۰

در 11 ماه امسال چقدر خودرو تولید شد؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۵
به گزارش عصرتعادل، آمار تولید 11 ماهه امسال خودروسازان کشور در حالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که طبق آن، غول‌های جاده مخصوص با افزایش تیراژ 3/ 43 درصدی تولید سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده‌اند.
 
بر این اساس، ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع یک میلیون و 47هزار و 503 دستگاه انواع محصول سواری را تا پایان بهمن‌ماه امسال تولید کرده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد 3/ 43 درصدی را تجربه کنند. این در حالی است که تیراژ تولید هر سه این خودروسازان در بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه، کاهش یافته است.

طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو طی بهمن‌ماه امسال‌، در مجموع 116 هزار و 872 دستگاه انواع محصولات سواری تولید کرده‌اند که نسبت به ماه قبل از آن، کاهش 21/ 1 درصدی داشته است. در حالت تفکیکی ایران‌خودرویی‌ها در بهمن‌ماه امسال 63 هزار و 166 دستگاه محصول سواری به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با سال گذشته 85/ 0درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده باشند. از سایپا نیز خبر می‌رسد این شرکت در دومین‌‌ماه زمستان امسال 33 هزار و 185 دستگاه تیراژ داشته و با این حساب نسبت به بهمن‌ماه 75/ 1 درصد کاهش تولید داشته است. همچنین پارس‌خودرویی‌ها نیز که تیراژی 20 هزار و 521 دستگاهی را طی بهمن‌ماه از خود به جا گذاشته‌اند، 64/ 1 درصد نسبت به اولین ماه زمستان امسال کاهش تولید را تجربه کرده‌اند. با توجه به آمار منتشر شده، مشخص می‌شود سه خودروساز بزرگ کشور با وجود افزایش تیراژ تولید طی 11 ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اما با کاهش تیراژ ماهانه نسبت به بهمن‌ماه امسال روبه‌رو شده‌اند.

طبق برنامه‌ریزی وزارت صنعت، خودروسازان باید تا پایان سال یک میلیون و 350 هزار دستگاه انواع محصول را به تولید برسانند که با توجه به آمار فعلی، تحقق این هدف طی مدت زمان باقی مانده ممکن به‌نظر می‌رسد. به اعتقاد کارشناسان، افزایش تیراژ تولید خودروسازان طی 11 ماه امسال و تحقق برنامه تولید به‌دلیل طرح‌های متنوع فروشی است که توسط خودروسازان در سال‌جاری به مشتریان ارائه شد. به‌عبارت بهتر، یکی از عوامل اصلی رشد تولید خودروسازان، افزایش تقاضا به واسطه فروش‌های متنوع اعتباری و ارائه سودهای مشارکت بالا بوده است.

رشد 206 و افت رانا و سمند

نگاهی بیندازیم به جزئیات آمار تولید 11 ماهه خودروهای سواری کشور تا مشخص شود این خودروها چه افت و خیزی را تجربه کرده‌اند. آن‌طور که آمار می‌گوید، ایران‌خودرویی‌ها در 11 ماه امسال، 577 هزار و 48 دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند و با این حساب، افزایش 7/ 32 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود می‌بینند. در بین محصولات تولیدی این شرکت، تیراژ تولید پژو 206 (در مجموع مدل هاچ‌بک و صندوق‌دار) 6/ 50 درصد رشد پیدا کرده است؛ به‌نحوی‌که ایران‌خودرویی‌ها طی 11 ماه امسال، 145 هزار و 806 دستگاه از این محصول را تولید کرده‌اند. بر این اساس این خودرو پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو در 11 ماهه سال‌جاری است. در این میان اما پژو 207 نیز در برنامه تولید این شرکت قرار دارد، اما اثری از آمار تولید این خودرو در آمار مقایسه‌ای تولید انواع خودرو سواری این شرکت نیست.

