۰

مهر تأييد دوباره آژانس بر فعالیت هسته ای ایران

تاریخ انتشار
شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۳
به گزارش عصر تعادل،اولين گزارش مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سال ۲۰۱۷ كه ديروز در اختيار ۳۵ عضو شوراي حکام قرار گرفت، مهر تأييد ديگري بر پايبندي ايران به تعهدات برجامي خود بود. يوكيا آمانو سال قبل نيز در همه گزارش‌هاي خود از اينكه ايران به تعهدات خود عمل كرده است، سخن گفت.
 
اين اولين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بعد از روي‌كارآمدن دونالد ترامپ در آمريكاست و بر اساس آن، ميزان ذخایر اورانيوم کم‌غناي ايران کمتر از محدوده تعيين‌شده در برجام است.يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، پيش از ارائه اين گزارش در آخرين اظهاراتش درباره برجام و مخالفت‌ها با آن در آمريکا به روزنامه فايننشيال تايمز گفته بود:‌ اطمينان دارد آمريکا اين توافق را لغو نخواهد کرد.
 
او تأکيد داشت كه برجام – توافقي که دونالد ترامپ از آن به عنوان بدترين توافقي كه تاكنون ديده ياد مي‌كند- از آنچه انتظار مي‌رفت، باثبات‌تر است. به گفته آمانو، تا زماني که طرف‌ها برجام را اجرائي کنند، اين توافق از آنچه بسياري فکر مي‌کنند، پايدارتر است. مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ديروز در گزارش خود بار ديگر پايبندي ايران را به اين توافق اثبات كرد. رضا نجفي، سفير و نماينده دائم ايران نزد سازمان‌هاي بين‌المللي، نيز در وين درباره اين گزارش گفته است: «به‌ طور کلي بيشتر گزارش مشابه گزارش قبلي است و فقط تحولات فني از زمان گزارش قبلي تا حال اضافه شده است.
 
مهم‌ترين تحول ذکر‌شده در گزارش، تزريق گاز به سانتريفيوژ آي آر ٨ (IR٨)است که تأیيدي بر ادامه فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه هسته‌اي کشورمان بر طبق برنامه درازمدت اعلام‌شده از سوي ايران است». او با بيان اينکه اين تحول و دستاورد فني جديد را به دانشمندان هسته‌اي ايران تبريک مي‌گوييم، خاطرنشان کرد: «اشاره به سندهاي مصوب کميسيون مشترک و اجراي آنها و تکميل اقدامات فردو که قبلا اعلام شده بود، از بندهاي جديد ديگر گزارش است». نماينده دائم ايران نزد سازمان‌هاي بين‌المللي در وين افزود: «راستي‌آزمايي از محموله آب سنگين ارسال‌شده به خارج کشور که قرار است به خريداران خارجي فروخته شود، از موارد ديگر است». نجفي تصريح کرد: «واردکردن اولين محموله پنج‌کيلوگرمي از اورانيوم ٢٠ درصد غني‌شده براي استفاده در رآکتور تهران و پذيرش بازرسان جديد که جايگزين بازرسان خارج‌شده از فهرست ايران شده‌اند، نيز در گزارش ذکر شده است».
کد مطلب : ۱۱۴۸۷۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.