۰

اشکانی: سوریان بخواهد، می‌تواند برگردد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۷
به گزارش عصر تعادل، تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران تا چند روز آینده باید در جام‌جهانی کشتی فرنگی شرکت کند. قرار است تیم‌های قدرتمند این رشته مثل روسیه و جمهوری آذربایجان با نفرات اصلی خود در این تورنمنت حاضر شوند و همین باعث می‌شود سطح کیفی آن بالا برود. تیم‌ملی ایران هم با ترکیبی که کاملا متحول شده و جوان است در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کند. تیم‌ملی کشورمان از پرافتخارترین تیم‌های حاضر در جام‌جهانی است که امسال هم برای دفاع از عنوان قهرمانی خود پا به میدان می‌گذارد. نکته جالب در ترکیب تیم‌ملی کشتی فرنگی این است که نفراتی مثل حمید سوریان، امید نوروزی، بشیر باباجان‌زاده، حبیب‌الله اخلاقی و قاسم رضایی در لیست جدید تیم‌ملی حضور ندارند و کاملا مشخص است که کادر فنی تیم‌ملی کشتی فرنگی رویکردی جدید برای آینده این تیم دارد. درباره وضع تیم‌ملی و جام‌جهانی کشتی فرنگی به سراغ سرمربی تیم‌ملی، علی اشکانی رفتیم تا در جریان آخرین وضع تیم‌ملی قرار بگیریم. گفت‌وگوی وی با خبرنگار «شهروند» را در ادامه می‌خوانید:

 از شرایط اردوی تیم‌ملی در آستانه مسابقات جام‌جهانی صحبت کنید.

اردویی که درحال حاضر در آن حضور داریم، هشتمین اردوی ما بعد از مسابقات المپیک است. خوشبختانه شرایط تیم بسیار خوب است و از لحاظ امکانات و ابزار هم هیچ کمبودی نداریم. تیم‌ملی در این اردو نشان داد جوان‌تر و باانگیزه‌تر شده و بچه‌ها هر روز به بهتر شدن فکر می‌کنند. توانسته‌ایم از نظر فنی و تاکتیکی کشتی‌گیران را به آن سطحی که دوست داریم، برسانیم. البته جا برای بهتر شدن هم هست.

 در جام‌جهانی کشتی فرنگی به دنبال چه هدفی هستید؟

اگر به گذشته مراجعه کنید، می‌بینید که تیم‌ملی ایران از پرافتخارترین تیم‌های حاضر در جام‌جهانی است. ما ‌سال گذشته توانستیم قهرمان این رقابت‌ها شویم و الان هم برای دفاع از عنوان قهرمانی به میدان می‌رویم. ضمن این‌که طی سال‌های گذشته همواره بین رتبه اول و سوم قرار داشته‌ایم و یک پای ثابت سکو بوده‌ایم. این پیشینه پرافتخار باعث شده همه رقیبان روی تیم‌ملی ایران حساب ویژه‌ای باز کنند و شناخت‌شان هم از ما بیشتر باشد.

 پس حتما به دنبال کسب قهرمانی هستید؟

در کشتی نمی‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد چون با یک حرکت ممکن است سرنوشت یک تیم تغییر کند. ما به خوبی می‌دانیم که توقع مردم بالاست و چیزی جز قهرمانی از ما نمی‌خواهند. ما هم به خواست مردم احترام می‌گذاریم اما آنها باید بدانند ترکیب تیم‌ملی کشتی کاملا تغییر کرده و همه نفرات جوان هستند. بسیاری از ملی‌پوشانمان نخستین‌بار است که می‌خواهند در یک میدان بین‌المللی به میدان بروند و طبیعی است که استرس داشته باشند. من امیدوارم بچه‌ها بتوانند مبارزات آبرومندی داشته باشند و نتایج خوبی بگیرند اما همه تلاشم این است که سطح توقع مردم را پایین بیاورم. البته این‌طور نیست که بچه‌های ما همه مسابقات را ببازند و بازنده بیرون بیایند. من اطمینان دارم کشتی‌گیران جوان ما همه تلاششان را به کار می‌گیرند تا از نام و اعتبار ایران دفاع کنند.

