۰

فشار مافیای دخانیات مالیات سیگار را کم کرد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۳
به گزارش عصر تعادل، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: با فشار مافیای سیگار و حاشیه های خارج از مجلس، مالیات سیگار در قانون بودجه کشور کاهش یافت و اکنون مالیات سیگار در ایران حتی از افغانستان هم کمتر است.
 
 محمد حسین قربانی گفت: ‌با وجود تمام توصیه‌های کارشناسان داخلی و تعهدات ایران در کنوانسیون جهانی مبارزه با دخانیات، در بودجه سال 96، مالیات سیگار نسبت به سال 95 کاهش یافت و متاسفانه با فشار مافیای دخانیات نتوانستیم نمایندگان مجلس را برای افزایش مالیات سیگار و حتی ثبات آن قانع کنیم.
 
وی گفت: ایران با امضای کنوانسیون جهانی مبارزه با دخانیات، تعهداتی را برای کاهش مصرف دخانیات پذیرفته است که افزایش مالیات سیگار به عنوان یکی از مهم ترین اهرم های کاهش مصرف، یکی از آن هاست اما متاسفانه مالیات بر دخانیات در بودجه کشور کاهش یافت.قربانی افزود: قرار است سال 96 رئیس جمهوری در اجلاس سازمان ملل سخنرانی کند و حتما در این اجلاس از ایشان می‌پرسند که اقدامات ایران برای افزایش مالیات دخانیات چه بوده است و معلوم نیست در مقابل نقدهای مجامع و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی چه جوابی خواهیم داشت.
 
نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: با تلاش وزارت بهداشت و مجلس در سال 95، میزان مالیات دخانیات برای سیگارهای تولید داخل به 20درصد برای تولید مشترک به 30درصد و برای سیگارهای وارداتی به 40درصد رسیده بود اما با فشارهای خارج از مجلس در قانون بودجه سال 96 میزان مالیات سیگار برای تولید داخل به 10درصد، تولید مشترک به 15درصد، برندهای خارجی تولید داخل به 30درصد و سیگار وارداتی به 40درصد رسید.
 
وی ادامه داد: با افزایش تولید برندهای خارجی سیگار در داخل اکنون دیگر نیازی به واردات سیگار نداریم، حتی قاچاق سیگار به کشور نیز دیگر لازم نیست و با افزایش تولید سیگارهای برند خارجی در داخل میزان مصرف سیگار در کشور از 65 میلیارد نخ در سال به 100 میلیارد نخ رسیده و افزایش جدی داشته است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: با افزایش روز افزون تولید سیگار در کشور، دیگر نیازی به واردات و حتی سیگار قاچاق نداریم و استدلال مخالفان افزایش مالیات که می‌گویند، افزایش مالیات باعث افزایش قاچاق سیگار می‌شود،هیچ توجیهی ندارد.قربانی گفت: این حرکت، درست بر خلاف قانون جامع مبارزه با دخانیات و بر خلاف تعهدات ایران در کنوانسیون جهانی مبارزه با دخانیات است و جای تاسف زیاد دارد.وی افزود: متاسفانه این حرکت بر خلاف اجماع جهانی برای مبارزه با دخانیات است و باعث شده است که مالیات سیگار و مواد دخانی در ایران یکی از کمترین‌ها در دنیا باشد و حتی از افغانستان هم کمتر است.
 
سیگار روزی 20 میلیارد تومان از سرمایه ملت را دود می‌کند
 
عضو کمیسیون بهداشت گفت: فشارهای بیرون مجلس بر نگاه کارشناسی نمایندگان مجلس غلبه کرد و اکنون شاهدیم که روزانه 20 میلیارد تومان از سرمایه‌های جیب مردم برای دخانیات و درمان عوارض آن هزینه می‌شود.
کد مطلب : ۱۱۳۹۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.