۰

تکذیب یک خبر هندی از سوی مسئولان ایرانی

تاریخ انتشار
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۰
به گزارش عصرتعادل به نقل از خبرگزاری فارس، روز چهارشنبه یک خبرگزاری هندی خبر از صادرات 5 هزار تن سیب‌زمینی هندی به ایران و 2 هزار تن به روسیه داده بود که از 15 مارس یعنی دو هفته آینده انجام می‌شود.

خبرنگار فارس برای پیگیری این موضوع با مسولان وزارت جهاد کشاورزی تماس گرفت و شاهرخ رمضان نژاد مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی با تکذیب این موضوع گفت: امسال 5 میلیون و 600 هزار تن سیب‌زمینی در کشور تولید شده که بیش از نیاز و مصرف داخلی است.

وی افزود: سیب‌زمینی کیلویی 300 تومان روی دست کشاورزان مانده و نمی‌دانند آن را چه کنند، پس واردات سیب‌زمینی از هند هیچ توجیهی نداشته و صحت ندارد، این در حالی است که به گفته رمضان‌نژاد طی 10 ماه امسال 172 میلیون دلار سیب‌زمینی از ایران به کشورهای همسایه صادر شده است.

فارغ‌ از این موضوع کرایه بالای حمل‌ونقل برای این محصول از دیگر مواردی است که واردات آن توجیه اقتصادی نداشته باشد. همان گونه که منابع هندی خود اذعان کرده‌اند که برای سیب‌زمینی کیلویی 60 روپیه باید هر کیلو 18 روپیه هزینه حمل‌ونقل به ایران پرداخت شود که صرفه اقتصادی ندارد.

در هر حال حاضر هر کیلو سیب‌زمینی درجه یک به قیمت یک هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد که از لحاظ قیمت و حجم تولید توجیه اقتصادی برای واردات این محصول از کشوری همچون هندوستان وجود ندارد.

طی یک ماه اخیر اخبار مختلفی مبنی بر واردات پرتقال از ترکیه و مصر، نارنگی از پاکستان و برنج از تایلند، هند و اروگوئه بوده‌ایم و همچنین 2 هزار تن کره نیز از کشورهای اروپایی به ایران وارد شده است، مضاف برآنکه برای تنظیم بازار گوشت قرمز به ویژه در ایام شب عید واردات گوشت از پاکستان، ارمنستان و تاجیکستان سرعت گرفته است.
کد مطلب : ۱۱۶۱۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.