۰

کسبه های پلاسکو عصبانی اند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۰
به گزارش عصرتعادل، روزنامه شهروند در ادامه نوشت: «ابهام بعدی پرونده پلاسکو هم موضوع جانمایی بازماندگان پلاسکو در مجتمع نور تهران است. کسبه پلاسکو در مراسم جانمایی‌شان در مجتمع نور تهران بدان اشاره کردند. در حالی که محمدصادق صدق‌آمیز، رئیس پژوهشکده اتحادیه پوشاک به «شهروند» می‌گوید: «تنها ١٠‌درصد کسبه در نور طالقانی مستقر شده‌اند، صدای اعتراض کسبه‌ پلاسکو نسبت به همین جانمایی بلند است. یکی از آنها به «شهروند» می‌گوید: «بر چه اساسی این جانمایی انجام شده؟ ما هم متراژ پایین‌تری از سابق دریافت کرده‌ایم، هم در یکی از کورترین نقاط پاساژیم.»
داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود. به نظر می‌رسد وعده‌ و وعید‌های بیمه ایران هم فقط مختص روزهای ملتهب ایران در سوگ پلاسکو بود. محمد موتمن دل پری از بیمه ایران دارد. او به «شهروند» می‌گوید: پدربزرگم سرقفلی مغازه‌‌اش را‌ سال ٤٣ تحویل گرفته بود. طبق تعهدی که با بیمه امضا کرده‌‌ایم، ٢٤٥میلیون، ارزش تومانی بیمه مغازه ماست. بعد از حادثه پلاسکو در تعهد کلامی قرار شد ١٨٠‌میلیون تومان جبران خسارت توسط بیمه ایران انجام شود و در عوض هر چه جنس در مغازه سالم مانده، مال خودمان باشد. حالا که وارد مغازه شده‌ایم و جنس‌های نیمه‌سوخته را برداشته‌ایم، بیمه ایران به ما انگ کلاهبرداری می‌زند و می‌گوید؛ ٥٠‌درصد جبران خسارت را پس خواهد گرفت. شما بگویید ما شکایتمان را کجا ببریم؟ معضل بعدی هم ما‌به‌التفاوت واحدهای تازه‌ساز روی آوار پلاسکو است. قرار بر این شد که در همان محدوده، پلاسکوی تازه‌ای بنا شود اما این اقدام نه‌ تنها دردی از کسبه دوا نکرد بلکه ابهام تازه‌ای به ابهامات پرونده اضافه کرد. این‌ که با توجه به گره‌های موجود در پرونده سرقفلی‌ها، هر یک از کسبه چه متراژی در آینده تعلق می‌گیرد، تبدیل به یکی از مشکلات شده است. سعیدی‌کیا مدیر عامل بنیاد مستضعفان در این‌ باره به «شهروند» می‌گوید: هنوز تصمیم مشخصی در این زمینه گرفته نشده است. دنبال‌ گرفتن جواز از شهرداری برای ساخت پلاسکوی تازه هستیم. همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که ایسنا اعلام کرد؛ هنوز هیچ یک از کسبه‌ برای دریافت تسهیلات مراجعه نکرده‌اند و مستأجرین پلاسکو حق کسب و پیشه ندارند.
پلاسکویی‌ها تسهیلات ١٨‌درصدی را دوست ندارند
در حالی نزدیک به یک‌ ماه از حادثه پلاسکو و اعلام آمادگی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به کسبه این برج تجاری گذشته که آخرین اخبار حاکی از آن است که هنوز هیچ یک از کسبه‌ برای دریافت تسهیلات مراجعه نکرده‌اند. بر اساس آن چه بانک‌ها اعلام کرده‌اند، قرار شد تا سقف ۳۰۰‌میلیون تومان برای هر یک از کسبه پلاسکو تسهیلات در نظر گرفته شود که در مجموع با توجه به فعالیت حدود ۵۶۰واحد در این ساختمان، اگر قرار بر این بود که تمامی کسبه حتی سقف کامل را دریافت کنند، رقمی حدود ۱۷۰‌میلیارد تومان منابع لازم داشت. البته این مبلغ به‌ طور مشخص برای تمامی کسبه به‌ طور کامل پرداخت نمی‌شود؛ چرا که بعد از ارزیابی‌های کارشناسی و تأیید دستگاه‌های ذیربط مبلغ تسهیلات تعیین و پرداخت خواهد شد.
