۰

مروری بر عملکرد تیم کی‌روش در‌سال 1395

تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۴
به گزارش عصر تعادل، تیم‌ملی فوتبال ایران در‌سال ١٣٩٥ همواره بر نوک قله فوتبال آسیا ایستاده است. تیم کارلوس کی‌روش حالا در آسیا بی‌رقیب است و به قول معروف حریف می‌طلبد. مرد پرتغالی و یوزهای ایرانی‌اش سال‌هاست به هیچ تیم آسیایی نباخته‌اند و رکوردهایی عجیب و استثنایی را نشانه گرفته‌اند. به نظر می‌رسد تیم‌ملی ایران به این سادگی‌ها هم از بام قله آسیا پایین نمی‌آید و جایگاهش را به رقیبان سرسختش تعارف نمی‌زند. به بهانه قله‌نشینی فوتبال ایران در رنکینگ فیفا درقاره آسیا، به بررسی عملکرد تیم‌ملی در‌سال ٩٥ پرداخته‌ایم.

صعود بی‌دغدغه

سال ٩٥ خیلی زود برای تیم‌ملی فوتبال ایران آغاز شد.کی‌روش و شاگردانش روز ٥ فروردین باید مقابل هند درمرحله مقدماتی جام‌جهانی و جام ملت‌ها به میدان می‌رفتند. این بازی با ٥ گل به سود تیم‌ملی به پایان رسید. روز ١٠ فروردین هم آخرین دیدار تیم‌ملی دراین مرحله با پیروزی مقابل عمان برگزار شد تا صعودی بی‌دغدغه به مرحله گروهی مقدماتی داشته باشیم. تیم‌ملی بعد از این ٢ دیدار در خردادماه با ٢ بازی دوستانه مواجه شد. پیروزی ٣ بر یک مقابل مقدونیه و برد پرگل ٦ بر صفر مقابل قرقیزستان نتایج بازی‌های دوستانه تیم‌ملی بودند که اولی درمقدونیه و دومی در تهران برگزار شد.

قدرت‌نمایی در آسیا

تیم ملی ایران درفاصله ٢ بازی دوستانه با مقدونیه و قرقیزستان تا آغاز مرحله مقدماتی جام‌جهانی بازی دوستانه نداشت و فقط به اردوی خارج ازکشور رفت. از ١١ شهریور استارت بازی‌های تیم‌ملی درمرحله مقدماتی جام‌جهانی زده شد. در اولین دیدار درتهران مقابل قطر به میدان رفتیم و دریک بازی سراسر هیجان و جنجال با پیروزی شیرین ٢ بر صفر عنابی‌ها را بدرقه کردیم. تیم‌ملی ایران ٥روز بعد برای بازی با چین به این کشور سفر کرد و تساوی بدون گل نتیجه‌ای بود که عاید شاگردان کارلوس کی‌روش شد. درست یک‌ماه بعد تیم‌ملی به تاشکند رفت تا یکی از دشوارترین و حساس‌ترین بازی‌های مرحله گروهی‌اش را انجام دهد. تیم‌ملی دراین بازی هم بردی با صرفه و اقتصادی به دست آورد و با تک گل سیدجلال حسینی ازبکستان را شکست داد. ٥روز بعد و مصادف با تاسوعای حسینی، از رقیب سنتی کره‌جنوبی در ورزشگاه آزادی پذیرایی کردیم. مطابق عادت همیشه کره را با تک‌گلی که این‌بار توسط سردار آزمون به ثمر رسید، شکست دادیم تا حسابی در آسیا قدرت‌نمایی کرده باشیم. یک‌ماه بعد بازی دوستانه ایران با گینه برگزار شد که تیم نامدار آفریقایی را با ٨ گل درهم کوبیدیم. قفل دروازه ایران در‌سال ٩٥ فقط مقابل مقدونیه و گینه در دو بازی تدارکاتی باز شد. ٢٥ آبان‌ماه هم آخرین بازی دور رفت مرحله مقدماتی مقابل سوریه را برگزار کردیم که در مالزی با تساوی بدون گل متوقف شدیم.

