۰

تجربه نشان داده که دولت ها دو دوره ای هستند

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۴
تجربه نشان داده که دولت ها دو دوره ای هستند
به گزارش عصر تعادل،انصاری درباره تشدید حملات  و تخریب ها علیه دولت و شخص رئیس جمهور در آستانه انتخابات سال 96 به پیش بینی های خود از تشدید این حملات اشاره  و خاطر نشان کرد: پیش بینی ما این است که جریان تخریب‌گر برای تخریب شخص آقای روحانی و دولت ایشان تدارک وسیعی دیده است.
مجید انصاری همچنین در تشریح عملکرد حقوقی دولت برجام را مهمترین دستاورد حقوقی دولت عنوان و اظهار کرد: از نظر من پیروزی دربرجام و کار حقوقی این مذاکرات به مراتب بسیار بزرگتر از ملی شدن صنعت نفت در دوره دکتر مصدق است. پس از فروشستن غبارهای نامهربانی که پس از برجام ایجاد شده اند، پیروزی حقوقی برجام در تاریخ ماندگار خواهد شد.
متن کامل گفت و گو ی ایسنا با حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور را در زیر می‌خوانید:
سوال-آخرین تصمیم رئیس جمهوری نسبت به حضور درانتخابات و آخرین تحولات در این زمینه چیست؟
اخرین تصمیم آقای رئیس جمهور را نمی دانم چون این موضوع تصمیم شخصی ایشان است و هر زمان که صلاح بدانند اعلام نظر خواهند کرد . ولی آنچه که من اطلاع دارم این است که ان شاءالله آقای روحانی برای دور آینده هم کاندیدا خواهد بود. ایشان در برخی از جلسات از اعضای دولت و برخی از بزرگان مشورت هایی انجام داده اند. ان‌شاءالله حتما کاندیدا خواهند بود.
یکی از شخصیت هایی که خیلی قبل از دیگران اصرار زیادی نسبت به کاندیداتوری آقای روحانی برای دور دوم ریاست جمهوری داشتند آیت الله  هاشمی رفسنجانی بودند و بارها بر ادامه ی راه دولت تدبیر و امید تاکید زیادی داشتند.
سوال- فضای عمومی جامعه را از نظر رای آوری آقای  روحانی چگونه ارزیابی می کنید؟
شخصا تاکنون ارزیابی میدانی یا نظرسنجی انجام ندادم اما با استناد به نظرسنجی های معتبر و بی طرفانه می گویم که اقبال جامعه نسبت به اقای روحانی بسیار خوب است و بر اساس آخرین نظرسنجی که یکی از مراکز مهم طی چند روز اخیر انجام داده است. جایگاه و رای ایشان با اختلافی زیاد نسبت به سایر افرادی که نام آن ها این روزها به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح در رتبه اول اقبال عمومی قرار دارد.
این مسأله طبیعی است ؛چراکه دکتر روحانی در 4 سال حضورد درمسند ریاست جمهوری چهره ای شناخته شده برای مردم بودند و صادقانه برای تحقق وعده هایی که به مردم داده بود با همه ی وجود در کنارهمکاران خود به میدان آمدند و تلاش کردند و با مردم نیز همواره صادقانه تر صحبت کردند و اگر در جایی نیاز به عذرخواهی بوده این کار را انجام دادند.
دولت در بیان فرمانی که انجام داده است همواره با کم کاری از سمت خود مواجه بوده است؛ آنچه که از خدمات دولت و اقدامات آقای رئیس جمهور به جامعه منعکس شده، به مراتب خیلی کمتر از چیزی است که تحقق پیدا کرده است.
یکی از دلایل این موضوع نابرابری رسانه ای موجود در جامعه است؛ رقبا و مخالفین دولت از امکانات گسترده ی رسانه ای برخوردارند. برخی از رقابت های سیاسی کودکانه در کشور نیزگاهی موجب سیاه نمایی و تخریب می‌شود ، اما با وجود همه این مسائل وجدان عمومی جامعه همواره نشان داده که وجدان هوشیار و بیداری است که در داوری ها و قضاوت هایشان همه جوانب را در نظر می گیرند.
مردم ایران احساسشان بر این است که آقای روحانی صادقانه به میدان آمده است و با همه توان درحال انجام فعالیت هستند. آنها میدانند که آقای روحانی کارهای بزرگی انجام می دهد گرچه نارسایی‌هایی و جود دارد. با این وجود آنها می‌دانند که دولت به دنبال رفع این نارسایی ها است. اینکه مردم احساس کنند که دولت با آنها صادقانه رفتار می کند سرمایه ای بسیار ارزشمند برای دولت است و راز محبوبیت حضرت امام نیز این بودکه مردم می دانستند ایشان با صداقت در حال انجام فعالیت هستند.