 تیم‌های حاضر در جام‌جهانی با تمام نفرات اصلی در آبادان حاضر می‌شوند؟

کشتی فرنگی رشته‌ای است که اکثر کشورهای صاحب سبک در این ورزش قهرمانی جهانی دارند. کشورهایی مثل روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و مجارستان که قدرت‌های اصلی کشتی در دنیا هستند، با تمام نفرات اصلی خود در این مسابقات حاضر می‌شوند و همین موضوع سطح کیفی جام‌جهانی را بالاتر می‌برد. درواقع ترکیب تیم‌ها قطعی شده و چهره‌هایی که به ایران می‌آیند باتجربه و صاحب مدال‌های رنگارنگ هستند. جوان‌های ما هم هیچ چیزی از آنها کم ندارند و تلاششان این است که به‌عنوان پدیده‌های جهانی کشتی معرفی شوند.

 برگزاری جام‌جهانی کشتی آزاد در کرمانشاه با استقبال خوب مردم رو به‌رو شد. فکر می‌کنید مردم آبادان هم از جام‌جهانی کشتی استقبال کنند؟

روزهایی که جام‌جهانی برگزار می‌شود، روزهای نزدیک به شب عید است و امکان دارد استقبال خوبی از جام‌جهانی نشود. با این وجود کشتی ورزش ملی ما ایرانی‌هاست و شاید هم مردم استقبال خوبی از کشتی‌گیران کشورشان داشته باشند. جنوب ایران معدن کشتی‌گیران و فوتبالیست‌‌هاست و شور ورزش در خون مردمان این شهر جریان دارد. امیدوارم ظرفیت سالن به اندازه‌ای باشد که هیچ‌کس پشت درهای بسته نماند و همه مردم بتوانند از ورزشکاران خود استقبال کنند تا امسال هم تصاویر به یاد ماندنی از جام‌جهانی باقی بماند.

 به نظر می‌رسد با استفاده از جوان‌ها در تیم‌ملی کشتی به دنبال پشتوانه‌سازی هستید. کاری که در چند‌سال اخیر مورد غفلت واقع شده بود.

من قصد دارم آینده تیم‌ملی کشتی را تأمین کنم. همیشه ثابت شده اعتماد به جوان‌ها ثمره خوبی دارد. شاید روند نتیجه‌گیری و قهرمانی با جوان‌ها بیشتر طول بکشد اما ارزش آن را دارد. بها دادن به جوان‌ها به معنی آینده‌نگری است و با این کار می‌توان آینده یک تیم را بیمه کرد. امیدوارم فدراسیون هم بیشتر از قبل به جوان‌ها پاداش بدهد و نگذارد جوان‌های کشتی پیر شوند و اردو و مسابقات نرفته باشند.

 شاید حرف‌هایتان این‌طور تلقی شود که به سکوهای قهرمانی فکر نمی‌کنید.

ببینید ما باید منطقی فکر کنیم. المپیک ٢٠٢٠ را در پیش داریم و باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای این مسابقات داشته باشیم. ما با همین نفرات فعلی تیم‌ملی و جوان‌هایی که قرار است بعدا به اردو اضافه شوند کار را پیش می‌بریم. سیستم تیم‌ملی کشتی باید جوان شود و هدف همه ما این است که در هر وزن ٢ کشتی‌گیر خوب داشته باشیم.

 دعوت نشدن نفراتی مثل سوریان، نوروزی، بابا‌جان‌زاده، اخلاقی و رضایی به اردوی جدید تیم‌ملی به این معنی است که دیگر تصمیمی برای استفاده از آنها ندارید؟

برای جام‌جهانی که از این نفرات استفاده نمی‌کنیم. این کشتی‌گیران باید خودشان بخواهند که به تیم‌ملی برگردند. کشتی در ایران هنوز حرفه‌ای نشده و آماتور است به همین دلیل شرایط روحی و روانی در آن حرف اول و آخر را می‌زند. فشار و برخورد در این رشته زیاد است و نفراتی که دوست دارند هنوز در تیم‌ملی حضور داشته باشند؛ باید با خودشان کنار بیایند و در مسیر مورد نظر ما حرکت کنند. اگر آنها اعلام کنند که می‌خواهند به کشتی برگردند ما هم پس از بررسی درخواست آنها تصمیم‌گیری می‌کنیم.
کد مطلب : ۱۱۶۸۰۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.