۰

برخورد با غرفه‌های متخلف در نمایشگاه صنایع دستی

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۶
به گزارش عصرتعادل،حبیب احسانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برخی شرکت‌کنندگان در نمایشگاه صنایع دستی، محصولات چینی هم با خود می‌آورند و به محض این‌که فضای نمایشگاه را مناسب ببینند، آن محصولات را هم عرضه می‌کنند و اگر شرایط مساعد نباشد از عرضه آن خودداری می‌کنند. ما عرضه محصولاتی به‌جز صنایع دستی را ممنوع کرده‌ایم، اما باز برخی تخلف می‌کنند.
او ادامه داد: با توجه به نظارت هر روزه ما، باز هم محصولاتی به‌جز صنایع دستی در نمایشگاه‌ها عرضه می‌شوند. در روز اول، با ۱۱ غرفه برخورد کردیم و به آن‌ها تذکر داده شد. آن‌ها نیز محصولات خود را به‌جز صنایع دستی جمع کردند. برای مثال، در روز اول دو غرفه از همدان، غرفه‌ی از استان البرز این مشکل را داشتند و بعد از آن‌که با آن‌ها صحبت کردیم، محصولات غیرمرتبط را جمع کردند.
رئیس گروه توسعه صنایع دستی همچنین درباره تفاوت قیمت‌های برخی محصولات مشابه مثل ظرف‌هایی که در آن‌ها ماهی‌های مصنوعی سفره هفت سین عرضه می‌شد، گفت: این ماهی‌ها صنایع دستی محسوب نمی‌شود و از نظر ما کاردستی هستند و چون ما نظارتی روی تولید آن‌ها نداریم، پس نمی‌توانیم درباره قیمت آن‌ها هم اظهار نظر کنیم.
احسانی با بیان این‌که تعداد غرفه‌ها کم نیست، اظهار کرد: اگر بخواهیم در نمایشگاه یک دور بزنیم، حداقل یک‌ونیم ساعت زمان می‌برد. ما نیز به‌عنوان کارشناسان شناخته شده‌ایم و به محض آن‌که غرفه‌داران ما را می‌بینند خودشان محصولات غیرمرتبط را جمع می‌کنند. بارها تذکر داده‌ایم و با نیروی انتظامی سراغ‌شان رفتیم.
این کارشناس صنایع دستی توضیح داد: جامعه‌ی ما صنایع دستی را نمی‌شناسد، مردم ما فکر می‌کنند هر تولیدی که با دست انجام شود، صنایع دستی است. صنایع دستی یعنی صنعت مادر گذشته که در ایران بوده است. ما کارخانه‌های بزرگ تولید چینی‌آلات نداشتیم، بلکه کارگاه‌های تولیدی کوچک داشتیم که برای مصرف کاربردی تولید می‌کردند. با گذر زمان و تغییر روش زندگی مردم، برخی از صنایع شکل کاربردی خود را از دست دادند یا به‌دلیل قیمت بالا جنبه تزئینی پیدا کردند. در کنار این موضوع هم یکسری ایده‌ها با مواد مصرفی جدید به‌وجود آمد که چون طبیعی و کاربردی نیستند، در گروه صنایع دستی ما قرار نمی‌گیرند.
او ادامه داد: عموم مردم درباره مواد اولیه و صنایع دستی اطلاعات کافی ندارند و باید درباره این موضوع فرهنگ‌سازی شود. اگر از بین ۱۸۰ اثر موجود در نمایشگاه فقط در ۱۱ غرفه محصولات غیرمرتبط پیدا کردیم، قابل تامل است. امسال نسبت به سال‌های قبل، وضعیت بهتری داشتیم و صنایع دستی غیرمرتبط را کمتر دیدیم. امیدواریم سال آینده وضعیت بهتر از این شود، زیرا صنعتگران ما هم به پرداخت هزینه برای غرفه عادت ندارند و می‌خواهند هرطور شده، این هزینه‌ها را پر کنند.
احسانی بیان کرد: هنوز در دانشگاه‌های ما صنایع دستی را نمی‌شناسند و رشته‌ای مثل پتینه را که جزو صنایع دستی نیست، آموزش می‌دهند. ما با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنیم. در سال‌های قبل، گلیم‌هایی داشتیم که با کاموا بافته می‌شدند، اما امسال دیگر آن‌ها را نمی‌بینیم و این نکته مثبتی است.
نمایشگاه ملی صنایع دستی «عیدانه» که از ۲۸ بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده بود، روز گذشته (اول اسفندماه) به کار خود پایان داد. 
انتهای پیام
کد مطلب : ۱۱۳۹۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.