سوال- آیا دولت برنامه ای برا ی جبران کمبودهای خود از جمله حوزه اطلاع رسانی دارد؟
به نظر من دولت با حجم کاری که انجام می‌دهد باید به صورت مستمر با مردم صحبت کند و نمی‌تواند رسانه‌ای کامل و مستقل دراختیار نداشته باشد. گرچه در یک تفسیر از قانون اساسی آمده است که رادیو و تلویزیون انحصاری است اما من به عنوان فردی که حقوق می‌دانم و در مورد قانون اساسی اقداماتی انجام داده‌ام نظر تخصصی من با این تفسیر مطابق نیست. با این وجود معتقدم حداقل این امکان وجود دارد که یکی از بیست و چند شبکه ملی کشور را با حفظ مدیریت صدا وسیما در اختیار قوه مجریه بگذارند و آن شبکه به عنوان شبکه دولت فعالیت کند. این امکان وجود دارد که برای قوای دیگر نیز شبکه تلویزیونی تخصیص داده شود تا اقدامات خود را به اطلاع عموم برساند.
تا جایی که من مطلع هستم دولت ایران تنها دولتی در دنیا است که رادیو و تلویزیون در اختیار ندارد. حقیقت این است که اگر در سیاست‌گذاری‌ها و نقد رفتار و عملکرد به صورت مساوی و وحدت رویه با قوای سه‌گانه و همه دستگاه‌های درون نظام رفتار می‌شد، مورد پذیرش دولت بود اما حقیقت این است که دوگانگی برخوردها در رسانه ملی فراوان است و مکرراً مشاهده می‌کنیم که برخورد صدا وسیما با دولت ها متفاوت است و با دولت آقای روحانی تفاوت ویژه‌تری دارد. مثلا مکرراً در صداوسیما و رسانه‌های دیگر گفته می شود که ایران در منطقه ،امنیت مثال زدنی دارد،  جای شکر دارد که ایران در وضعیت فعلی منطقه امنیتی فراتر از امنیت شهرهای اروپا دارد و دولت دست و بازوی تک تک نیروهای نظامی وانتظامی وامنیتی که درتامین این امنیت موثر بوده اند را می بوسد اما هیچگاه گفته نمی شود که تامین مالی و لجستیک این امنیت را دولت با کمبود های مالی خود مدیریت و طراحی کرده است و سایر عزیزان ما آن را اجرا کرده اند.
درباره موضوع رسانه ملی وسایر رسانه ها بحث آقای روحانی و دولت یازدهم مطرح نیست؛ چرا که همه خدمت گزاران و کارگزاران مردم هستیم اما این حق تک تک شهروندان است که بدانند کارگزاران آنها برای آنها چه کار انجام می‌دهند. مردم باید به طور کامل در جریان اقداماتی که بعد از برجام در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز و کشاورزی انجام شده است قرار بگیرند. اما متاسفانه مثلاً در انعکاس اقدامات عظیمی که از سوی دولت در استان خوزستان انجام شده است کمتر از 0.1 اخبار مربوط به ریزگردهای این استان دراخبار پوشش داده شده است. به اقداماتی که جهاد کشاورزی نسبت به کاشت نهال و مدیریت ریزگردها آغاز کرد، هیچگاه در رسانه ملی پرداخته نشده است.
دولت قبول دارد که در برخی از حوزه ها کم‌کاری هایی انجام داده است اما مشکلی که برای انعکاس خدمات خود با آن مواجه است، محدودیت های رسانه ای است و دولت در برابر رسانه های بسیار گسترده رقیب، رسانه های محدودی در اختیار دارد؛ صدا و سیما نیز در خوش‌بینانه‌ترین حالت درحد یک رسانه رقیب علیه دولت فعالیت کرده است.
