۰

رسایی: احمدی نژاد عدالت اجتماعی را زنده کرد

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۸
به گزارش عصر تعادل، حمید رسایی مدیرمسوول هفته‌نامه 9 دی و محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با موضوع آینده انقلاب اسلامی با یکدیگر مناظره کردند.

حمید رسایی در ابتدای این مناظره که از سوی بسیج دانشجویی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه انقلاب اسلامی دارای ارزش‌های ثابتی است که از سیره اهل‌بیت و از دل قرآن استخراج شده است، اظهار کرد: اگر طبق ارزش‌های جمهوری اسلامی حرکت کنیم می‌توانیم آینده جمهوری اسلامی ایران را مبارک و مطابق وعده الهی بدانیم.

وی با بیان اینکه آنچه در هر انقلابی حائز اهمیت است آینده آن انقلاب است، خاطرنشان کرد: هرچه از عمر یک انقلاب بگذرد اهمیت آینده آن بیشتر خواهد شد، زیرا انقلاب پخته‌تر شده است و وقتی توانسته چهار دهه روی پا بایستد یعنی توانسته سر اصول خویش پایدار بماند.

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه ماندگاری یک انقلاب به میزان ماندگاری شعارهای آن بستگی دارد، عنوان کرد: انقلاب اسلامی چند رکن مهم دارد. یک رکن که پایه و اساس بوده بحث اسلام است. امام می‌گوید قصد ما این نبوده که یک نظام اسلامی تشکیل بدهیم و بعد هم برویم کنار کاری به آن نداشته باشیم؛ ما جمهوری اسلامی را می‌خواهیم برای اینکه احکام اسلام در آن پیاده شود وگرنه در دنیای امروز نظام‌های جمهوری اسلامی غیر ایران است، مانند پاکستان و دقیقا ساختار جمهوری دارند نه مثل عربستان سلطنتی، اما نه مورد تحریم قرار می‌گیرد و نه فشاری می‌آورند و کلا کسی به آن کاری ندارد؛ همین نشان می‌دهد محل نزاع با ایران بحث هسته‌ای نیست چون پاکستان جمهوری اسلامی است که بمب اتم دارد.

مدیر مسوول هفته نامه 9 دی  با اشاره به کلام امام(ره) بیان کرد: جمهوری اسلامی یک مغز دارد که این مغز پوسته را مهم کرده است و آن مغز پایبندی به اصول حقیقی اسلام ناب محمدی است. جمهوری اسلامی فرزند انقلاب اسلامی بود و از دل انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی بیرون آمد.

رسایی افزود: این انقلاب به نظر من مسیر درستی را طی کرده است و نشانه‌اش این است که بر اساس قاعده "سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم، آنهایی که دشمن انقلاب اسلامی بودند هنوز هم دشمن انقلابند و همه آنهایی که دوست این انقلاب بودند در حال حاضر دوست این انقلابند.

مدیر مسئول هفته‌نامه 9 دی با بیان اینکه در بعضی دولت‌ها عدالت اجتماعی ذبح شد، تصریح کرد: دولت اول و دوم که به استقرار نرسیدند. دولت بعد دولت شهید رجایی بود که اگرچه 6 ماه بیشتر طول نکشید اما هنوز که 38 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و مردم خاطره شیرینی از آن 6 ماه دارند؛ هم عدالت اجتماعی محقق شد و هم از نظر اقتصادی با اینکه مردم در شرایط خوبی نبودند اما برایشان قابل تحمل بود زیرا تبعیض را در جامعه نمی‌دیدند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: دوره بعدی دولت مقام معظم رهبری بود که آن هم علی‌رغم اختلاف‌نظرهایی که بین دولت و نخست وزیر وقت وجود داشت، یکی از موفق‌ترین دولت‌ها بود. با فوت امام و پایان جنگ دوره سازندگی آغاز می‌شود، سرجمع دولت سازندگی به دلیل سیاست‌های اقتصادی که به کار گرفت تورم 50 درصدی حاکم شد، در آن دوره به عقیده من خدمت‌رسانی کم شد و هم از نظر فرهنگی هم اقتصادی و هم عدالت اجتماعی بسیار افت کردیم. در دوره آقای خاتمی نیز این روند ادامه پیدا کرد؛ اگرچه شعارشان گفت‌وگوی تمدن‌ها بود اما از جهت امنیت ایران محور شرارت شد.

رسایی اضافه کرد: دولت آقای احمدی‌نژاد به دلیل پافشاری بر آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی، عملکرد قابل دفاعی داشت و عدالت اجتماعی را زنده کرد و ارتباط بین مردم و مسئولین بیشتر شد و آنجایی که مردم با صندوق‌ها قهر کرده بودند بازگشت اتفاق افتاد. در دولت فعلی نیز به دلیل شکاف و اختلافی که بین دولت و آرمان‌های انقلاب اسلامی وجود دارد شما شاهد تحریم‌ها، تحقیرها و توهین‌های بیشتری هستید و اتفاقی که نباید می‌افتاده افتاده و آن فاصله طبقاتی و ناامیدی حاکم بر جامعه است.