اما دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو یعنی پژو 405 در 11 ماه امسال رتبه دوم محصولات پرتیراژ پژویی ایران‌خودرو را به خود اختصاص داده است؛ به‌طوری‌که این خودرو با تولید 136 هزار و 600 دستگاه توانسته افزایش 6/ 26 درصدی را کسب کند. پژو 405 علاوه‌‌بر سایت مرکزی، در سایت ایران‌خودرو خراسان نیز تولید می‌شود. هرچند تیراژ 405 همچنان افزایشی است، اما این خودرو طی سال‌های گذشته همواره لقب پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو را از آن خود می‌کرد؛ با وجود این در حال حاضر بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که این خودرو به‌دلیل قدیمی بودن باید هر چه زودتر از خطوط تولید ایران‌خودرو خارج شود؛ باوجود این به‌نظر می‌رسد ایران‌خودرویی‌ها قصد ادامه تولید این محصول را دارند؛ چراکه تاکنون جایگزینی برای آن در نظر نگرفته‌اند. پژو پارس نیز تیراژی 110 هزار و 118 دستگاهی را در 11 ماه امسال تجربه کرده است. پارس با وجود این آمار تولید، افزایش 98/ 4 درصدی تیراژ را طی 11 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کارنامه خود دارد. به جز سایت مرکزی سایر سایت‌های شهرستانی ایران‌خودرو از جمله ایران‌خودرو خراسان، مازندران و فارس نیز پارس را به تولید می‌رسانند و این در حالی است که بیشترین تیراژ آن به سایت مرکزی و کمترین نیز متعلق به فارس است.

افزایش تولید پژویی‌ها در حالی است که آبی‌های جاده مخصوص در تولید سمند با کاهش مواجه شده‌اند؛ به‌نحوی‌که براساس آمار تولید ایران‌خودرو در 11 ماه امسال تعداد 75 هزار و 405 دستگاه سمند به تولید رسانده است که این موضوع نشان از کاهش 33/ 2 درصدی تیراژ این خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. سمند علاوه‌بر تولید در سایت مرکزی در تبریز نیز تولید می‌شود. سمند اگرچه محصول ملی ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود اما تیراژی کمتر از محصولات پژو دارد؛ با وجود این روند تولید این محصول به‌گونه‌ای نبوده که تیراژ آن با افت مواجه شده باشد. اما آن‌طور که آمار 11 ماهه تولید روایت می‌کند، ایران‌خودرو در تولید دنا با رشد و در تولید رانا با افت مواجه شده است. طبق آمار منتشره، رانا با تیراژی 12 هزار و 235 دستگاهی در 11 ماه امسال، کاهشی 9/ 9 درصدی را تجربه کرده تا مشخص شود این محصول هنوز از روند کاهشی تیراژ، خلاصی نیافته است. کاهش تولید رانا در شرایطی است که دنا به‌عنوان دیگر محصول داخلی ایران‌خودرو، توانسته با افزایش تیراژ مواجه و به‌نوعی جور سمند و رانا را (در جمع محصولات داخلی ایران‌خودرو) بکشد. طبق آمار اعلامی، دنا توانسته تیراژی 25 هزار و 322 دستگاهی را تا پایان بهمن‌ماه امسال از خود به جا بگذارد. با توجه به این آمار، دنا نسبت به 11 ماهه سال گذشته با رشد تولیدی بیش از 64 درصد مواجه شده است. این خودرو زمانی که روانه بازار شد، ابتدا افزایش قیمتی شدید (در بازار) دامانش را گرفت، اما رفته‌رفته با بالا رفتن عرضه، از قیمت آن کاسته شد.

اما نگاهی به دیگر محصولات شرکت ایران‌خودرو داشته باشیم که در سایت ایران‌خودرو خراسان به تولید می‌رسند. آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان بهمن‌ماه امسال دو هزار و 223 دستگاه سوزوکی گرندویتارا را مونتاژ کرده‌ تا تولید این شاسی‌بلند ژاپنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از 93 درصدی برسد. از سوی دیگر این شرکت تیراژ ‌هایما (شاسی‌بلند چینی) را به 3 هزار و 4 دستگاه رسانده است تا رشد 404 درصدی نسبت به سال گذشته را در کارنامه این شرکت به ثبت برساند. هایما که از تابستان سال گذشته میهمان ایران‌خودرو شده، به شرکت‌ هایما موتور چین تعلق دارد و باید منتظر ماند و دید آیا می‌تواند در بازار خودرو کشور جایی مناسب برای خود دست و پا کند. در میان محصولات چینی این شرکت دانگ فنگ دیگر محصول چینی این شرکت که در سایت مرکزی به تولید می‌رسد با تولید 8 هزار و 904 دستگاه طی 11 ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است. دانگ‌فنگ نیز سال گذشته برای تولید به خطوط ایران‌خودرو وارد شد؛ براین‌اساس تنها 44 دستگاه از این محصول طی 11 ماه سال گذشته به تولید رسید.

