۰

اردوغان: اسلام هراسی در اروپا همه گیر شده

تاریخ انتشار
جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۹
به گزارش عصر تعادل، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: اسلام هراسی و ترس از ترکیه در اروپا بسیار شیوع پیدا کرده و همه گیر شده است.

وی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح چندین طرح در شهر افیون قره حصار افزود: اروپا در حال غرق شدن در توهم و وحشت است و هیچ ارزشی برای آنها باقی نمانده و برای حفظ خود دست به هر کاری می زنند.

وی با بیان این که اروپایی ها حتی از پناهجویانی که به آنها پناه برده اند، نیز می ترسند، اظهار کرد: اروپایی ها از هر چیزی که از آنها نباشد، واهمه دارند و آن را دشمن خود می دانند.

وی مدعی شد: 'اروپایی ها بسیج همگانی برای رای 'نه' در انتخابات همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه راه اندازی کرده اند و در روزنامه های آنجا به زبان ترکی 'نه به اردوغان دیکتاتور' چاپ شده در حالی که این یک رای گیری برای تغییر سیستم سیاسی در ترکیه است و به شخص من هیچ ارتباطی ندارد.'

به گزارش ایرنا، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز با اشاره به پایان انتخابات در هلند و کسب آرای نزدیک به هم توسط احزاب مختلف گفت: تفاوت چندانی بین حزب سوسیال دموکرات و حزب فاشیستی ویلدرز وجود ندارد و همگی دارای یک نگرش مشترک هستند.

وی که همچنان از رفتار مقامات آلمان در خصوص لغو برنامه سفرش ناراحت است، افزود: شما شروع به تضعیف اروپا کرده و آن را به لبه پرتگاه رسانده اید.

وی مدعی شد: این روند نشان می دهد که در کوتاهترین زمان شاهد درگیری های دینی در اروپا خواهیم بود.

وی خطاب به کشورهای اروپایی بیان کرد: شما از 100 سال قبل در اروپا با هم جنگیدید و اگر ذره ای خجالت و شرم داشتید، حتی نمی توانستید به صورت همدیگر نگاه کنید.

به گزارش ایرنا، در دو هفته اخیر تنش سیاسی بین ترکیه و اروپا به خصوص با هلند و آلمان در پی ممانعت از سخنرانی وزیر امور خارجه ترکیه در آلمان و نیز صادر نشدن مجوز ورود هواپیمای وی به هلند و جلوگیری از حضور وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی این کشور در اجتماع ترک تبارها در شهر روتردام هلند به اوج خود رسیده و مقامات دو طرف سخنان تندی علیه همدیگر به زبان می آورند.

تنش بین ترکیه و برخی کشورهای اروپایی از زمانی آغاز شد که دولت آنکارا برای حضور در اجتماع ترک تبارهای آلمان و هلند برنامه های سخنرانی انتخاباتی با حضور مقامات رسمی خود در حمایت از رای 'آری' به همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که 16 آوریل(27 فروردین ماه 96) قرار است برگزار شود، تدارک دیده و برنامه ریزی کرد ولی دولت آلمان و هلند از اجرای این برنامه ها جلوگیری کرد.

در پی تنش بین دولت ترکیه با هلند، آنکارا روز سه شنبه اعلام کرد که به علت بی احترامی به مقامات ترکیه و نادیده گرفتن مصونیت سیاسی آنها در هلند، کلیه روابط با هلند در سطح عالی، جلسات برنامه ریزی شده، جلسات در سطح وزرا و سطوح بالای آن و دیدارهای مقامات بلندپایه به حالت تعلیق در آمده است.

برای برگزاری همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه، موافقان و مخالفان حق برگزاری تجمعات قانونی در داخل و خارج از کشور را دارند و بر این اساس، مقامات و چهره های سیاسی موافق و مخالف با این همه پرسی در داخل و خارج از ترکیه سخنرانی در تجمعات را برنامه ریزی کرده اند.

دولت ترکیه در انتخابات همه پرسی قانون اساسی این کشور چشم امید به آرای مثبت همه اتباع ترکیه ساکن داخل و خارج از این کشور دارد.

همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود و در این انتخابات افزون بر 58 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

همچنین برای برگزاری این انتخابات، 164 هزار صندوق رای در داخل ترکیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در 59 کشور نیز برای اخذ آرای اتباع ترکیه در خارج از کشور برنامه ریزی شده که رای گیری از آنها در 119 نمایندگی سیاسی و در 32 واحد گمرکی انجام می شود.
کد مطلب : ۱۱۸۶۵۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.