در ادامه، محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به دوران قبل از انقلاب اظهار کرد: در دوره پهلوی شاهد شکاف بزرگی بین مردم و دولت بودیم و این موجب اعتراضات گسترده مردم شد و شاهد این بودیم که برخورد با نخبگان ملی، نیروهای مذهبی و نیروهای چپ فراگیر می‌شود.

وی با تحلیلی کوتاه از روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی بیان کرد: ما عقل داشتیم و آزادی می‌خواستیم داشته باشیم. اگر انقلاب شد به خاطر مبارزه با فساد در عرصه سیاسی و حوزه اخلاق و مبارزه با استبداد و وابستگی بود.

رسایی با اشاره به موضوع جلسه (آینده انقلاب اسلامی) اظهار کرد: جمهوری اسلامی فرزند انقلاب اسلامی است و اگر روزی مسیرش از انقلاب جدا شود جای تعجب نیست؛ این حرف ضدانقلابی نیست بلکه نظر مقام معظم رهبری هم است که اگر مغز رعایت نشود پوسته دچار مشکل خواهد شد مثل جمهوری اسلامی پاکستان. مغز چیست؟ اول اسلام است؛ امام (ره) می‌فرمود که اگر این مردم خمینی را دوست دارند به خاطر اینکه خمینی حرف از اسلام می‌زند، مقصود از اسلام یک سری فرائض دینی نیست مانند اسلام عربستان سعودی و تشیع انگلیسی، تشیع علوی یعنی در کنار فرائض دینی نگاه به مسائل اجتماعی هم دارد.

وی افزود: اگر من بیایم گلویم را برای حقوق‌های نجومی پاره کنم و بعد سر املاک نجومی دهانم بسته باشد، این بخش از تاریخ یک فرد، رسانه یا حزب، نسبتش با انقلاب اسلامی دچار مشکل شده است. اگر 3 هزار میلیارد باشد تیترها درشت و گلوها پاره می‌شود اما به 8 هزار میلیارد صندوق ذخیره فرهنگیان که می‌رسم بگویم که اختلاس نگویید، این یک معوقه بانکی است، این یعنی توجیه فساد.

این نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام انقلاب‌ها در همان نسل اول شکسته می‌شوند، عنوان کرد: معمولا انقلاب‌ها به نسل دوم و سوم نمی‌رسند زیرا بر پایه اصول ثابتی نیستند؛ انقلاب اسلامی ما چون بر پایه اصول ثابتی مانند عدالت اجتماعی بوده تغییر نمی‌کند.

رسایی اظهار کرد: متاسفانه در دوره‌ای، رئیس دولتی که هم‌لباس بنده هم بود، گفت که اگر دین در برابر آزادی قرار بگیرد دین آسیب می‌خورد، این حرفی بسیار عامیانه و غلط است؛ دین برای محدودیت آمده اما هر محدودیتی بد نیست؛ مانند تابلوهای راهنمایی رانندگی که آدم را محدود می‌کند اما به ضررش نیست و او را سالم به مقصد می‌رساند.

حق‌شناس با بیان اینکه مهم‌ترین شعار مردم استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، خاطرنشان کرد: یادم می‌آید در اوایل انقلاب که سال سوم دبیرستان بودم شعار می‌دادیم "استقلال، آزادی، حکومت اسلامی"؛ امام از فرانسه پیام دادند که بگویید "جمهوری اسلامی". تحقق حکومت اسلامی منوط است به خواسته جمهور مردم.

وی با بیان اینکه باورهای مسئولین نسبت به مردم کم شده است، گفت: مشکل ما این است که برخی قبول نمی‌کنند که مردم ارباب هستند و حکومت را تعیین می‌کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: بزرگی می‌گوید که ما در روز انتخابات 5 میلیون رای مطهر به دست آوردیم و رای مطهر و غیرمطهر داریم، اما اول انقلاب این بحث ها نبود و طبق قانون  رای یک یهودی هم با رای رهبر معظم انقلاب اسلامی برابر است.

رسایی با بیان اینکه عملکرد جمهوری اسلامی در آینده انقلاب اسلامی تاثیر دارد، عنوان کرد: جمهوری اسلامی مربوط به رفتار امروز ما می‌شود، انقلاب اسلامی مربوط به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب است که سکانش در دست رهبری است. یعنی ما نمی‌گوییم رهبر جمهوری اسلامی، می‌گوییم رهبر انقلاب اسلامی؛ اما می‌گوییم دولت جمهوری اسلامی و مجلس جمهوری اسلامی. بنابراین ما معتقدیم انقلاب اسلامی اهرم حفاظتی محکمی مثل جایگاه رهبری دارد، گرچه ایشان بالای سر جمهوری اسلامی هم هستند اما مسئولین نقش تاثیرگذاری در جمهوری اسلامی دارند.

