۰

دانشگاه‌هایی که پول‌دوست بودنشان را فریاد می‌زنند!

تاریخ انتشار
جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۸
به گزارش عصرتعادل، آفت مدرک گرایی که مدت هاست در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بروز کرده و مدت هاست با پدیده هایی مانند بورسیه های غیرقانونی یا خرید و فروش گسترده مقالات و پایان نامه ها، شاخ و شانه می کشد و تولید علم و دانش را تهدید می کند، حالا در مسیر پوست اندازی قرار گرفته و در سطوح بالاتری در حال خودنمایی است.

حقیقتی زشت که این بار با تصمیم های مالی روسای دانشگاه ها و در نتیجه قصور متولیان آموزش عالی در کشور بروز می کند. به این صورت که برخی از واحدهای خودگردان آموزش عالی بر اصل بودن "شهریه" تاکید می کنند و پیش از دریافت آن، قدم از قدم بر نمی دارند. نوعی پیش فروش خدمات آموزشی که در بنگاه های اقتصادی نیز در دستور کار قرار ندارد و پسندیده نیست.

ماجرا از این قرار است که دانشجویانی برخی دانشگاه های غیرانتفاعی هنگامی که برای انتخاب واحد اقدام می کنند، در می یابند پیش از پرداخت تمامی شهریه ترم خود، اجازه انتخاب واحد ندارند. در حالی که پیشتر می توانستند بخشی از شهریه خود را پرداخت کرده و مهلت داشتند مابقی شهریه را تا موعد امتحانات پایان ترم پرداخت نمایند، حال آنکه اکنون مجبورند یا همه شهریه را یکجا پرداخت کرده و آموزش پیش رویشان را پیش خرید نمایند و یا با مشکلات فراوانی روبرو شده و حتی از ثبت نام در برخی ترم ها چشم بپوشند.
 
همه اینها در حالی است که می دانیم پرداخت نشدن دستمزد اساتید دانشگاه ها و حتی پرسنل شاغل در برخی از این گونه دانشگاه ها یا تاخیر طولانی مدت در این امر، رویه مسبوق به سابقه بسیاری از این واحدهای دانشگاهی خودگردان است. رویه ای که برخی در توجیه آن، دریافت اقساطی پول از دانشجویان را دلیل می آورند و اگر از این به بعد تغییر نکند، ثابت خواهد کرد که سپرده کردن شهریه های دریافتی از دانشجویان نیز به آفات دانشگاه ها افزوده شده است!
 
اتفاقاتی شومی که ظاهرا وزارت علوم یا از وجودشان بی خبر است یا ترجیح داده نسبت به آنها سکوت پیشه کند. انگار نه انگار که این وزارت خانه متولی آموزش عالی در کشور است و می بایست نسبت به چنین اتفاقاتی به شدت حساسیت نشان داده و دست کم به قدر مراقبت از حریم علم و دانش و بسط علم آموزی هم که شده، از بروزشان جلوگیری نماید.
 
وضعیتی که هرچند اعتراض شمار زیادی از دانشجویان شاغل به تحصیل در این واحدهای دانشگاه را به همراه داشته، اما تا این لحظه منجر به بازنگری این دانشگاه ها در قوانین مالی شان نشده است. دانشگاه هایی که ظاهرا ابایی ندارند با نهادهای مالی قیاس شده و به بنگاه های اقتصادی شبیه شوند؛ بنگاه هایی که علم و دانش می فروشند و حتی از بانک ها هم سخت گیر ترند چراکه خدماتشان را پیش فرو ش می کنند و تا پول نگیرند، هیچ خدمتی ارائه نخواهند کرد، حتی به آنهایی که مشتری ثابتشان هستند و چندین ترم نزدشان درس خوانده اند!
کد مطلب : ۱۱۴۷۳۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.