سوال- منتقدان دولت با استناد بر نظرسنجی هایی که منابع آن مشخص نیستند، معتقدند که احتمال موفقیت حسن روحانی در انتخابات سال 96 بسیار کم است؛ ارزیابی شما نسبت به این اظهارات، نظرسنجی ها و انتشار آنها چیست؟
منابعی که بنده به آنها استناد کردم منابعی رسمی و محرمانه هستند اما سوال من این است در صورتی که رقبا مدعی هستند که در نظرسنجی هایی که انجام داده‌اند احتمال موفقیت  آقای روحانی پایین است دیگر چرا به تخریب ایشان روی  آورده اند؟
اتفاقا از هفته قبل که نتایج یک نظرسنجی محرمانه، رسمی و قابل استناد منتشر شد ، نظر سنجی که حاکی از موفقیت و اختلاف بسیار زیاد رای آقای روحانی نسبت به سایر کاندیداها بوده است آتش تخریب ها علیه ایشان بیشتر شده است و مشخص است که این تخریب ها پس از مشاهده نتایج نظرسنجی مذکور شدت یافته است.
همواره ثابت شده است که تخریب ها و افزایش شدت آنها در مردم تاثیر معکوسی دارد و مردم منصف زمانی که ببینند دولت به صورت غیرمصفانه تخریب می شود و نقد نمی شود، بیشتر نسبت به دولت اطمینان پیدا  می‌کنند. در گذشته نیز نتیجه این رویکرد را دیده ایم ؛ اگر قرار بود تخریب فردی را از دید مردم بیاندازد امروز باید آقای خاتمی کم طرفدارترین آدم باشند اماهمگان می دانیم که ایشان در چه سطحی از محبوبیت قرار دارند.
سوال- مدتی است که موضوع احتمال یک دوره ای شدن ریاست جمهوری آقای روحانی برای اولین بار درکشور مطرح می شود؛ جنابعالی احتمال به وقوع پیوستن این امر را تاچه اندازه می بینید؟
از ماه های اول روی کار آمدن آقای روحانی و زمانی که برجام آغاز شد مخالفان برجام می‌گفتند که دولت آقای روحانی یک دوره ای است و در واقع آرزوی قلبی خود را در قالب تفسیر و تحلیل مطرح می‌کردند. این درحالی است که تجربه نشان داده است که دولت ها در ایران همواره دو دوره ای بوده اند و مردم نیز اینگونه می پسندند. علت تمایل مردم به دو دوره‌ای بودن یک دولت در این است که معمولا دولت ها در دوره اول خود بیشتر به ریل گذاری های توسعه ای و برنامه ریزی می پردازند و در دوره دوم از این ریل گزاری ها و زیرساخت های ایجاد شده استفاده می کنند.
در دولت آقای روحانی حداقل دو سال نخست صرف آواربرداری شده است و هجده ماه از بخش عمده توان کشور به ویژه دیپلماسی صرف کارزار برجام و مذاکرات هسته ای برای  برداشته شدن تحریم از سر مردم ایران شد تا امروز مانعی به نام PMD و اتهام حرکت به سمت بمب هسته ای نداشته باشیم. امروز پس از توافق هسته ای یکی از دستاوردهای کشور انعقاد قرارداد با شرکت های بزرگ هوا پیما سازی و ورود هواپیماهای نو به کشور بوده است. همچنین در زمین نیز ازجمله دستاوردهایی که دولت کسب کرده است افزایش میزان برداشت از منابع مشترک گاز با قطر بوده است. در گذشته میزان برداشت ما از این میادین کمتر از نصف طرف مقابل بوده است،  اما امروز برداشت دوکشور به یک میزان رسیده است.
باید به مردم بگوییم که دولت بستر سرمایه گذاری و رشد وتوسعه کشور در داخل و عرصه جهانی را هموار کرده است و در ادامه راه این دولت می تواند به حرکت آغاز شده شتاب ببخشد  و اقتصاد را به نقطه مطلوب تر برساند و  بیکاری را ریشه کن کرده و رکود را به طور کامل از بین ببرد. اگر راه دولت آقای روحانی ادامه پیدانکند و تغییر دولت اتفاق بیفتد و حتی دولتی همسو نیز روی کار بیاید، فرصت مردم از بین می رود.
به نظر من فرصت دولت آقای روحانی به عنوان یک سیاستمدار برجسته و یک دولت موفق فرصتی است که ادامه ان می تواند برای کشور منشاء خیر، برکت و پیشرفت باشد. با توجه به تهدیداتی که ایران در منطقه با آن مواجه است، فکر می‌کنم مردم ایران این فرصت را می شناسند و ان‌شاالله امکان ادامه و استفاده از  این فرصت را با رای خود در 4 سال آینده  فراهم می کند.
