۰

​محمودی: بدهی دولت با بودجه ۹۶ افزایش می‌یابد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۸
به گزارش عصر تعادل، محمد محمودی شاه‌نشین نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (سه‌شنبه 3 اسفند) پارلمان، در مخالفت با لایحه بودجه سال 96 اظهار داشت: تدوین بودجه تلاش فکری است، آنچه که ما امروز روی کاغذ تدوین می‌کنیم، فردا دولت موظف به اجرای آن است.

وی گفت: اصرار بر روش‌های کهنه برای بودجه‌نوسی، عدم توجه به عملکردها و بازخوردها و همچنین عدم توجه به میزان تحقق بودجه‌های سالیانه، مشکل اساسی این شیوه بودجه‌نویسی‌هاست.

نماینده مردم شهریار در مجلس با اشاره به برخی از مشکلات لایحه بودجه سال 96، خاطرنشان کرد: در بودجه سال 96 نیز عدالت در توزیع متوازن امکانات مانند سال‌های گذشته رعایت نشده است.

محمودی شاه‌نشین تاکید کرد: توزیع بودجه کشور از حوزه لابی‌گری‌های پنهان و آشکار به سمت شفافیت حرکت کند و راه نجات کشور عمل به اصول قانون اساسی است.

وی با بیان اینکه با گسترش در هزینه‌های جاری بودجه سال 96 نمی‌توان به رشد 8 درصدی رسید، گفت: بودجه تبعیت کمّی از برنامه ششم توسعه ندارد و مبتنی بر هدف نیست.

نماینده مردم شهریار افزود: تسلط سیاست‌های مالی بر سیاست‌های پولی باعث می‌شود که دولت برای تامین کسری بودجه خود از طرق متفاوت از جمله افزایش نرخ ارز اقدام کند. برای جلوگیری از این کار باید اقدامی انجام شود که درآمدهای مورد نیاز دولت از منابع نفتی مستقل از نرخ ارز باشد و سیاست‌های ارزی مبتنی بر عرضه و تقاضای بازار باشد.

محمودی با بیان اینکه در لایحه بودجه 96، 32 هزار و 500 میلیارد تومان منابع از فروش اوراق مالی پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: بودجه دولت در حال ورود به مسیری است که بدهی دولت را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه 30 درصد بودجه در ردیف‌های متفرقه است و باعث از بین رفتن شفافیت بودجه شده، اظهار کرد: هر قدر اعتبارات ردیف‌های متفرقه و سایر زیاد باشد احتمال بروز رفتار مبتنی بر صلاحدید به جای رفتار مبتنی بر قواعد بیشتر خواهد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: کشوری که برنامه توسعه دارد، تلاش می‌کند از طریق پس‌انداز یا مالیات سرمایه‌گذاری کند، اما متأسفانه در کشور ما قانون هدفمندی به انحراف رفته و باعث هدر رفت منابع کشور شده که همین روش غلط در بودجه 96 نیز تداوم یافته است.

محمودی شاه‌نشین در پایان با بیان اینکه بودجه 96 از وزن لازم برخوردار نیست، ‌تأکید کرد: میزان تحقق بودجه در دو سال گذشته در این لایحه منظور نشده است. اگرچه ما از تلاش‌های آقای تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه به خاطر تجربه، تخصص و مدیریت ایشان تشکر می‌کنیم.
کد مطلب : ۱۱۴۱۷۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.