۰

«ترامپِ هلند» در انتخابات ناکام ماند

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۱۸
به گزارش عصر تعادل،با به پایان رسیدن زمان رای‌گیری انتخابات سراسری در هلند، نتایج نظرسنجی‌های درون شعبه اعلام شد که حکایت از شکست سیاستمداری که به «ترامپِ هلند» شهرت یافته، دارد.

بر اساس نظرسنجی درون شعب، حزب (راست مرکزی) حاکم هلند - که رهبری آن را «مارک روته» نخست وزیر فعلی این کشور برعهده دارد - پیشتاز است و حزب راست افراطی آزادی به رهبری «خیرت ویلدرز» در رتبه دوم است.

بر اساس نظرسنجی درون شعب، حزب حاکم احتمالا با 31 کرسی از مجموع 150 کرسی پارلمان در صدر خواهد بود. سه حزب هم هریک با 19 کرسی، مشترکا دوم‌اند.

با وجود آنکه حزب حاکم لیبرال در مقایسه با گذشته 10 کرسی از دست داده، اما به نظر می‌رسد بتواند با ائتلاف با دیگر احزاب دولت تشکیل دهد اما حزب ویلدرز عملکردی ضعیف‌تر از آنچه پیشتر تصور می‌شد داشته است.

در اولین واکنش خارجی به نتایج اولیه نظرسنجی درون شعب انتخابات هلند، دولت آلمان با استقبال از پیروزی حزب حاکم اعلام کرد: «اکثریت رای دهندگان هلندی پوپولیست‌های ضد اروپایی را رد کردند. این خبر خوبی است.»

انتخابات سراسری هلند، برای انتخاب اعضای پارلمان این کشور که در نهایت منجر به تعیین نخست وزیر از سوی حزب دارای اکثریت کرسی‌ها می‌شود، از صبح روز چهارشنبه آغاز و تا نیمه شب ادامه داشت.

«مارک روته» نخست‌وزیر هلند از حزب راست‌ مرکزی و «خیرت ویلدرز» با گرایش‌های ضد مهاجرت رقبای اصلی در انتخابات هستند. روته از انتخابات امروز به عنوان فرصتی برای مردم یاد کرده است تا نشان دهند که با پوپولیسم مخالفند.

ویلدرز در اولین واکنش به نتایج نظرسنجی گفت: «این انقلاب وطن‌پرستانه، در هر صورت امروز یا فردا اتفاق خواهد افتاد.»

وی از خروج هلند از اتحادیه اروپا حمایت می‌کند وی می‌خواهد همه مساجد هلند را تعطیل کند و قرآن را ممنوع کند. حزب آزادی به رهبری وی تاکنون از حمایت بیشتری برخوردار بوده اما پیش‌بینی شده است که این حمایت احتمالا کاهش می‌یابد. (جزئیات بیشتر)

انتخابات امروز در بحبوحه تنش در روابط میان ترکیه و هلند و همچنین با توجه به اینکه اولین انتخابات مهم از 3 انتخابات مهم در سال جاری در اروپاست، اهمیت دارد.

در سال جاری، فرانسه و آلمان هم شاهد برگزاری انتخابات خواهند بود و در این کشورها هم خطر روی کار آمدن پوپولیست‌ها دیگر موضوعی است که موجب نگرانی‌‌ است.
کد مطلب : ۱۱۸۴۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.