رشد تولید پراید

به سایپا برویم و ببینیم در دومین خودروساز بزرگ کشور چه خبر است. به روایت آمار، سایپایی‌ها در 11 ماهه امسال 290 هزار و 658 دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 6/ 49 درصد رشد تیراژ را تجربه کنند. همچنین پارس‌خودرو که زیرمجموعه سایپا به‌شمار می‌رود، طی 11 ماه امسال با تولید 179 هزار و 797 دستگاه خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش 7/ 76 درصدی به خود دیده تا در بین غول‌های جاده مخصوص، بیشترین درصد رشد تیراژ را داشته باشد.در بین محصولات تولیدی گروه سایپا، رکورد تیراژ همچنان در دست پراید قرار دارد. به روایت آمار، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع 329 هزار و 808 دستگاه پراید را تا پایان بهمن‌ماه امسال به تولید رسانده‌اند که این موضوع از رشد 3/ 32 درصدی این خودرو حکایت دارد.

در حالت تفکیکی اما پارس‌خودرویی‌ها با تیراژی 169 هزار و 164 دستگاهی، 9/ 26 درصد رشد تیراژ را در تولید پراید تجربه کرده‌اند و این در حالی است که سایپا، 160 هزار و 644 دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده و در نتیجه 56/ 38 درصد رشد در تولید این خودرو را از آن خود کرده است. پراید در حال حاضر بیشترین تعداد تولید را در خودروسازی کشور در اختیار دارد. به‌رغم آنکه در حال حاضر زمزمه خروج این خودرو از چرخه تولید این شرکت به گوش می‌رسد، اما به‌نظر می‌رسد که سایپا نیز برنامه مشخصی برای خروج این محصول از خطوط تولید خود ندارد. با وجود این مدیران شرکت سایپا تاکید دارند که جایگزین این خودرو را مشخص کرده‌اند.در کنار پراید اما تیبا نیز با افزایش تیراژ روبه‌رو شده، چه آنکه سایپایی‌ها در 11 ماه امسال 102 هزار و 509 دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایشی 47 درصدی را تجربه کرده باشند. تیبا علاوه‌بر سایت مرکزی سایپا، در سایت کاشان این شرکت نیز به تولید می‌رسد.

افزایش تولید پراید و تیبا در شرایطی است که سایپا تا پایان بهمن‌ماه امسال 12 هزار و 16 دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 105 برابر کند. بخشی از سراتوهای مونتاژی، اتومات و بخش دیگر دنده معمولی هستند. علاوه‌بر این خودرو، سایپایی‌ها به همراه زیرمجموعه خود (پارس‌خودرو)، محصولی به نام برلیانس را نیز مونتاژ می‌کنند، خودرویی چینی که در 11 ماه امسال تیراژی 29 هزار و 787 دستگاهی داشته است؛ این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته توانسته رشدی 258 درصدی را به دست بیاورد. در حالت تفکیکی، سایپایی‌ها 8 هزار و 705 دستگاه و پارس‌خودرویی‌ها نیز 21 هزار و 82 دستگاه برلیانس را تا پایان بهمن‌ماه امسال مونتاژ کرده‌اند. تولید برلیانس هر چند در دو شرکت سایپا و پارس خودرو همچنان صورت می‌گیرد، اما بنا به برنامه‌ریزی مدیران سایپا از سال آینده انواع محصولات این برند چینی در شرکت پارس خودرو تولید شود.

تندر اوج گرفت

نگاهی هم به اوضاع تولید تندر-90 در 11 ماهه امسال بیندازیم. آن‌طور که آمارهای وزارت صنعت و معدن و تجارت می‌گوید، تندر-90 طی بازه زمانی موردنظر 81 هزار و 609 دستگاه تیراژ داشته و این آمار سبب شده تولید خودرو موردنظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 4/ 92 درصد افزایش پیدا کند. در حالت تفکیکی اما ایران‌خودرویی‌ها با تیراژی 39 هزار و 124 دستگاهی توانسته‌اند افزایشی 125 درصدی را در تولید تندر-90 رقم بزنند و پارس خودرویی‌ها نیز که 42 هزار و 485 دستگاه از این محصول را تولید کرده‌اند، 3/ 69 درصد افزایش تیراژ را به خود می‌بینند.

در میان محصولات رنویی شرکت سایپا، محصول دیگری به نام B90 یا همان ساندرو نیز جا دارد که این محصول در شرکت پارس خودرو به تولید می‌رسد. این خودرو که این روزها جزو محصولات پرطرفدار شرکت سایپا به حساب می‌آید در 11 ماهه سال‌جاری 31 هزار و 648 دستگاه تیراژ تولید داشته است؛ بر این ‌اساس ساندرو توانسته رشد 895 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشد. به‌دنبال توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی تولید این خودرو از سال گذشته آغاز شد. ساندرو جزو توافقات صورت گرفته در قرارداد ال-90 بود که تولید آن به‌دلیل تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان در سال 1391 عملیاتی نشد.
کد مطلب : ۱۱۵۶۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.