شرط پرداخت تسهیلات
برای دریافت تسهیلات شرایطی وجود دارد؛ آن هم این‌ که حتما برای بانک‌ها باید مسجل شود که اولا کسبه در پلاسکو مستقر بودند و دیگر این‌ که جایگزینی آنها در مجتمع نور شکل گرفته و اکنون قرار است کار خود را در آنجا شروع کنند. بر این اساس باید کسبه متقاضی دریافت تسهیلات معرفی‌نامه‌ای از اتاق اصناف دریافت کنند که نشان‌دهنده فعالیت آنها در پلاسکو بوده و از سویی باید گواهی از شرکت کارگزاری پارسیان مستقر در مجتمع نور دریافت و ارایه کنند که نشان دهد آنها اکنون در این مجتمع جایگزین شده و قرار است در آنجا فعال باشند. این در حالی است که بررسی‌های میدانی «شهروند» نشان می‌دهد کسبه با تسهیلات ١٨‌درصدی مخالفند.
اجاره ٤ماه اول با بانک‌هاست
تسهیلات پرداختی به کسبه پلاسکو قرار است به‌ طور متمرکز و از سوی یک بانک یعنی بانک تجارت پرداخت شود؛ به‌ طوری که سایر بانک‌ها منابع را در اختیار بانک تجارت قرار داده و به‌ عنوان بانک عامل در این‌ باره اقدام کنند. در مدت اخیر برخی اعتراض‌ها از سوی کسبه پلاسکو درباره جای تعیین‌ شده در مجتمع نور هم ظاهرا وجود داشت که فعلا به نتیجه‌ای نرسیده، اما آن چه مشخص است، این که اگر کسبه در این مجتمع مستقر و فعالیت خود را شروع کنند تا چهار ماه ابتدایی از پرداخت اجاره معاف هستند.
صاحبان سرقفلی حق کسب و پیشه دارند
برپایه گزارش عصرتعادل،رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران محدودیت‌های داشتن سرقفلی برای کسبه را تشریح کرد گفت: صاحبان سرقفلی صاحب حق کسب و پیشه نیز هستند اما مستأجران مغازه‌ها، حق کسب و پیشه ندارند. سعید درخشانی به ایسنا گفت: خریدار سرقفلی ممکن است مشکلات خود را داشته باشد و اگر بتواند ملکیت را نیز بخرد، منفعت بیشتری برایش خواهد داشت، زیرا ممکن است گاهی صاحب سرقفلی و صاحب ملک درگیری پیدا کنند. رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران و مواد پروتیینی درباره این‌ که حق کسب پیشه در اجاره‌نامه‌ها رعایت می‌شود یا خیر گفت: کسی که سرقفلی را بخرد، صاحب حق کسب و پیشه نیز خواهد شد اما در صورتی که سرقفلی را نخرد و فقط مغازه را اجاره کند، به او حق کسب و پیشه تعلق نخواهد گرفت.
خسارت کمتر از ١٥٠ میلیارد تومان است
محمدصادق صدق‌آمیز، رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک به «شهروند» می‌گوید: «قبول داریم که یک‌سری از واحد‌های واگذار شده در مجتمع نور نامرغوب بوده و تطابقی با موقعیت واحدهای صنفی در پلاسکو نداشته، اما چاره‌ای جز واگذاری آنها نداشتیم.»
در حالی‌ که بسیاری از کسبه فعال در پلاسکو از کوچک‌بودن واحدهایشان می‌گویند و نسبت به استقرارشان در مجتمع نور تهران معترضند و آن را نامناسب می‌دانند اما آن‌ گونه که این مقام مسئول می‌گوید، در هیچ جای تهران این موقعیت را نداشتیم که ٥٩١ واحد صنفی را استقرار دهیم. او که میزان خسارت پلاسکو را کمتر از ١٥٠‌میلیارد تومان می‌داند، به مردم اطمینان می‌دهد که هیچ مشکلی در بازار شب عید وجود نخواهد داشت.
تکلیف سرقفلی‌ها به کجا رسید
به گزارش عصرتعادل، وضعیت سرقفلی‌ها ابهام دیگری است که صدق آمیز در رابطه با آن می‌گوید: بنیاد مستضعفان بارها اعلام کرده که پلاسكو را عینا با شرایط روز خواهد ساخت و به کسبه تحویل می‌دهد البته تاکنون جزییات دقیقی در این رابطه اعلام نکرده اما مشکلی هم در روند واگذاری سرقفلی‌ها وجود نداشته است.»
انتهای پیام
کد مطلب : ۱۱۳۸۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.