شهید مالکوم ایکس و مفهوم «حقوق بشر انقلابی»+ تصاویر
تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۹
به گزارش عصر تعادل،رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در افتتاحیه کنفرانس فلسطین، خواستار قرائت فاتحه برای «شهید مالکوم ایکس» شدند. مالکوم ایکس(با نام عربی «حاج مالک الشبّاز»)، از رهبران شاخص جامعه سیاهپوستان مسلمان آمریکا بود که در 21 فوریه 1965، در 40 سالگی در توطئه ای مشکوک ترور شد و به شهادت رسید. افکار انقلابی او اکنون، بعد از گذشت بیش از نیم قرن از شهادت او همچنان بر جامعه سیاهپوستان آمریکا و بسیاری از آزادیخواهان جهان تاثیرگذار است مقاله زیر به قلم «آجامو باراکا»Ajamu Baraka، فعال سرشناس حقوق بشر و از رهبران حزب سبز آمریکا در شرح بخشی از اندیشه های مالکوم نوشته شده است. آجامو در انتخابات سال 2016 آمریکا، شریک انتخاباتی خانم «جیل استِین» رهبر حزب سبز بود.
.....
52 سال پیش در 21 فوریه، دنیا مبارز بزرگ ضد استعمار، «مالکم ایکس»، را از دست داد. در سراسر دنیا، میلیون ها نفر این سالروز را گرامی می دارند و بر زندگی و آثار وجودی برادر مالکوم تامل می کنند. دو سال قبل، من درباره میراث مالکوم ایکس در دانشگاه آمریکایی بیروت سخنرانی کردم. با وجود این که سال هاست که از احترامی که مالکوم در بخش های مختلف دنیا از آن برخوردار است، آگاه هستم، ولی هنوز هم از دیدن محبت و علاقه ای که بسیاری از آدم ها، فراتر از جامعه سیاهان، به او ابراز می کنند، شگفت زده می شوم.
با این حال، به نظر من، چیز دیگری هم علاوه بر این ها وجود دارد. چیزی که قابل فروکاستن به زبان مبارزه و مخالفت سیاسی نیست. چیزی که وقتی به صحبت های کسانی که درباره او در آمریکا و خارج از آن حرف می زنند، گوش فرا می دهم، با آن مواجه می شوم. تردید دارم که این فقط مبارزه طلبی، عزت نفس، شجاعت و از خودگذشتگی او باشد. به اعتقاد من، این چیزی است که به نحوه بازتاب همه این عناصر در سیاست ورزی مالکم، به ویژه رویکرد او به مفهوم حقوق بشر بازمی گردد.
حقوق بشر به عنوان یک ابزار مبارزه ضداستعماری
مالکوم- به سنت فعالان و اندیشمندان سیاهپوستِ رادیکال در اواخر دهه 1940- به خوبی قابلیت زیر و رو کنندهی مفهوم حقوق بشر را، زمانی که به لحاظ فلسفی و عملی از خاستگاه لیبرالیزم، التزام به قانون و دولت-محور خود جدا می شود، درک می کرد.
برای او، مقاومت بین المللی مقابل نظام سرکوب(رنگین پوستان) در ایالات متحده، به معنای باز-تعریف حقوق مدنی قانونی، از طریق تبدیل مبارزه برای حقوق شهروندی سیاهپوستان آمریکا به مبارزه برای حقوق بشر بود.
در کنار محمد علی
با عالیجاه محمد، رهبر سازمان «امت اسلام»
و اگر ایالات متحده و جامعه بین الملل به مصائب سیاهپوستان آمریکا توجهی نشان ندهد، به باور مالکم، روش عمل این گونه است: " اگر شان ما به عنوان انسان به رسمیت شناخته نشود و به ما احترام نگذارند، ما باید وضعیتی را ایجاد کنیم که هیچ انسان دیگری در آن نتواند از نعمت زندگی، آزادی و جستجوی شادی برخوردار باشد."
00:00 03:20
" اگر شما حاضر به پرداخت قیمت لازم برای داشتن شان و احترام یک انسان نیستید، حیوانی همچون اسب یا گاو، یا مرغ و صاریغ هستید که به مزرعه تعلق دارید.
