۰

کارگاه های کوچک نیازمند حمایت مسئولانند

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۸
کارگاه های کوچک نیازمند حمایت مسئولانند
به گزارش عصر تعادل،کفش دوزی از گذشته های دور تاکنون از حرفه های مردمان فراهان بوده است، کارگاه های کفش در دهستان فشک، امیرآیاد و شیرین آباد حکایت از روزگار کهن این حرفه در فراهان دارد.
این روزها با رکود کشاورزی و دامداری در فراهان این کارگاه ها فعالیت خود را از سر گرفتند و رونقی دوباره به کارگاه های کفش دوزی فراهان داده اند.
بیشتر تولید کفش در این روستا در یک کارگاه صورت می گیرد که عمدتا کفش های بچه گانه تولید و به استان تهران و اصفهان صادر می کند. البته برخی از این کارگاه های تازه تاسیس هنوز موفق به دریافت مجور نشده اند و پروسه اداری را طی می کنند.
نگاه جوانان تولید کننده کفش در فراهان فراهان این روزها به حمایت مسئولان دوخته شده و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای حمایت از تولیدات داخلی، بهبود فضای کسب ‌و کار و حذف قوانین و مقررات اداری دست و پاگیر از مهم‌ترین پیش‌نیازهای حمایت از تولیدات این کارگاه ها و تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرستان فراهان است.
 

این کارگاه در بخش خنجین فراهان برای ۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
رسول امیرآبادی، یکی از کارگاه داران روستای امیر آباد فراهان گفت: در این کارگاه ۱۸ نفر به صورت مستقیم و چهار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند که این میزان در زمان های مختلف متغیر است.
وی افزود: دوره های آموزشی خیاطی را علاوه بر تحصیلات عالی نزد استادان ماهر خیاطی در تهران فرا گرفتم و پس از اتمام این دوره ها با مراجعه به روستا اقدام به ایجاد کارگاه در زادگاه خود کردم.
امیرآبادی اظهار کرد: سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال آورده اولیه ام بود و مقرر شده بانک سینا نیز مبلغ ۱۲ میلیارد ریال در راستای گسترش و رونق این کارگاه پرداخت کند.
 

این تولید کننده کفش گفت: دریافت تسهیلات اشتغالزا باعث افزایش تولید و ایجاد زمینه های شغلی بیشتر می شود و اگر تسهیلات با سود کم در اختیار تولید کننده قرار بگیرد، توسعه فضای کسب و کار ممکن می شود.
وی ادامه داد: عمده محصولات تولیدی این کارگاه کفش های بچگانه، دخترانه و پسرانه است که در صورت دریافت تسهیلات تولید بخش زیرین کفش (pvc و pu) و کفش های زنانه نیز به ظرفیت های تولید این کارگاه افزوده می شود.
 

امیرآبادی گفت: محصولات تولید شده به تهران، اصفهان و تبریز ارسال می شود که در صورت برخورداری از شرایط مساعد و دریافت تسهیلات بدون بهره ظرفیت تولید و صادرات ارتقا یافته و به کشورهای برون مرزی مانند عراق و افغانستان نیز ارسال می شود.
این تولید کننده فراهانی بیان کرد: امید است مشکل جواز تاسیس حل شود تا رشد، رونق و شکوفایی این حرفه و شغل در نقاط مختلف شهرستان محقق شود.
 

علی احمدی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان فراهان در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر با اشاره به فعالیت کارگاه های کفش در فراهان گفت: ۱۴ واحد تولیدی کفش به صورت دستی و ماشینی در فراهان مشغول به فعالیت هستند و خوشه تولید کفش را در این شهرستان تشکیل داده اند.
وی با بیان اینکه محصولات تولید شده در این کارگاه ها به سراسر کشور ارسال می شود، افزود: تصمیم بر این است که فراهان به قطب تولید انواع کفش در کشور تبدیل شود که در این راستا نشست هایی نیز با فرماندار شهرستان صورت گرفته است.
 

ابوالفضل محمودی جاه، رئیس اتاق اصناف شهرستان فراهان در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر بیان کرد: ۲۹ کارگاه در زمینه تولید کفش، مانتو، شلوار و تریکودوزی در سطح شهرستان فراهان فعالیت می کنند که ۱۲۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم و ۳۵۰ فرصت شغلی غیر مستقیم توسط این واحدهای تولیدی برای افراد ایجاد شده است.
وی افزود: جوانان شاغل در این کارگاه ابتدا دوره های آموزشی را در تهران نزد استادان فعال در این زمینه آموزش دیده و به دلیل پایین بودن هزینه های مسکن و مکان برای تولید و در دسترس بودن نیروی کار ارزان، این حرفه را در روستای خود آغاز و مشغول به فعالیت شدند.
محمودی جاه، رکود صنوف در بازار، کمبود نقدینگی در بین افراد و ارائه تسهیلات با کارمزد بالا را از جمله مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: امید است با حل مشکلات این بخش رشد، بالندگی و تحقق اهداف این حرفه در شهرستان صورت گیرد.
رئیس اتاق اصناف شهرستان فراهان تصریح کرد: محصولات تولیدی این بخش از کیفیت بالایی برخوردار است و به سراسر کشور ارسال می شود که امید می رود با همکاری دستگاه هایی از جمله فرمانداری، شهرداری و ... یک شهرک تولیدی در راستای ساماندهی فعالیت این مجموعه در فراهان ایجاد شود.
وی خاطر نشان کرد: به دلیل نواقص قانونی موجود و دیده نشدن کارگاه های صنفی خرد، این مجموعه ها دارای مشکلات زیادی هستند که در سفر هیئت دولت به استان مرکزی مقرر شد، این موضوع در سال ۹۶ در اولویت و دستور کار دستگاه ها و نهادهای متولی باشد.
کمتر کالایی یافت می شود که تحت تاثیر واردات کالایی مشابه خودش قرار نگرفته باشد. کفش نیز یکی از این کالاهاست که در چند سال اخیر زیر چرخ واردات کمر خم کرده است.
در لیست اقلام وارداتی گمرک در تمام سال ۹۴ انواع کفش ها به چشم می خورد که مبلغ کفش وارداتی از نوع سایر آن، رقم تقریبی دو میلیارد و ۲۳۵ میلیونو ۳۶۶ هزار تومان  را نشان می دهد.
با این اوصاف چنانچه مسئولان و مردم با کمک هم به این ظرفیت بالقوه توجه کنند، تحولی عظیم در صنعت کفش رخ خواهد داد. 
علی لشگری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران پیش از این  در بیست و یکمین جلسه هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق ایران اعلام کرده است که براساس آمار گمرک میانگین صادرات کفش به کشور در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ سالانه ۵ میلیون دلار بوده است در حالی که براساس آمار سازمان تجارت جهانی میانگین صادرات کفش به ایران در این سه سال، سالانه ۳۵۲ میلیون دلار بوده است.
لشگری بیان کرد: براساس این دو آمار بین آنچه که واردات قانونی بوده و آنچه که به ایران کفش صادر شده یک اختلاف بیش از ۷۰ برابری وجود دارد.
بی شک این کارگاه تولیدی نقطه شروعی برای یک خیزش بلند در مسیر اقتصاد مقاومتی خواهد بود که چشم انتظار کمک مسئولان است تا با تسهیل روند تولید در این کارگاه های کوچک پای لنگ صنعت کفش کشور را از زیر آوار کفش های وارداتی و چینی خارج کند.
 
 

 
 



 
کد مطلب : ۱۱۸۴۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.