۰

آیا ارتش روسیه پایگاه هوایی «حمیمیم» را تعطیل می‌کند؟

تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۵
به گزارش عصرتعادل، نیروهای روسی در طی یکسال اخیر ضربات سنگینی را به تروریست‌های تکفیری داعش، جبهه النصره و احرار الشام و .... داشته‌اند. در ماه‌های اخیر بارها سخن از کاهش نیروهای روسی در سوریه به میان آمده است که این موضوع ناشی از مذاکرات بین المللی بوده است. اما اخیرا مطالبی درباره کاهش نیروهای روسی در پایگاه هوایی "حمیمیم" منتشر شده است.
 
آیا ارتش روسیه پایگاه هوایی
 
رسانه‎های روسیه به نقل از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در اوایل ماه ژانویه روسیه از آغاز روند کاهش نیروهای نظامی روسِ مستقر در سوریه خبردادند. اما براساس گزارش خبرگزاری تاس، والری گراسیموف، فرمانده ستاد کل ارتش روسیه گفته است که بر اساس تصمیم فرمانده عالی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین، وزارت دفاع روسیه روند کاهش استقرار نیروهای مسلح خود را در سوریه آغاز کرده است. از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند هدف ارتش روسیه از روند کاهش نیروها در سوریه صرفا یک راهبرد سیاسی است. در حقیقت روس‌ها به دنبال آن هستند تا با  حربه‌های میدانی بازی سیاسی در سوریه را با پیروزی به اتمام برسانند. آنان می‌گویند روسیه با توجه به هزینه‌هایی که در سوریه متقبل شده، پایگاه‌های نظامی خود در سوریه و از جمله "لاذقیه" و "طرطوس" را رها نخواهد کرد.

 احتمال اینکه روسی‌ها نیروهایشان را از سوریه خارج کنند بعید است
 
"شعیب بهمن" کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگویی درباره اینکه آیا روسیه پایگاه هوایی "حمیمیم" را تعطیل خواهد کرد اظهار داشت: درباره حضور نظامی روسیه در سوریه باید گفت این حضور پیش از بحران سوریه بوده است. ساختار ارتش و نظامیان سوریه از روسیه کمک می‌گرفته است.

کارشناس مسائل روسیه با اشاره به پایگاه نظامی "طرطوس" و "حمیمیم" ارتش سوریه گفت: طی مدتی که روس‌ها حضور مستقیم نظامی در سوریه پیدا کردند دوباره راهبرد کاهش تعداد نیروهای روسی در این کشور مطرح شده است. بحث ترک نیروهای نظامی سوریه نوعی مانور سیاسی است که برای پیشبرد راهبرد سیاسی است و احتمال اینکه روسی‌ها نیروهایشان را از سوریه خارج کنند بعید است.
 
در چارچوب توافق نهایی شده  اخیر بین دمشق و مسکو برای استفاده نامحدود نیروی هوافضای روسیه از پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه، این پایگاه بازسازی و عملیات توسعه آن اجرا می شود و شاید خروج بخشی از نیروها از این پایگاه صرفا دلیل فنی داشته باشد.

"ویکتور اوزروف" رئیس کمیته دفاعی و امنیت شورای فدراسیون روسیه در این زمینه می گوید: برنامه های به روز رسانی پایگاه هوایی حمیمیم شامل باند پرواز و فرود، تجهیزات فرودگاهی، تکمیل فنآوری رادیویی، موقعیت نیروها و سامانه دفاع ضدهوایی است.

وی گفت: این بهسازی ممکن است بین ۳۰ تا ۳۶ ماه طول بکشد. ما با جدیت و برای مدت زمان طولانی به سوریه آمده ایم. بنابر این، اجرای زیر ساخت ها هم در پایگاه هوایی و هم در منطقه استقرار آن برنامه ای است که باید در چشم انداز قابل پیش بینی حل کنیم. به احتمال زیاد در حمیمیم حداقل دو باند فرود ایجاد می شود، زیرا به خاطر پرواز با شدت بالا، باند فرود کنونی بسیار سریع فرسوده می شود و ممکن است ضرورت تعمیر آن مطرح شود. به روز رسانی تنها به باندهای فرود و پرواز و تجهیزات فرودگاهی مربوط نیست، بلکه شامل تکمیل فنآوری رادیویی و ابزارهای سامانه ضدهوایی، بهبود مناطق مسکونی، تاسیسات فنی، تامین آب و فاضلاب، توسعه مناطق ممنوعه و تجهیزات مهندسی متعلق به محدوده فرودگاه نیز می شود.

**پایگاه هوایی حمیمیم کجاست و چه ویژگی هایی دارد؟
 
پایگاه هوایی "حمیمیم" ارتش روسیه یکی از پایگاه های نظامی روسیه در شمال غرب سوریه است که هدف آن پشتیبانی از عملیات مبارزه با تروریسم نیروهای سطحی سوریه است. در حقیقت این پایگاه نظامی در آزاد سازی بخش های وسیع سوریه نقش مهمی را ایفا کرده است.
 

آیا ارتش روسیه پایگاه هوایی

آیا ارتش روسیه پایگاه هوایی
 
پشتیبانی هوایی روسیه از نیروهای دولت سوریه مسیر را برای ادامه پیشروی‌های ارتش این کشور علیه گروه‌های تروریستی هموار کرده است.

این پایگاه نظامی محل حضور جنگنده های سوخو و توپولوف تهاجمی روسی است که مواضع داعش را در دیرالزور و حمص و مواضع جبهه النصره را در استان ادلب بمباران می کنند. گزارش ها نشان می دهد که طی بیش از 2 ماه گذشته، خلبانان روسی  420 پرواز (از جمله 117 پرواز در شب) در سوریه صورت داده و 1 هزار و 252 موضع تروریستی را هدف قرار دادند که بخشی از آن توسط پایگاه "حمیمیم" صورت گرفته است.
 
آیا ارتش روسیه پایگاه هوایی

آیا ارتش روسیه پایگاه هوایی
 
آمریکایی ها در نوامبر سال گذشته هم تلاش کردند تا اینگونه القا کنند که ماموریت روسیه در سوریه به پایان رسیده و هواپیماهای روسی از پایگاه حمیمیم در حال خارج شدن هستند. در حالی در آن زمان چنین ادعایی مطرح شد که روسیه 4 فروند بمب افکن تهاجمی را به پایگاه حمیمیم فرستاد. در حقیقت آمریکا تلاش می کند تا حضور نظامی روسیه در مبارزه با تروریست های تکفیری را ضعیف نشان دهد و یکی از این راهبردها ایجاد سناریوی جنگ روانی علیه "کرملین" است.

انتهای پیام/
کد مطلب : ۱۱۵۱۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.