۰

هیئت دمشق به آستانه رفت اما مخالفان نه

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۰
هیئت دمشق به آستانه رفت اما مخالفان نه
به گزارش عصر تعادل، مخالفان سوری که قبلا نیز درخواست‌های مکرر درباره تعویق در مذاکرات را مطرح کرده بودند، امروز اعلام کردند، در این دور از مذاکرات شرکت نمی‌کنند.
مخالفان سوری امروز (سه‌شنبه) عدم مشارکت در دور سوم مذاکرات آستانه را اعلام کردند.
اسامه ابو زید، سخنگوی مخالفان سوری به خبرگزاری فرانسه گفت: تصمیم گرفتیم در مذاکرات آستانه شرکت نکنیم و دلایل‌مان هم عدم اجرای هیچ یک از تعهدات در زمینه آتش‌بسی است که تحت نظارت روسیه و ترکیه امضا شد.
غیرت عبدالرحمانف، وزیر خارجه قزاقستان اعلام کرد که این مذاکرات در موعد مقرر خود یعنی ۱۴ و ۱۵ مارس جاری(۲۴ و ۲۵ اسفند) برگزار می‌شود.
هیئت اعزامی دولت سوریه نیز به ریاست بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل برای شرکت در این مذاکرات به آستانه رفت.
یک منبع در این هیئت اعلام کرد که هیچ گونه تغییراتی در هیئت اعزامی دمشق صورت نگرفته است.
هیئت نظامی مخالفان سوریه با اینکه دعوتنامه‌ای را برای شرکت در این مذاکرات دریافت کرده‌اند اما مشارکتشان را به اجرای چند خواسته از جمله پایبندی به آتش‌بس و "پایان دادن به مهاجرت اجباری سوری‌ها" در مناطق تحت سیطره مخالفان مشروط کرده‌اند.
وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرده بود که روسیه، ترکیه و ایران در مذاکرات آتی آستانه شرکت خواهند کرد.
نشست نخست آستانه ژانویه گذشته با نظارت ترکیه و روسیه و مشارکت ایران، آمریکا و حضور دولت دمشق و مخالفان سوری برای بررسی تثبیت آتش‌بس برگزار شد. آتش‌بس در سوریه از ۲۹ دسامبر گذشته با تلاش‌های روسیه و ترکیه اجرایی شد. از جمله نتایج این نشست‌ها توافق روسیه، ایران و ترکیه با ایجاد مکانیسمی جدی برای نظارت بر آتش‌بس سوریه است.
وزیر خارجه قزاقستان امروز (دوشنبه) در سخنانی در مقابل پارلمان این کشور گفت: امروز هیئت‌های شرکت کننده در دور جدید نشست آستانه که هدف آن حل و فصل بحران سوریه است، وارد قزاقستان می‌شوند. من هنوز نمی‌توانم بگویم چه کسانی در این نشست حاضر می‌شوند اما به بیانیه رسمی از سوی روسیه درباره مشارکت فرستاده ویژه رئیس‌جمهور این کشور، معاونان وزیر خارجه ایران و ترکیه دست یافته‌ایم و منتظر حضور دیگر شرکت کنندگان هستیم.
وی تأکید کرد: ساختار و دستور کار این نشست بر دیدگاه کشورهای ضامن شامل روسیه، ترکیه و ایران مبتنی است. اردن به عنوان ناظر به این نشست دعوت شده است و وضعیت این کشور نیز مثل استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه و نماینده آمریکاست.
عبدالرحمانف گفت: حضور اردن در یکی از نشست‌های فنی که پنجم فوریه برگزار شد شرایط حضور نمایندگان گروه‌های مسلح در جنوب سوریه را فراهم آورد.
از سوی دیگر یک منبع آگاه بعید ندانست که مصر نیز در نشست آستانه به عنوان ناظر شرکت کند.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دسامبر گذشته اعلام کرده بود که مسکو آماده دعوت از قاهره برای پیوستن به توافق‌ها درخصوص آتش‌بس سوریه است.
کد مطلب : ۱۱۸۰۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.