۰

روش تهیه نان برنجی قزوینی برای نوروز

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۶
به گزارش عصر تعادل، نان برنجی یکی از شیرینی‌های سنتی ترد و خوشمزه ایرانی و از سوغات‌های کرمانشاه و قزوین است. این شیرینی را می توانید برای سفره عید هم استفاده کنید.

مواد لازم:
 
  • روغن کاملا جامد ۲۰۰ گرم
    روغن کرمانشاهی ۵۰ گرم
    آرد برنج ۵۰۰ گرم
    پودر شکر ۱۲۰ گرم
    زرده تخم مرغ ۲ عدد
    سفیده تخم مرغ ۱٫۲عدد
    گلاب ۱٫۲ پیمانه
    پودر هل سبز ۱ ق م
    خلال پسته ودونه هل جهت تزئین به اندازه لازم
 
آشنایی با روش تهیه نان برنجی قزوین (نوروزی )

 طرز تهیه‌:

1-روغن جامد را به همراه روغن نیمه جامد روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا کمی ذوب بشه. پودر قند را اضافه می‌کنیم و با همزن دستی می‌زنیم.

2-حالا پودر هل را اضافه می‌کنیم و با همزن فقط در حد مخلوط شدن می‌زنیم. یک عدد تخم مرغ کامل را به همراه یک عدد زرده تخم مرغ اضافه می‌کنیم و مجددا با همزن برقی می‌زنیم.

3-اگر بخواهیم نان برنجی قزوین ما زعفرانی بشه در اینجا زعفران دم کرده را اضافه می‌کنیم و بعد گلاب را هم اضافه می‌کنیم. سپس آرد برنج را اضافه کرده و با قاشق مخلوط می‌کنیم.

4-با نوک انگشتان خمیر را ورز می‌دهیم طوری که به روغن نیفتد و بعد حالا خمیر را در کیسه فریزر می‌گذاریم.

5-بعد کیسه فریزر را به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال می‌گذاریم تا استراحت کند. حالا از خمیر به اندازه یک گردوی کوچک بر می‌داریم و در دست کمی ماساژ می‌دیم تا خمیر نرم بشه.

6-بعد خمیر را در دست گرد می‌کنیم و کمی در دست پهن می‌کنیم و داخل سینی با فاصله می‌گذاریم و رویش را مهر می‌زنیم. (مهر را باید طوری بزنید که اطراف خمیر ترک بر ندارد و در آخر سر روی خمیر شیرینی‌های مهر زده را خلال پسته و یا دونه هل می‌گذاریم.

7-مدل دیگه باز از خمیر به اندازه یک گردو بر می‌داریم و در دست گرد می‌کنیم و بعد در سینی می‌چینیم. با ماسوره روی خمیر نان برنجی قزوین را بصورت لوزی طرح انداخته و در مرکز این خمیر را خلال پسته می‌گذاریم.

نکات مهم:

1-من برای اینکه شیرینی برنجی قزوین به یک اندازه باشه با قاشق چای‌خوری (پیمانه) کاملا سر پر بر می‌دارم تا همه شیرینی‌ها به یک اندازه باشه.

2-حالا سینی را داخل فر ۱۷۵ درجه به مدت ۱۲ الی ۱۵ دقیقه می‌گذاریم تا بپزد. من خودم به مدت ۲۰ دقیقه گذاشتم پخت، چون هرکس قلق فر خودش را باید خودش بداند،چون فرها با هم فرق می‌کند.

3-اگر دوست نداشتی شیرینی شما زعفرانی بشه اصلا میتونی زعفران اضافه نکنید و همان سفید باشه.

4-نان برنجی قزوین بعد از پخت رنگش زیاد تغییر نمیکند فقط یک هاله قهوه‌ای کوچولو میشه فقط باید حواستون بهش باشه.

5-بعد از پخت به هیچ وجه به شیرینی‌های پخته شده دست نزنید چون پودر میشه، بگذارید به مدت ۲۴ ساعت داخل همان سینی در هوای آزاد بمونه تا کاملا خنک بشه.

6-بعد با نوک انگشتان شیرینی‌های پخته شده را به آرامی عقب و جلو حرکت میدیم و بر‌می‌داریم و در ظرفی می‌چینیم.

7-همیشه نصفش گلاب را بزنین نصف نگه دارید آخر کار اگه ورز دادید و نیاز داشت باز کمی اضافه کنید.

8-فراموش نشه که تمام مواد خشک خصوصا آرد سه بار باید از الک حریر رد بشه.

9-برای دو رنگ شدن نان برنجی قزوین ، اول گلوله‌هایی به اندازه دونه ذرت برمی‌داریم بعد وسط روی خمیر زیرینش قرار می‌دیم و با سر انگشت روش فشار می‌اریم و صافش می‌کنیم و قالب می‌زنیم.
کد مطلب : ۱۱۷۱۶۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.