهها و كانال ها زمان بر شد كه اين موضوع آب گرفتگي مختصري را در مجموعه به همراه داشت.

وي افزود: در سال هاي 90 و 91، كانالها و آبراه هاي تخت جمشيد مورد لايروبي، پاكسازي و احيا قرار گرفته و عمده مشكل دفع آب ها حل شد به طوري كه هم اينك اين كانالهاي دفع آب هيچ مشكلي ندارند و فعالند.

وی با بیان اینکه کانال ها و آبراهه های تخت جمشید هنگام وقوع سیلاب به خوبی آب را تخلیه می کند، گفت: بارندگی سیل آسای اخیر هیچ زیانی به مجموعه های کهن و سنگی تخت جمشید، نقش رستم و یادمان های پارسه وارد نکرده است.

نصیری در خصوص تصاویری که از جمع شدن آب در مجموعه تاریخی تخت جمشید منتشر شده نیز اشاره کرد و افزود: جمع شدن آب یکی دو ساعت بیشتر طول نکشید، تخت جمشید دارای سامانه تخلیه آب است و به خوبی در مواقع وقوع سیلاب آب را تخلیه می کند .

وی با بیان اینکه اکنون حتی یک قطره آب در محوطه تخت جمشید نیست، گفت: ستون ها و سر ستون های تخت جمشید نیز در بارندگی اخیر سالم مانده و بارندگی سیل آسا زیانی به این مجموعه وارد نکرده است.

وي با اشاره به اينكه نظارت ها و بررسي هاي دقيق آثار پس از بازنگري ها، امري ضروري و در حال انجام است، گفت: طبق بررسي هاي صورت گرفته، خانه تاريخي حسن نژاد در شهرستان فسا دچار آسيب شده كه هم اينك برنامه ريزي ها براي مرمت و رفع آسيب ديدگي ها و خسارت ها صورت گرفته است.

نصيري در ادامه درخصوص خسارت بارندگي هاي اخير به بازار تاريخي جهرم نيز اشاره كرد و افزود: در موج اول بارندگي ها، قسمتي از بازار جهرم دچار آسيب شد كه براي حفاظت از چهارسو و طاقهاي آسيب ديده، پلاستيك برروي اين بنا كشيده شد و هم اينك مشكلي وجود ندارد.

معاون ميراث فرهنگي فارس در ادامه گفت: در حال حاضر احتمال تخريب بناهاي خشتي و آجري بعد از بارندگي ها وجود دارد و بايد هرچه سريع تر اين آثار مورد بررسي، مرمت و حفاظت قرار گيرد.

در این رابطه مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به وجود آبشاری در کنار مجموعه فرهنگی تاریخی نقش رستم گفت: این آبشار نیز حاصل تجمع آب در کانال های بالا دست بوده و موقتی است، با پر شدن کانال ها به علت حجم بارندگی آبشار از این ناحیه سرازیر می شود، همه راه آب ها در نقش رستم نیز باز است و آب ها تخلیه شده است، بارندگی به این آثار باستانی نیز آسیبی وارد نکرد.

رضایی منفرد با بیان اینکه نقش رستم با پدیده شکاف زمین روبرو است، گفت : این مساله نیز در حال تثبیت است و ترک های ایجاد شده در برخی از مناطق زمین در حال ترمیم و تثبیت است و مشکلی خاصی این اثر را تهدید نمی کند.


کد مطلب: 113688

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/113688/چرا-تخت-جمشید-سیل-اخیر-آسیب-ندید

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir