۰

تولید 30 هزار بشکه ای از میدان نفتی آذر

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۶
به گزارش عصر تعادل، تولید از میدان نفتی آذر که یکی از پرچالش‎ترین میدان‎های ایران از نظر حفاری و ساختار زمین شناسی و همچنین یک میدان مشترک با عراق به شمار می رود در بهار امسال به ٣٠ هزار بشکه در روز می‎رسد و تولید ٦٥ هزار بشکه‎ای از این نیز در سال ٩٧ عملیاتی خواهد شد.

 سید نورالدین شهنازی زاده، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در روزهای پایانی سال ۱۳۹۵ اعلام کرد قرارداد توسعه میدان نفتی آذر به صورت بیع متقابل با شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی وزارت نفت بسته شده و سرمایه مورد نیاز برای توسعه این میدان یک میلیارد و ۲۴۳ میلیون یورو و ۲۰۵ میلیارد تومان است که ۲۰۵ میلیارد تومان آن از منابع داخلی تامین می‌شود.

به گفته وی از این میدان ۶۵ هزار بشکه در طول روز تولید می‌شود و دو تولید زودهنگام دارد که در تولید زودهنگام نخست آن ۱۵ هزار بشکه و در تولید زودهنگام آن ۱۵ هزار بشکه تا اسفندماه تولید خواهد شد. ۱۵۰۰۰ بشکه بعدی تا پایان اردیبهشت و ۶۵۰۰۰ هزار بشکه تا ابتدای سال ۹۷ محقق خواهد شد. در این میدان ۱۹ حلقه چاه وجود دارد که حفر ۹ چاه آن انجام شده و ۴ چاه آن در دست اقدام است

مرحله نخست تولید زودهنگام میدان مشترک آذر با ظرفیت روزانه ١٥ هزار بشکه ٢٤ اسفندماه آغاز  و اعلام شد برای فراورش نفت میدان آذر از ظرفیت خالی واحد بهره بردای میدان دهلران استفاه می‌شود و نفت این میدان مشترک با خط لوله‌ای به طول حدود ١٣٠ کیلومتر به این واحد بهره برداری انتقال می‌یابد.نفت خام تولیدی میدان آذر از نوع سبک با API حدود ٣٢ تا ٣٣ است و ضریب برداشت نفت از این میدان بر اساس طرح توسعه فعلی، ۱۶ درصد برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، میدان آذر یکی از میدان های مشترک با عراق است که ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه نفت درجا دارد. این میدان در بلوک اناران در دماغه کوه‌های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در جنوب غربی ایلام) میان ۲ شهر مهران و دهلران واقع شده است.
کد مطلب : ۱۱۹۰۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.