سوال- احتمال یک دوره ای شدن دولت آقای روحانی را چه میزان می دانید؟
در مقام احتمال هر اتفاقی محتمل است اما با شناختی که از جامعه دارم فکر می‌کنم که ان‌شالله آقای روحانی در مرحله نخست با رای خوب پیشگام خواهند شد.
سوال- ارزیابی جنابعالی به عنوان عضو دولت یازدهم از تشدید حملات اتاق های فکر  و تخریب ها علیه دولت در ماه های نزدیک به انتخابات چیست؟
پیش بینی ما این است که جریان تخریب‌گر برای تخریب شخص آقای روحانی و دولت ایشان تدارک وسیعی دیده است، اما امیدوار هستم که این گروه ها به اخلاق و انصاف و قانون بازگردند. چراکه آنچه که باید مورد نظر باشد انتخاباتی پر شور مشارکت حداکثری و رقابتی اخلاقی و سالم است و نتیجه این انتخابات پرشور وسالم و اخلاقی هرچه باشد به نفع ملت است و خدایی نکرده در فضای تخریب، تهمت و تهدید پیروزی نخواهیم داشت و بازی باخت باخت خواهد بود.
فکر می‌کنم که انتخابات سال 96 از زاویه امنیت ملی، دفع خطرات احتمالی علیه نظام و تقویت اقتدارملی آثارش بیش از نتیجه انتخابات است و ان‌شاءالله انتخاب مجدد آقای روحانی پیامی به جهان خواهد بود که ایران محل امنی است که دارای امنیت سیاسی واقتصادی است.
بعد از خاطره تلخی که افکارعمومی دنیا از رقابت های ناسالم انتخاباتی درآمریکا پیدا کرده اند، ما می توانیم با برگزاری صحیح انتخابات وپرهیز از تخریب درس دموکراسی بدهیم و مردم، احزاب و گروه ها و کاندیداهای ما درس اخلاق انتخاباتی به دنیا به ویژه آمریکا بدهند.
سوال- به عنوان معاون حقوقی رئیس جمهور، عملکرد دولت را در حوزه حقوقی راچه طور ارزیابی می کنید؟
خوشبختانه عملکرد عمومی دولت در عرصه حقوق بسیار درخشان بوده است، چنانچه که حقوق را پایبندی به قانون و ضابطه مندی بدانیم دولت عملکرد بسیار درخشانی دراین زمینه داشته است و آقای دکتر روحانی از ابتدای کار خود در دولت بر لزوم رعایت قوانین درتعامل با قوا تاکید داشته اند و برای نخستین بار ایشان در روز تحلیف لیست وزرای انتخابی خویش را به مجلس تحویل داد همچنین به مدت یک سال که به دلیل نامعلوم بودن سرنوشت مذاکرات با چند ماه تاخیر لایحه بودجه تقدیم مجلس شد، در سالهای دیگر این لایحه در سر موعد تحویل مجلس شد.
همچنین در مجلس فعلی میزان مصوبات دولت که توسط هیئت تصویب مجلس برخلاف قوانین اعلام شده است کمتر از یک درصد بوده است. درحالی‌که درگذشته این میزان بالاتر از 13 و 14 درصد بوده و حتی گاهی به 30 درصد نیز رسیده است.
آقای رئیس جمهور از ابتدای کار خود وعده منشور حقوق شهروندی را به مردم داده بودند و خوشبختانه در 29 آذرماه امسال به وعده خود عمل کردند و منشور حقوق شهروندی را به عنوان برنامه وخط مشی حقوقی دولت منتشر کردند. دولت تلاش کرده است که روابط خود را با مردم و جریانات مختلف بر اساس قانون تنظیم کند و همواره از حقوق قانونی اصناف و اقشار مختلف حمایت کرده است.
در معاونت حقوقی به صورت مستمر در بخش های تنقیح و انتشار قوانین و همچنین حل دعاوی واختلافات دستگاه ها و تهیه پیش نویس لوایح  قانونی برای تحویل به مجلس و اصلاح قوانین مزاحم و مخل فضای کسب و کار در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی فعالیت هایی داشته ایم. معاونت حقوقی ارتباطات خوبی با جامعه حقوقی کشور دارد و شورای عالی حقوقی کشور در این معاونت تشکیل شده است و در آن 15 نفر از برجسته ترین و بزرگان وکلای کشور در تهیه لوایح قانونی و توسعه حقوق عمومی به دولت کمک می کنند.
