۰

‌دیار تاکستان‌های سرسبز؛ چشم به راه مسافران نوروزی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۷
به گزارش عصرتعادل، ‌براساس آخرین تقسیمات کشوری خلیل آباد دارای دو بخش مرکزی و ششطراز و 4 دهستان (رستاق، حومه، ششطراز و کویر) است. شغل بیشتر مردم خلیل آباد کشاورزی و محصول عمده در این شهرستان انگور است.
آثار تاریخی که در شهرستان خلیل‌آباد به‌چشم می‌خورد، می‌توان به 11 اثر که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است اشاره کرد که شامل مسجد جامع خلیل آباد، حام تاریخی آقای، یخدان گلی، تپه تاریخی، حوض چهل پایه و آب انبارهای کندر، مسجد جامع سعد الدین، امام زاده قاسم ارغا، امام زاده حسن میرآباد و قدمگاه حضرت علی(ع) روستای دهنو و یک اثر نیز در فهرست آثار معنوی کشور با عنوان« پرده خوانی» به ثبت رسیده است. تاکنون بیش از 70 اثر تاریخی و فرهنگی‌(محوطه‌ها، بناها) در شهرستان خلیل‌آباد شناسایی شده است.

خلیل‌آباد با قرار گرفتن در محور مواصلاتی بین بردسکن و کاشمر و مسیر مشهد مقدس بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر عبوری است. در ایام نوروز بالغ بر 25 هزار نفر در شهرستان از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری  و مذهبی آن دیدن کرده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان خلیل آباد شامل اکوتوریسم، ژئوتوریسم، فارم توریسم و گردشگری مذهبی است.

اکو توریسم(طبیعت گردی با رویکرد فرهنگی و استفاده از طبیعت و آشنا شدن با فرهنگ مردم منطقه مورد هدف)، ژئوتوریسم(طبیعت گردی بارویکرد بهره بردن از عوارض زمین و کوه‌ها و رودخانه‌ها و کویر) و فارم توریسم (گردشگری کشاورزی بازدید از مزارع و باغ‌های کشاورزی هنگام برداشت محصول باغات انگور، پسته، انار و زمین زعفران  است.

یکی از مهمترین جاذبه‌های ژئو توریستی منطقه، آبگرم خلیل آباد است. چشم انداز فرهنگی، طبیعی تاریخی  این منطقه با دارا بودن 12 اثر تاریخی موسوم به آسیاب و دره‌های زیبا و شفگ انگیز با پوشش نیزار و حوضچه‌های بزرگ آب موسوم به «زو» و حوضچه‌های آبگرم معدنی چشم هر گردشگری را به خود محسور می‌کند. 

یکی دیگر از جاذبه‌های تفریحی شهرستان محور گردشگری پارک جنگلی خلیل آباد است که همه روزه پذیرای مسافران و مردم است. ابتدای محور پارک جنگی در سال‌های گذشته با مبلغی حدود 100 میلیوان تومان توسط میراث فرهنگی بهسازی و پیاده روسازی شد که البته نیازمند تهیه طرحی جامع با رویکرد گردشگری هست که در دست اقدام است.

پارک جنگلی شمال شهرستان با وسعت 200 هزار متر مربع و گونه‌های درختی کاج، افرا، اقاقیا، سروناز، سرو نقره‌ای، سپیدار و ... از دیگر تفرجگاههای دیدنی این شهرستان است.

روستای کاهه و بازدید از بافت قدیمی روستا و صرف اشکنه قورمه که از لذیذترین غذاهای منطقه کویری خراسان است، مزه بیادماندنی را برای گرشگران رقم می‌زند.

در شهرستان خلیل آباد بیش از 22 رقم انگور شناسایی شده است که می‌تواند ظرفیت مناسبی برای فارم توریسم ‌باشد و دیدن از باغات حیرت انگیز این شهرستان در ایام فصل براشت انگور در فصل تابستان‌ خالی از لطف نخواهد بود.

چهار امام زاده آرمیده در خاک شهرستان خلیل آباد بی بی حور و بی بی نور روستای جابوز، قاسم روستای ارغا، سید حسن روستای میرآباد و هادی روستای شوراب سالانه پذیرای تعداد زیادی از زائرین و گردشگران است.

بیشترین گردشگر شهرستان در حوزه گردشگری مذهبی است که تنها در نوروز سال 95 پذیرای 20 هزار نفر در امام زاده‌های جابوز، ارغا، میرآباد و شوراب مشرف شدند.

شهرستان خلیل آباد ‌با توجه به تنوع آب و هوایی زمینه خوبی را جهت کشت محصولاتی نظیر انگور، زعفران، پسته، انار، گندم، جو پنبه، کلزا، زیره آبی و دیم و محصولات جالیزی  فراهم نموده است.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین سوغات سفر به خلیل آباد خشکبار به خصوص کشمش سبز قلمی این شهرستان هست که سالانه این محصول به سراسر کشور صادر می‌گردد.

در این شهرستان نیز مانند شهرستان‌های همجوار هنوز مشاغل سنتی و هنرهای دستی تا حدودی رواج دارد، از انواع مشاغل سنتی درخلیل آباد می‌توان به حرفه‌هایی مانند قالی بافی، گلیم بافی، تنور مالی، مسگری، نجاری، آهنگری و رویگری اشاره کرد.

در این میان سفالگری، و پارچه‌های دستباف از اهمیت بشتری برخوردارند که به عنوان ره آوردی از این شهرستان به مسافران عرضه می‌گردد. در حال حاضر خانواده هنرمند عباس زاده در روستای ابراهیم آباد و نصرآباد این شهرستان تأمین کننده بخش عمده‌ای از سفال خام شهرستان گناباد و شهرستان‌های همجوار هستند.
کد مطلب : ۱۱۹۱۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.