۰

​تلاش مصر برای حضور بشار اسد در نشست سران اتحادیه عرب

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۸
به گزارش عصر تعادل، پایگاه اطلاعاتی «دبکا» اسرائیل اعلام کرد، مصر در تلاش برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب و حضور بشار اسد در نشست سران این اتحادیه است.

این منبع اسرائیلی فاش کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ملک عبدالله دوم شاه اردن، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر را در این تلاش ها همراهی می کنند.

در این میان مصر و اردن و نیز روسیه مایلند شاهد تصویر تاریخی دست دادن بشار اسد با ملک سلمان پادشاه سعودی باشند.

ارزیابی خانواده اسد از تلاش‌های مصر و روسیه

دبکا اعلام کرد که خانواده بشار اسد این تکاپوها را به مثابه اعتراف سران کشورهای عربی به پیروزی سوریه بر مخالفان و پیروزی شخص بشار اسد می دانند آن هم در حالی که بسیار گمان می کردند که بشار اسد نخواهد توانست در قدرت باقی بماند.

نکته قابل ملاحظه اینکه در صورت موفقیت تلاش های جاری برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب، قرار است طرف روسی ماموریت تامین امنیت بشار اسد در نشست سران اتحادیه عرب را برعهده بگیرد و بر این اساس گروهی از افسران اطلاعاتی روسی، مصری و اردنی آماده این ماموریت می شوند.

در همین ارتباط نشست هایی در قاهره و اردن و نیز نشست های دیگری در مقر فرماندهی روسیه در سوریه برگزار شد که هدف از آن یکپارچه کردن تلاش های مربوط به بازگردان سوریه به اتحادیه عرب و حضور بشار اسد در آن بود.

همچنین تماس های محرمانه ای بین مصر، روسیه، اردن از یک سو  با طرف های مرتبط در دولت آمریکا برقرار شد که حاصل آن این بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با این تلاش ها مخالفتی ندارد و آماده است آن را در چارچوب تعیین سیاست های خاورمیانه ای خود لحاظ کند اما برای تایید علنی آن در مرحله کنونی آمادگی ندارد.

در این میان مسکو، قاهره و اردن  طرف های عربی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان را سخت تحت فشار قرار داده اند تا با حضور بشار اسد در نشست آینده سران اتحادیه عرب موافقت کنند.

نشست آینده سران اتحادیه عرب قرار است 29 مارس در اردن برگزار شود.

اتحادیه عرب در سال 2011 عضویت سوریه را به حالت تعلیق در آورد و از آن پس کرسی دمشق در تمام نشست های این اتحادیه خالی ماند.
کد مطلب : ۱۱۵۹۱۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.