۰

روحانی گزینه نهایی اصلاح طلبان است

تاریخ انتشار
جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۴
به گزارش عصرتعادل، حضرتی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، دیروز 4 اسفند گفته است: قطعا نامزد صد درصدی اصلاح طلبان برای انتخابات ٩٦ آقای روحاني است. گرچه ما وجود كانديدای پشتيبان را نيز لازم می‌دانيم و معتقدیم بايد سبدی از كانديدا داشته باشيم و نه فقط یک نامزد. وی با بیان اینکه اين سبد شامل ٧ الي ٨ كانديدا است از روحانی نیز خواسته است تا گزینه‌های مورد نظر خود را در درون این سبد قرار دهد.

پیش‌تر احزاب و شورای عالی سیاستگذاری تلویحا و تصریحا از اعلام حمایت قطعی اصلا‌ح‌طلبان از حسن روحانی برای دور دوازدهم ریاست جمهوری خبر داده بودند.

عباسعلی کدخدایی الیادرانی، سخنگوی شورای نگهبان، 15 دی ماه، در پاسخ به این پرسش که «در افکار عمومی عرف شده است که اگر کسی رییس‌جمهور شود، عملاً هر رفتاری هم از او سر بزند، در دوره بعد هم از طرف شورای نگهبان برای ریاست جمهوری تأیید صلاحیت می‌شود. آیا چنین است؟» گفته بود؛ «هیچ تضمینی در این جهت نبوده و نیست».

چنین سخنی مبنای سخنان حضرتی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی شده است تا بگوید: «احتمال رد صلاحيت‌ها را می‌دهيم لذا سبدی از كانديداها را معرفی می‌كنيم كه اگر يكی دو نفر هم ردصلاحيت شوند بقيه شانس در ميدان بودن را داشته باشند».
 
هر راست نشاید گفت
 
 
علی‌تاجرنیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، معتقد است که صحبت‌های آقای حضرتی را باید مصداق «جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت» دانست.

تاجرنیا در خصوص این اظهار نظر می‌گوید: شکی در صحت مبنای سخنان حضرتی نیست، اما طرح این مباحث به نوعی ممکن است باعث بی‌اعتمادی رییس‌جمهور به اصلاح‌طلبان بشود و هم طمع جناح مقابل را برای اختلاف‌افکنی بالا ببرد.

وی ادامه می‌دهد: گزینه اصلاح‌طلبان حتما روحانی است، این نکته نظرات در چنین شرایطی که آقای روحانی اعلام حضور کرده‌اند و در جهت راه اندازی ستادشان هستند، به نظر بنده باید با تامل بیشتری صورت بگیرد.
 
«سبد نامزدهای اصلاح‌طلب» در دستان کیهان
 
 
حرف‌های حضرتی همان روز به دل روزنامه کیهان نشست تا در مطلبی با تیتر «یک سبد نامزد اصلاح‌طلب جای کارنامه خالی دولت» بنویسد: «این قبیل اظهارات نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان از یک سو می‌خواهند نوعی شمشیر داموکلس بالای سر روحانی داشته باشند و از طرف دیگر به بهانه حمایت از وی با این شیوه، باج‌های جدیدی را مطالبه کنند».

این در حالی است که تاجرنیا عضو اتحاد ملت ایران معتقد است که «نظر اصلاح‌طلبان در حمایت از روحانی جدی است و این کار بدون هیچ توقع شخصی و جناحی و در راستای منافع ملی صورت می‌گیرد».
 
اصلاح‌طلبان چه می‌گویند
 
 
جلال جلالی‌زاده، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، معتقد است که اصلاح‌طلبان نباید پیش از تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب چیزی بگویند. وی معتقد است که «اصلاح طلبان در زمینه حمایت از آقای روحانی و یا معرفی کاندیدایی دیگر به نتیجه واحدی خواهند رسید».

