۰

فروش نفت ایران به روسیه

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۳
به گزارش عصرتعادل، بیژن زنگنه بعد از اتمام مذاکره با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، با بیان این‌که در این مذاکره دو محور اصلی مطرح شد، افزود: یکی از این محورها در مورد علاقه‌مندی شرکت های روسی برای حضور در توسعه منابع نفتی ایران و عقد قرارداد در قالب قراردادهای جدید نفتی بود.
وی افزود: البته ما قراردادهای MOU با شرکت‌های روسی امضا کرده‌ایم که برخی از این قراردادها در مرحله‌ای قرار دارد که منتظر هستیم تا شرکت‌های روسی پیشنهاد فنی و مالی خود را ارائه دهند و برخی دیگر از قراردادها در مرحله پیشرفته‌تری قرار دارد.
وزیر نفت از تشکیل یک کارگاه در سال آینده در مسکو یا سنپترزبورگ خبر داد و گفت: در این کارگاه فروش نفت ایران به روسیه مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته قرارداد فروش نفت ایران به روسیه ظرف 10 تا 15 روز آینده نهایی می‌شود. قرار است 50 درصد پول فروش از نفت به صورت نقدی تحویل گرفته شود و 50 درصد دیگر صرف خرید کالا و خدمات از روسیه شود؛ البته این به معنی تهاتر نیست.
زنگنه در مورد میزان فروش نفت ایران به روسیه، توضیح داد: ایران 100 هزار بشکه به روسیه و براساس قیمت جهانی، نفت خواهد فروخت. این فروش از بعد از امضای قرارداد آغاز می‌شود. البته ما امشب هم آماده امضای قرارداد بودیم اما طرف روسی عجله داشت و باید به فرودگاه می‌رسید. اما این قرارداد قبل از سفر رئیس‌جمهور به مسکو امضاء خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه فروش نفت ایران به روسیه تنوع خوبی برای مشتریان نفتی ایران دارد، توضیح داد: ما به دنبال رابطه درازمدت تجاری - بازرگانی با روس‌ها هستیم.
وزیر نفت در ادامه در مورد نفت روسیه در تعهد اپکی‌ها و غیر اپکی‌ها مبنی بر کاهش تولید نفت، اظهار کرد: روسیه با اپک مشارکت می‌کند و قرار است 300 هزار بشکه از تولید خود بکاهد. از طرف دیگر این کشور عضو کمیته نظارتی است که این کمیته بر تعهد کشورها نظارت می‌کند. ما به دلیل همکاری روسیه در همراهی با اپک از این کشور تقدیر کردیم که برای نخستین بار با اپک همکاری کرده است. روسیه اعلام کرده تا پایان تعهد همکاری می‌کند.
زنگنه با تاکید بر اینکه ایران خواهان روابط درازمدت با روسیه است، افزود: سعی می‌کنیم نوساناتی که کشورهای غربی ایجاد می‌کنند را، به حداقل برسانیم.
*** تشکیل جلسه برای مقابله با بحران خوزستان در مجلس
وی در ادامه با اشاره به جلسه‌ای که عصر امروز در مجلس برای مقابله با بحران گرد و غبار در خوزستان تشکیل شده بود، گفت: این جلسه توسط کمیسیون انرژی مجلس برگزار شد و نمایندگان پیشنهادات خود را ارائه کردند. وزارت نفت توضیحاتی در مورد اقداماتی که در این استان داشته، ارائه و اعلام کرد که به تالاب هورالعظیم کاری ندارد و به محیط زیست آسیب نمی‌رساند. وزارت نفت تصمیمی مبنی بر خشک کردن این تالاب ندارد و سعی می‌کند برای تولید نفت از راه‌های دیگری اقدام کند. با این که ممکن است راهکارهای دیگر هزینه‌بر باشند.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه پیشنهادات خوبی در جلسه امروز مجلس برای مقابله با این مشکل مطرح شد، افزود: بعید می‌دانم در قانون بودجه امسال ردیفی برای این موضوع در نظر گرفته شود. اما دولت تصمیمات درازمدت و میان‌مدت مهمی برای خوزستان دارد.
انتهای پیام
کد مطلب : ۱۱۴۲۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.