و قیمت چیست؟
قیمت واداشتن دیگران به حرمت گذاری به حقوق انسانی شما، مرگ است. شما باید آماده مردن باشید. اکنون زمان آن است که من و شما دنیا را آگاه کنیم که ما چه اندازه صلح طلب هستیم، چه قدر نیّات ما خیر است، چه قدر مطیع قانون هستیم. لیکن همزمان باید به همان دنیا نشان دهیم که اگر شان ما را به رسمیت نشناسند و به ما احترام نگذارند و به مانند انسان های دیگر با ما برخورد نکنند، ان ها را از عرش به زیر می کشیم."
حقوق بشرِ مردم-محور
این رویکرد به مبارزه حقوق بشری، مبنای چیزی است که من آن را رویکرد مردم-محور به مبارزهی حقوق بشر می دانم
حقوق بشرِ مردم-محور(PCHR) آن دست از حقوق غیر قابل سرکوب است که بر بالاترین تعهد به شان همگانی انسان و عدالت اجتماعی دلالت دارد که اشخاص حقیقی و حقوقی برای خود تعریف و از طریق مبارزه اجتماعی از آن حمایت می کنند.
چارچوب مردم-محور بر این پیشفرض مبتنی است که منشاء نقض حقوق و شان انسانی در «روابط ستم» است. چارچوب PCHR وانمود نمی کند که غیرسیاسی است. این یک پروژه سیاسی در خدمت ستمدیدگان است؛ این پروژه دشمنان آزادی را نام می برد: برتری طلبان سفیدپوست غربی، پدرسالاران استعمارگر/ سرمایه دار
بنا بر این، تحقّق آزادی اصیل و کرامت انسانی تنها از طریق تغییرات بنیادین در ساختارها و روابطی که شان انسانی را تعیین می کنند و معمولا آن را زیر پا می گذارند، انجامپذیر است. به بیان دیگر، تنها از طریق انقلاب اجتماعی است که حقوق انسانی قابل تحقق است.
تقاضا برای آب پاکیزه، غذای سالم و در دسترس، تحصیلات با کیفیت رایگان، خدمات بهداشتی و. درمانی برای همه، مسکن، حمل و نقل عمومی، دستکزد و شغل مولّد که اجازه داشتن یک زندگی با کرامت را می دهد، پایان دادن به حبس دسته جمعی انسان ها، مهد کودک رایگان، مخالفت با جنگ و کنترل و در نهایت حذف پلیس، حق تعیین سرنوشت، احترام به مردمسالاری در همه اجزائ زندگی، همه مصادیقی از حقوق بشرِ مردم-محور هستند که تنها از طریق یک جنبش مردمی از پایین به بالا برای ایجاد یک قدرت مردمیف قابل تحقق است.
مالکوم با تغییر محور حقوق بشر از طرفداری به مبارزه، شکلی منسجم تر و مستحکم تر از مبارزه برای حقوق بشر را پایه گذاری کرد، برای همه انسان هایی که هنوز در چنبره یک سلطهی استعماری اروپایی-آمریکایی گیر کرده اند. رویکرد حقوق بشرِ مردم-محور، که مبنای حقوق بشر را یک جنبش مردمی از پایین به بالا می داند، در واقع به حقوق بشر به عنوان یک میدان نبرد می نگرد. حقوق بشر از متون حقوقی و از چانه زنی با دولت ها به دست نمی آید- حقوق بشر محصول آمال انسانی است. بر خلاف مفهوم لیبرالی از حقوق بشر که مبانی حقوق را از شماری برداشت های مبهم از حقوق طبیعی(که حقوقی بورژوایی-سرمایه داری است) استخراج می کند، «مردم» آگاهی یافته، مبنا و منبع اخلاقی حقوق بشرِ مردم-محور هستند.
«ترامپیسم» تالی منطقی هجوم چند دهه ای سرمایه داری نولیبرال افراطی است. مالکوم به ما نشان داد که چه گونه با ترامپیسم مواجه شویم و جنبش حقوق بشرِ مردم-محوری که باید ایجاد کنیم ما را به جایی خواهد برد که کل بشریت باید به آن برسد، اگر که می خواهیم جهان نوینی بسازیم- " با هر شیوه ای که لازم است."