۰

کوهکن: چرخ بودجه را روی ریل نسیه‌ خوری رفت

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۶
به گزارش عصر تعادل، در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده، محسن کوهکن به عنوان مخالف و رحیم زارع به عنوان موافق صحبت کردند و در حالی که کوهکن از نحوه بودجه‌نویسی براساس نسیه‌خوری انتقاد کرد اما زارع گفت که استارت بودجه‌ریزی عملیاتی از این دولت استارت خورده است.

محسن کوهکن ریزی امروز یکشنبه دوم اسفندماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه 96 گفت: مجموع صحبت های موافقان و مخالفان را جمع کنیم به یک اشکال ساختاری در بودجه نویسی کشور می رسیم. این نوع بودجه نویسی اجازه ورود به جزئیات را نمی دهد و مملکت را با مشکل و بن بست مواجه می کند.

وی افزود: دولت ها در سال های اول کارشناسانه تر عمل می کنند بعد که با موانع برخورد می کنند در سال آخر تصمیم دیگر می گیرند. دولت سال اول شرایط تحویل گرفتن اقتصاد را از دولت قبل می گویند خوب در سال آخر هم وضعیت اقتصاد را برای تحویل به دولت بعد بگویند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: میزان بدهی دولت به بانک ها و بیمه تأمین اجتماعی چقدر است. بودجه سال 95 از 294 هزار میلیارد تومان، 197 هزار میلیارد تومان محقق شد، اینکه انتظارات مردم را بالا ببریم بعد تحقق پیدا نکند در واقع خودمان را بدهکار می کنیم.

وی ادامه داد: این نوع بودجه نویسی براساس ریل محافظه کاری است اصولگرا و اصلاح طلب دارد محافظه کاری نمی کند. صحیح نیست برای تأمین منابع سراغ اوراق برویم بعد برای پرداخت اوراق، اوراق چاپ کنیم. بعد از چند سال یک ستون اضافه کنیم پرداخت بدهی ها برای جبران اوراق منتشر شده، این طوری کشور ورشکست می شود. کدام درآمد می گوید این طور بودجه بنویسید. ریل چرخ بودجه نویسی را گذاشتیم روی ریل نسیه خوری.

نماینده اصولگرای مجلس تأکید کرد: بگوییم دولت هر چقدر درآمد دارد باید صرف هزینه جاری کند دیگر این همه پروژه تعریف کردن برای چیست. یک بار برای همیشه محافظه کاری را کنار بگذاریم. درآمد و هزینه ها را مطابق شرایط واقعی اقتصادی ببنیم. از یک طرف فروش اموال دولتی وجود ندارد، درآمد از فروش نفت هم مشخص است از یک طرف بر حجم مطالبات می دمیم.

کوهکن اظهار کرد: همش عادت کردیم مشکلات را به گذشته برگردانیم. ما در مقابل آیندگان مسئولیم. به مردم بگوییم درآمد این است و اگر انتظاری داریم باید عزم خود را برای کاهش بار دولت جزم کنیم. این راه پمپاژ مشکلات به دولت های آینده است اگر مشکلی پیش آید باید خودمان را سرزنش کنم.

اما رحیم زارع در موافقت با گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه 96 گفت: بودجه آموزش پرورش از 15 هزار میلیارد تومان طی سه سال گذشته به 35 هزار میلیارد تومان افزایش یافت یعنی 2.3 برابر شد.

وی افزود: پایه های مالیات افزایش یافت، بودجه ریزی عملیاتی آرزوی همه است اما از سال گذشته اگر پیوست 4 مطالعه شود می بینیم اهداف و فعالیت ها محاسبه شده است. البته فاصله زیادی با بودجه ریزی عملیاتی داریم اما استارتش در دولت یازدهم خورد.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیش از این 20 درصد درآمد حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می شد اما این درصد به 30 درصد افزایش و اتکا به درآمد نفت کاهش یافت. اگر منتقدان می گویند به نفت وابسته نباشیم راهش این است که در این رکود کشنده به سمت مالیات برویم و فشار به تولید کننده بیاوریم. معتقدیم باید روندی که از 93 شروع شد سال های بعد ادامه پیدا کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام، مطابقت با قانون برنامه ششم، اختصاص 2100 میلیارد تومان از هدفمندی به کمیته امداد و 900 میلیارد به مددجویان بهزیستی، در نظر گرفتن 4 میلیون تن قیر رایگان برای مالچ پاشی در خوزستان، افزایش پیدا نکردن قیمت حامل های انرژی، افزایش معافیت مالیاتی درآمد ماهانه از 1.5 میلیون به 2 میلیون تومان به نفع طبقه کارگر و در نظر گرفتن تسهیلات اشتغال، افزایش بودجه دفاعی را از مزایای لایحه بودجه 96 خواند.
کد مطلب : ۱۱۳۹۰۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.