۰

عملیات «حلب» و «موصل»؛ ضرباتی سهمگین بر پیکر تروریسم

تاریخ انتشار
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۹
عملیات «حلب» و «موصل»؛ ضرباتی سهمگین بر پیکر تروریسم
به گزارش عصر تعادل، امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که مهمترین معضل کل منطقه و جهان تروریسم و افراط گرایی است که در سال های اخیر بنا به دلایل متعدد رشد و گسترش قارچ گونه ای به خود دیده و حامیان منطقه ای و بین المللی این پدیده شوم در راستای دستیابی به اهداف شان از این گروه های تروریستی در قالب پیاده نظام بهره‌برداری ها کرده اند که این نشان از سطحی‌نگری و کوتاه بینی آنها دارد که در این شرایط ناامنی و آشوبی که در منطقه وجود دارد جهت نیل به مقاصد خود منجر به افزایش تنش ها و ناآرامی ها می شوند.
بنابراین با درک اهمیت بالای موضوع تروریسم، مساله مبارزه با مصادیق مختلف این پدیده شوم و افراط گرایان وهابی تکفیری در منطقه و در گستره جهان در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، ایدئولوژیک و اقتصادی را باید بیش از پیش مورد توجه و اهتمام خود قرار دهیم. 
کافی است نگاهی به آثار میدانی، روانی و سیاسی دو عملیات موصل و حلب به عنوان دو موفقیت بزرگ نیروهای مقاومت در عراق و سوریه داشته باشیم که هر یک از آنها به تنهایی شکست سنگینی را به تروریست ها تحمیل کردند. آنگاه در خواهیم یافت که این دو عملیات توانسته اند هم در میدان عمل و هم روی کاغذ و در محاسبات تحلیل گران و مقامات سیاسی و نظامی به عنوان پیروزی های ارزشمندی برای جبهه مقاومت به حساب آیند.
به طور مثال پس از آزادسازی حلب فرماندهان نظامی معارضین مسلح و تروریست های سوری به این نتیجه رسیدند که در میدان عمل دیگر کاری از دست آنها ساخته نیست و مجبور به پذیرفتن این حقیقت شدند که تنها راه حل بحران سوریه از طریق گفتگو و راهکار سیاسی است.
به این نکته باید توجه کنیم که آزادسازی حلب و یا عملیات آزادسازی موصل در عراق، هر چند ارزشمندند اما صرفا در «بُعد عملیاتی و میدانی» قابل تفسیر هستند و اگر می خواهیم آثار بهتر و بلندمدت تری را از این دو عملیات ارزشمند میدانی به دست آوریم باید بتوانیم این پیروزی ها را به «میدان سیاسی» آوریم و از آنها در مذاکرات دیپلماتیک خود به عنوان برگ های برنده در برابر مخالفان و معارضین سوری بهره برداری کنیم که خوشبختانه مقامات ذیربط به این مهم از همان ابتدا پی برده و با همکاری دو کشور روسیه و ترکیه در نشست سه جانبه مسکو سنگ بنای روند گفتگوهای سوری-سوری را در آستانه قزاقستان بنا نهادند.
همانطور که گفتیم نشست آستانه یک مقطع گذرا نیست بلکه آغازی بر روند گفتگوهای سیاسی سوری- سوری در جهت حل بحران سوریه است و البته تمام اقدامات انجام شده توسط سه کشور مذکور که با همکاری نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل تا به این مرحله صورت گرفته، مقدمه ای است بر تشکیل نشست «ژنو» که به زودی انجام خواهد شد. در واقع این حجم وسیع از گفتگوها و رایزنی های پیدا و پنهان میان مقامات بازیگران اصلی روند گفتگوها یعنی ایران، روسیه و ترکیه که هر یک بر بخش هایی از سوریه و گروه های موجود در آن کنترل و قدرت اعمال نفوذ دارند،  با یکدیگر و همچنین گفتگوهای میان آن سه بازیگر با گروه های تروریستی و دولت دمشق، تنها می تواند در حکم مقدمه ای برای نشست ژنو باشد.
نشست های آستانه دستاوردهای چندی را به دنبال داشت که از جمله نتایج ارزشمند آنها، تثبیت و تاکید بر آتش بس و لزوم تداوم گفتگوهای سیاسی بود. همچنین می توان حضور گروه های مسلح سوری که حاضر به نشستن پای میز مذاکره بودند  رانیز از دست آوردهای آستانه برشمرد. گروه های مسلح سوری پیش از این مذاکرات باید خود را از دو گروه تروریستی داعش و «جبهه النصره» که از جانب شورای امنیت هم با صدور قطعنامه ای به عنوان گروه های تروریستی شناخته می شوند، جدا کرده و سلاح های خود را زمین میگذاشتند و سپس آماده مشارکت در روند گفتگوها می شدند.
در جبهه دیگر خط مقدم مبارزه با تروریسم که عراق باشد هم شرایط به این ترتیب است که متعاقب اجرای عملیات آزادسازی موصل که چندین ماه است در جریان قرار دارد و به تازگی هم از طرف نخست وزیر آن کشور فرمان بازپس‌گیری مناطق غربی آن شهر صادر شده است اتفاقاتی در ابعاد سیاسی و میدانی عراق حادث شده که در بُعد سیاسی آن سبب اتحاد و انسجام احزاب و گروه های مختلف سیاسی داخلی عراق طی چند ماه اخیر بر سر مبارزه با تروریسم و بیرون راندن آنها از پایتخت خود خوانده داعشی ها شده و در بُعد عملیاتی و نظامی هم سبب تضعیف روحیه تروریست ها و به انزوا کشانده شدن آنها توسط نیروهای ارتش و مقاومت عراق شده است که هر چند تاکنون به طور کامل پاکسازی صورت نگرفته اما نظر به تحلیل اکثر مقامات و کارشناسان امر، این مساله تا چند ماه دیگر به طور کامل انجام خواهد گرفت.
کد مطلب : ۱۱۶۰۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.