صدرنشینی بلامنازع در آسیا

تیم ملی ایران آمارهای منحصربه‌فردی را به خود اختصاص داده است. ایران با زدن ٢٧ گل در ١٠ بازی و بسته نگه‌داشتن دروازه‌اش درتمام بازی‌های رسمی چهره‌ای مقتدر و قدرتمند از خود در آسیا به نمایش گذاشته است. ضمن این‌که رکورد ٤ساله شکست‌ناپذیری مقابل تیم‌های آسیایی هم همچنان در دستان تیم کی‌روش است. تیم‌ملی ایران بیشتر از یک‌سال‌ونیم است که درصدر قاره کهن قرار دارد و با ٧٩٤ امتیاز با وجود یک پله سقوط و قرارگرفتن در رتبه سی‌وسوم، همچنان با اقتدار در رتبه اول تیم‌های آسیایی قرار دارد و با توجه به اختلاف امتیاز ١٠٣ امتیازی با تیم دوم، بعید است این جایگاه تا مدت‌های زیادی دستخوش تغییر شود.

محصص: با کی‌روش به فوتبال مدرن دنیا نزدیک می‌شویم

مرتضی محصص، کارشناس و تحلیلگر فوتبال درباره حال و روز تیم‌ملی فوتبال ایران درسالی که گذشت، به «شهروند» می‌گوید:   «برای بررسی وضع تیم‌ملی باید به قبل از جام‌جهانی ٢٠١٤ برگردیم. وقتی تیم‌ملی مقابل لبنان دربیروت شکست خورد، استرس و فشار زیادی پیرامون تیم‌ملی وجود داشت. کی‌روش و شاگردانش توانستند از زیر آن فشار سنگین خارج شوند و با پیروزی مقابل کره در آن دیدار فراموش‌نشدنی مستقیما به جام‌جهانی صعود کنند. درجام‌جهانی مقابل قهرمان جام ملت‌های آفریقا نمایشی شایسته داشتیم و برابر آرژانتین هم که در آستانه خلق حماسه بودیم. با وجود حذف از جام جهانی، بازنده‌ای سربلند بودیم؛ چون توجه ویژه کارشناسان زبده دنیا را جلب کردیم. در یک‌سال اخیر هم با وجود تمام مشکلات و کمبودها توانستیم برترین تیم آسیا باشیم و به حق این عنوان را از آن خود کنیم. تیم‌ملی ایران با کی‌روش صاحب برنامه مدون درحمله و دفاع شده و تفکر و سبک مخصوص به خود را دارد. علاوه برتمام اینها، کی‌روش در ٣‌سال اخیر دست به جوانگرایی در تیم‌ملی زده و می‌خواهد تفکر حاکم بر بازیکنان فوتبال ایران را تغییر دهد. کی‌روش درحالی دست به چنین کار بزرگی زده که درمدت محدودی بازیکنان را دراختیار دارد، اما او با توانایی‌های منحصربه‌فردش به خوبی توانسته تفکرات خود را بر تیم‌ملی حاکم کند. تیم‌ملی ایران با کی‌روش روندی صعودی داشته و درهمه زمینه‌ها ازجمله نظم و انضباط پیشرفت کرده است. کی‌روش علاوه بر این‌که تحمل بی‌نظمی را ندارد، کاری کرده که بازیکنان با ١٠٠‌درصد توانایی خود در زمین حاضر می‌شوند و برای پیروزی می‌جنگند.»

محصص با اشاره به غیرقابل مقایسه‌بودن امکانات ایران با حریفانش ادامه می‌دهد: «امکانات ما با رقیبان هم‌گروهمان مثل کره، ازبکستان، چین و حتی قطر قابل قیاس نیست. ما حداقل امکانات را داریم اما هنرمان دراین است که با همین حداقل‌ها بهترین نتایج را می‌گیریم و به هیچ تیم آسیایی باج نمی‌دهیم. البته که فوتبال ایران می‌تواند از این هم بهتر باشد و حتما هم این اتفاق رخ می‌دهد. فوتبال ما درمسیر خوبی قرار گرفته و درصورتی که بتوانیم از تفکرات کی‌روش به نحواحسن استفاده کنیم، بیشتر از این به فوتبال مدرن دنیا نزدیک خواهیم شد.»
کد مطلب : ۱۱۷۵۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.