جلالی‌زاده می‌افزاید: «تا ثبت نام کاندیداها و تایید صلاحیت‌ها، تصمیم‌گیری در خصوص یک یا چند کاندیدا از سوی اصلاح‌طلبان عجولانه است. اصلاح طلبان با توجه به وضعیت کشور، باید بعد از تایید صلاحیت کاندیداها اظهار نظر کنند و حتما یک کاندیدا خواهند داشت».

به نظر می‌رسد جلالی‌زاده در این خصوص، سخنان سخنگوی شورای نگهبان در خصوص عدم تضمین تایید صلاحیت روحانی را در نظر داشته باشد. اما آیا اصلاح‌طلبان نظر واحدی دارند؟

داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری، در گفتگو با فرارو در خصوص نظر جناح اصلاح‌طلب، می‌گوید: دو نظر در ارتباط با انتخابات نزد اصلاح‌طلبان وجود دارد. یک نظر همین نظر آقای حضرتی است مبنی بر اینکه این جناح باید با تعدد کاندیدا در انتخابات وارد شود.

قنبری می‌افزاید: با توجه به حضور پر تعداد رقیب برخی از دوستان اصرار دارند، تعداد کاندیداهای اصلاح‌طلب بیشتر باشد تا بتوانند در مناظره‌ها به نفع روحانی وارد شوند و در نهایت کنار بروند.

وی در خصوص نظر دوم اصلاح‌طلبان می‌گوید: بر اساس این نظر کاندیدای دیگری نباید وارد گود انتخابات شود و تنها باید از آقای روحانی حمایت کرد و نباید گران تعدد کاندیداهای طیف مقابل بود زیرا حرف‌های مخالفین تکراری است و با کاندیداهای پر تعداد هم حرف چندان جدیدی برای گفتن نخواهند بود که نگران این مسئله باشیم.

تاجرنیا در خصوص نظر اصلاح‌طلبان معتقد است: در مجموع اصلاح‌طلبان در جهت حمایت از آقای روحانی یک انسجام مناسب و هم نظری قاطع دارند.

داریوش قنیری تصریح کرده است که در کل نظر اصلاح‌طلبان از جمله آقای حضرتی در نهایت آقای روحانی است و در این شکی نیست و اختلاف تنها در این است که تنها آقای روحانی مطرح شود و یا گزینه‌های دیگری هم برای استفاده از مناظره‌ها وجود داشته باشد و این نشان می‌دهد که تنها گزینه همه اصلاح‌طلبان حسن روحانی است.
 
نظرات حضرتی شخصی است
 
 
تاجرنیا در خصوص سخنان اخیر حضرتی می‌گوید: «این اظهارنظر فردی است و در مجموعه اصلاحات طیفی وجود ندارد که معتقد باشد ما باید به فکر کاندیدای دیگری باشیم و شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب عمدتا نظرات خود را در حمایت از آقای روحانی خیلی شفاف اعلام کرده‌اند و فکر نمی‌کنم که تغییری در این موضع گیری‌ها صورت بگیرد».

قنبری نیز مانند تاجرنیا معتقد است که آنچه بیان می‌شود دیدگاه های فردی است. وی ادامه می‌دهد: اصلاح طلبان به لحاظ تشکیلاتی وارد مصداق در خصوص انتخابات سال بعد نشده‌اند و در مجموع یک مقدار هم زود است، اما اصلاح طلبان کار خود را می‌کنند هرچند شورای عالی سیاست گذاری هنوز تصمیمی شفاف اعلام نکرده است، صاحب نظران نظرات خود را بیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه تا کنون احزاب اصلاح‌طلب وارد میدان نشده و در خصوص مصداق انتخابات سال بعد نظری نداده‌اند، گفت: در کل احزاب اصلاح‌طلب در قالب شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان عمل خواهند کرد و بعید می دانم احزابی پیدا شوند که ساز مخالفی بزنند.
کد مطلب : ۱۱۴۶۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.