۰

6 ادعای ویکی لیکس در بزرگ‌ترین افشاگری تاریخ

تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۹
به گزارش عصر تعادل، ویکی لیکس، در آخرین و بزرگ‌ترین افشاگری خود، مدعی شده است که سازمان سیا، در بسیاری از موارد از دنیای سایبری، برای ترورهای خاموش استفاده کرده است.
 
 شش ادعای بزرگ ویکی لیکس در بزرگ‌ترین افشاگری تاریخ

جولیان آسانژ، مدیر ویکی لیکس، به‌تازگی مدعی شد که بزرگ‌ترین افشاگری تاریخ خود را انجام داده و بخش اعظمی از اسناد جاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را منتشر کرده است. این حجم بزرگ از اطلاعات که تقریباً 8 هزار برگ دارد، شامل اطلاعات محرمانه از اسرار حملات هکری است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، طی سال‌ها در سرتاسر جهان انجام داد. به ادعای آسانژ، این حمله سایبری بزرگ، شش راز را برملا می‌کند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:

1- توانایی سازمان CIA برای ورود به تجهیزات تلفن همراه اندرویدی و آیفون‌ها و تمامی انواع مختلف رایانه.

انتشار این اسناد جاسوسی، نشان می‌دهد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، توانایی بالایی در نگارش بدافزارها برای تمامی ابزاری دارد که مردم جهان، در زندگی روزمره خود، از آن‌ها استفاده می‌کنند. در این گستره وسیع ابزارها، نمونه‌های مختلف اندرویدی، رایانه‌هایی که به سیستم‌عامل ویندوز مجهز هستند یا از سیستم‌عامل مک استفاده می‌کنند قرار دارند. حتی لینوکس هم از شر این بدافزارها در امان نبوده است.

به ادعای ویکی لیکس، بدافزارهایی که توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، نوشته می‌شوند، به این سازمان قابلیت می‌دهند تا از راه دور، ابزارهای موردنظر خود را در اختیار بگیرند، میکروفون‌ها و دوبین‌های آن‌ها را روشن یا خاموش کنند و اطلاعات فرد موردنظر خود را به سرقت ببرند.

2- با انتشار چنین اسنادی، دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که شبکه‌هایی همانند تلگرام، واتس آپ و نمونه‌های مشابه، امن هستند.

پیام‌رسان‌های رمزنگاری‌شده از لحاظ امنیت، حالتی مشابه با ابزاری دارند که این پیام‌رسان‌ها در آن‌ها نصب و استفاده می‌شوند. چنانچه سیستمی در این میان، مورد تجاوز هکرها قرار بگیرد، پیام‌ها، پیش از رمزنگاری شدن، مورد دستبرد هکرها قرار گرفته و مورد شنود و جاسوسی قرار می‌گیرند. ویکی لیکس، در این اسناد منتشر شده، ادعا می‌کند که با اطلاعاتی که به‌تازگی منتشر شده است، نشان داده می‌شود که حتی با در نظر گرفتن تمام اقدامات امنیتی، باز هم نمی‌توان به امنیت ابزارها اعتماد کرد. 

3- سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، به‌راحتی می‌تواند از تلویزیون‌های هوشمند، برای گوش دادن به مکالمات اطراف آن‌ها، بهره‌برداری نماید.

یکی از چشم‌گیرترین برنامه‌ها و طرح‌های جاسوسی این سازمان آمریکایی که در این اسناد به آن‌ها اشاره شده است، طرحی به نام "فرشته‌های گریان" بود. در این طرح، نهادهای جاسوسی آمریکایی با نصب بدافزاری روی تلویزیون‌های هوشمند، آن‌ها را به ابزارهایی برای جاسوسی تبدیل می‌کرد. بعد از آن، این ابزارها، به یک سرویس جاسوسی کامل تبدیل می‌شدند و حتی در حالتی که کاملاً خاموش به نظر می‌رسیدند، روشن و مشغول فعالیت بوده‌اند.

4- این سازمان، می‌توانسته با استفاده از برنامه‌های خود، به خودروها حمله کرده و آن‌ها را نابود کند. این موضوع، سبب می‌شد تا آن‌ها، یک ترور غیرقابل‌کشف انجام دهند.

 بسیاری از اطلاعاتی که در این اسناد منتشرشده است، از ابزارهای مخفیانه سازمان سیا پرده برمی‌دارد که کاربردهایی خطرناک و ناشناخته دارند. به‌عنوان‌مثال، تنها در یکی از این اسناد، اطلاعاتی افشا شده که نشان می‌دهد، سازمان‌های جاسوسی آمریکایی، به دنبال دستیابی به طرحی بوده‌اند که بر اساس آن، به خودروها نیز حمله سایبری کرده و از این طریق، آن‌ها و سرنشینانشان را نابود کنند. در بخش از گزارش ویکی لیکس آمده است: «هدف از چنین کارهایی، مشخص نیست، اما چنین موضوعی، به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اجازه می‌دهد تا عملیاتی غیرقابل‌شناسایی را سازمان‌دهی کند.» 

5- سازمان سیا، اقدام به مخفی سازی آسیب‌پذیری‌هایی کرد که می‌تواند توسط سایر دولت‌ها و کشورها، مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گرفته باشد.

ویکی لیکس ادعا می‌کند که سازمان سیا، پس از کشف یک آسیب‌پذیری، به‌جای اطلاع رساندن آن به شرکت‌های تولیدکننده و کشف راهکاری برای برطرف سازی آن، آن را مصادره و مخفی کرده و در مواقع لزوم، آن‌ها را به‌کارگیری کرده است. برخی از این آسیب‌پذیری‌ها، در شرکت‌ها و مؤسسات بزرگی نظیر گوگل و مایکروسافت، یافت شده اما این شرکت‌ها، از دانستن آن‌ها محروم بوده‌اند، چرا که سیا، آن‌ها را مخفی کرده تا بتواند در مواقع لزوم، از آن‌ها بهره‌برداری نماید. 

6- اطلاعات بیشتری در راه است.

به ادعای ویکی لیکس، اسنادی که منتشر شده است، حجم اندکی از انبوه اطلاعات در اختیار این موسسه خبری است و حجم بسیار بیشتری از اطلاعات، در آینده و در زمان مقتضی منتشر خواهد شد.
کد مطلب : ۱۱۷۶۰۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.