۰

آثار دیده‌نشده شهید ثالث در موزه هنرهای معاصر

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۰
به گزارش عصر تعادل، فیلم‌های دیده نشده سهراب شهید ثالث که در آلمان ساخته شده است، در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.‌
 
نمایش 9 فیلم دیده‌نشده سهراب شهید ثالث در موزه هنرهای معاصر

 به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، امیرحسین سیادت (مسوول سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران) شنبه ۳۰ بهمن‌ماه در نشستی خبری بیان کرد: سهراب شهید ثالث از کلیدی‌ترین چهره‌های سینمای ایران است و در سینمای آن دوران ضد جریان‌ترین فیلم‌سازان محسوب می‌شود که خلاف مسیر شنا می‌کرد. شهید ثالث دو فیلم در ایران ساخت که با آنها شناخته شده، اما ۱۳ فیلم بلند دیگر هم دارد که در آلمان ساخته شده است و ما از این فیلم‌ها اطلاعات و تصویر مخدوشی داشتیم.

وی افزود: برای بازشناخت سهراب شهید ثالث پیگیری‌هایی به منظور دستیابی به فیلم‌های این کارگردان در آلمان انجام شد و بخش فرهنگی سفارت آلمان بسیار همکاری کرد. بنابراین ۹ فیلم از شهید ثالث با کیفیت و ترجمه زیرنویس مناسب به ایران آمد و در این برنامه نمایش داده می‌شود.

مسوول سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران درباره حق قانونی نمایش آثار سهراب شهید ثالث گفت: حق قانونی نمایش فیلم‌ها توسط بخش فرهنگی سفارت آلمان در ایران هماهنگ شد و اجازه دو سانس نمایش برای هر فیلم وجود دارد که با توجه به ظرفیت محدود سینماتک، افراد زیادی نمی‌توانند فیلم‌ها را ببینند. بنابراین ضرورت دارد که مسوولان نمایش عمومی در سینماها یا گروه‌هایی مانند هنر و تجربه برای نمایش عمومی این آثار برنامه‌ریزی کنند.
 
در این نشست یوستوس کمپر (رایزن فرهنگی سفارت آلمان در ایران) هم اظهار کرد: سهراب شهید ثالث قسمتی از تاریخ هنری دو کشور ایران و آلمان است. زمانی که در ایران بود، فیلم‌های ایرانی و به زبان فارسی و وقتی که در آلمان بود آثارش را به زبان و فرهنگ آلمانی ساخت. موجب خوشحالی است که رنسانسی در شناخت شهید ثالث با نمایش آثار او اتفاق می‌افتد. سال گذشته نیز در برلین آلمان آثار این کارگردان بازنگری و تلاش شد تا حق قانونی نمایش فیلم ها در این برنامه گرفته شود.

در این نشست همچنین عنوان شد که فیلم‌های شهید ثالث در آلمان که درباره تاریخ و جامعه آلمان است، اما آثارش در آلمان مهجور مانده بود و در آرشیو زنده این کشور نبود که نمایش داده شود. ضمن اینکه بخش سفارت فرهنگی آلمان به طور جدی همکاری کرد، اما دریافت فیلم‌هایی از مراکز گوناگون در آلمان دشواری داشت. براین اساس از بین ۱۳ فیلم ۹ فیلم نمایش داده می‌شود و سه فیلم از آثار آلمانی شهید ثالث به دلیل اینکه حق قانونی آثارش هنوز دریافت نشده و یکی از آثار نیز امکان نمایش در کشور ما را ندارد، در این برنامه حضور ندارد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در سالن سینماتک به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.
کد مطلب : ۱۱۳۷۱۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.