یکی از اقدامات خوبی  که در دولت انجام شده است این است که علاوه بر فعالیت معاونت حقوقی آقای رئیس جمهور دستیار ویژه‌ای برای حقوق شهروندی انتخاب کرده‌اند و خانم امین زاده در حال پیگیری دقیق امور مربوط به حقوق شهروندی هستند. برجام به عنوان یک توافق حقوقی دستاورد حقوقی دولت بوده است و آقای دکتر روحانی از زوایه حقوقدانی خود و با استفاده از تیم حقوقی توانمند توانستند در عرصه کارزار حقوقی بین المللی پیروز شوند. درهمین زمینه مکرراً شنیده ایم که حتی ترامپ نیز در تبلیغات انتخاباتی خود مدعی بود که ایران در مسائل حقوقی بر سر دولت اوباما کلاه گذاشته است .گرچه این حرف درست نیست و براساس سیاست های کلان ابلاغی رهبری و اظهارات رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران به دنبال نتیجه برد برد از مذاکرات بود، اما دولت آنچنان مذاکرات برد برد را در بعد حقوقی پیش برده است که در آمریکا می گویند سرشان کلاه رفته است.
از نظر من پیروزی دربرجام و کار حقوقی این مذاکرات به مراتب بسیار بزرگتر از ملی شدن صنعت نفت در دوره دکتر مصدق است. پس از فروشستن غبارهای نامهربانی که پس از برجام ایجاد شده اند، پیروزی حقوقی برجام در تاریخ ماندگار خواهد شد.
معاونت حقوقی کارهای بسیاری انجام می‌دهدکه در رسانه ها مطرح نمی شود از جمله این اقدامات می توان به طرح دعاوی مختلف بین المللی علیه احکامی که درباره ایران صادر می شود اشاره کرد. اخیرا نیز موضوع حکم دادگاهی در لوکزامبورگ که روند آن از پیش از فعالیت دولت یازدهم آغاز شده بود و بر اساس آن اخیراً قاضی مربوطه بخشی از اموال ایران را بلوکه  کرده بود، در دستورکار قرار گرفته است.
دولت هیچگاه به عنوان کنکاش  و نقش قبرگذشته نبوده است اما به عنوان معاون حقوقی بخواهم بگویم که چه مسائلی در گذشته مطرح بوده است و امروز چه مسائلی وجود دارد حرف های زیادی برای گفتن دارم اما امیداریم که آقایان از حرکت های تخریبی، ایذایی و اتهام افکنی حداقل در استانه انتخابات دست بردارند. اخیرا هم شیوه هایی را پیگیری میکنند وطی آن نامه نگاری هایی انجام می شود که اتهاماتی را مطرح می‌کنند، در جایگاه طلبکار خود را قرار داده اند؛ این افراد بگذارند که دولت به همین منوال که تاکنون با صبر خود مطالبی را مطرح نکرده است از این مسائل عبور کند چراکه این کارزاری نیست که به نفع تخریبگران تمام شود.
سوال- اخیرا رئیس جمهور در مراسم سالانه وکلا حضور یافت و سخنرانی کرد، درجراین این اتفاق برخی از وکلا درعین حال که از حضور آقای روحانی درجمع خود اظهار خوشحالی می کردند اما انتقاداتی نسبت به اینکه ایشان پس از انجام دعوت های مختلف در سال های گذشته امسال و دراستانه انتخابات در این جمع حضور یافتند مطرح کردند؛ نظر جنابعالی در این زمینه چیست؟
آقای رئیس جمهور بسیار معذور هستند و به خاطرکمبود وقت مجبور هستند تا همه اقدامات خودرا با اولویت‌بندی انجام دهند در همین زمینه صدها گروه، قشر و NGO از ایشان دعوت حضور کرده اند و همگی نیز از اولویت های ویژه ای برخورداند اما محدودیت های زمانی باعث می شود که حضور دراین جمع ها با تاخیر صورت بگیرد.
آقای رئیس جمهور از ابتدای کارخود و درهمان صد روز نخست در تهیه پیش نویس منشور حقوق شهروندی همکاری خود را با حقوقدانان آغاز کردند. در مراحل مختلف تهیه و تدوین منشور حقوق شهروندی همکاری های مستمر و تنگاتنگی با حقوقدانان داشتند. آقای رئیس جمهور از ابتدای حضور خود در دولت تصمیم داشتند که در جمع وکلا حتما یک سخنرانی داشته باشند و در آخرین اجلاس کانون وکلا این امکان فراهم شد که درجمع وکلای کشور حضور یابند .
کد مطلب : ۱۱۸۲۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.