وی ادامه داد: در کنار عدالت اجتماعی یکی از مسائلی که اهمیت بالایی دارد بحث استقلال است. اگر یک عده در جمهوری اسلامی مسئولیت‌ها را به عهده بگیرند و به تحریف استقلال و آزادی و عدالت اجتماعی که روز اول تعریف شده بود بپردازند، بخشی از جمهوری اسلامی به جنگ انقلاب اسلامی رفته است و این اتفاق متاسفانه در دولت‌ها افتاده است.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: وقتی در خطبه‌های نماز جمعه که مربوط به عدالت اجتماعی است لزوم مانور تجمل توسط مسئولین مطرح شد بخشی از جمهوری اسلامی به جنگ انقلاب اسلامی رفت. وقتی در مجلس ششم، تصویرشان از آزادی متفاوت شد از تصویری که مردم برای آن قیام کردند و حرفشان این بود که در روزنامه‌ها می‌شود هر حرفی را زد بخشی از جمهوری اسلامی به جنگ انقلاب اسلامی رفت.

مدیر مسئول هفته‌نامه 9 دی خاطرنشان کرد: به ما می‌گفتند کاسب تحریم در حالی که از روز اول دغدغه ما این بود که آقایان با این مسیری که شما می‌روید تحریم‌ها باقی می‌ماند. بنده به آقای ظریف و روحانی در مجلس گفتم که شما مثل دروازه‌بانی هستید که دروازه را به چهار قسمت (صنایع موشکی، تروریسم، نقض حقوق بشر، هسته‌ای) تقسیم کرده‌اید و یک قسمتش را محکم چسبیده‌اید که این کار اشتباه است، گرچه از همان یک قسمت هم گل خورده ایم و در مسائل هسته‌ای تحریم‌ها را تمدید کردند. برجام شده مانند گوساله سامری در کشور ما و دائم باید ببینیم رفتار طرف مقابل باعث نقض برجام شده است یانه.

رسایی افزود: مهم‌تر از تحریم‌ها اقلام دوگانه‌ است؛ برجام حدود 70 صفحه ضمیمه دارد که لیست یک سری اجناس است که اینها در تمامی صنایع مانند کشاورزی و نفت و پزشکی و... مصرف دارد. به همین علت به آنها اقلام دوگانه می‌گویند. طبق برجام جمهوری اسلامی حق ندارد بدون اجازه خرید کند و باید برای خریدن حتی یک پیچ که فلان آلیاژ است نامه بزنند و درخواست کنند.

حق‌شناس در واکنش به اظهارات رسائی اظهار کرد: شما که می‌گوئید برجام مخالف استقلال است، خب چه کسی شما را مجبور کرد به برجام رای دهید، مجلس قبلی که شما بودید و 95 درصد مجلس دست شما بود، چرا به خودتان نگاه نمی‌کنید، این مساله دست‌پخت خودتان بوده است.

وی ادامه داد: بابت اصلاح یک عبارت و کم و زیاد کردن یک نقطه نیم ساعت وقت مجلس گرفته می‌شود بعد کل برجام در همان مجلس مفتخری که شما عضو برجسته‌اش بودید آمد و در عرض 15 دقیقه رفت بیرون، به خودتان نگاه کنید، چکار کردید با مردم، به مردم راست بگوئید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: دولتی که شما پشت سرش بودید معجزه هزاره سوم بود و ما باید 950 سال دیگر منتظر باشیم تا چنین چیزی ببینیم، تحریم‌ها نتیجه بی‌تدبیری این دولت معجزه بود و یک بخشی هم مربوط به ظلم جهانی بود که ما در آن بخش با شما متفقیم و آن را محکوم هم می‌کنیم. دولت آمد رفتاری کرد که شما می‌گوئید درست بوده، نتیجه  آن رفتار این اظهارات شد که آن قدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دانتان پاره شود، اینکه قطعنامه صادر کنیم و بعد بگوییم کاغذ پاره‌ای بیش نیست و دولت بعد بیاید این خراب‌کاری‌ها را جمع کند بی‌انصافی است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: ما باید یاد بگیریم کسی که از مردم رای گرفت هرکه می‌خواهد باشد، نقدپذیر باشد، هاله نور دور سرش نباشد، آن موقع است که اعتماد برمی‌گردد. درد ما همین است که شما گفتید باید به اندازه اموال نجومی املاک نجومی هم مطرح شود اما وقتی طرح می‌شود خبرنگار را زندانی می‌کنند. چرا باید یک نماینده مجلس را به جرم پرسیدن سوال بازداشت کنند، درست است یک سال پیش یا هروقت دیگر یک پرونده‌ای وجود داشته اما چرا دقیقا بعد از پرسیدن سوال یادشان می‌افتد؟ چیزی که می‌تواند با فساد برخورد کند آزادی بیان و رسانه است.
کد مطلب : ۱۱۴۵۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.