۰

​برگزاری جشن نوروز در هند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۰
به گزارش عصر تعادل، جشن نوروز و آغاز سال جدید خورشیدی دوشنبه شب با حضور سرکنسول، رایزن فرهنگی ایران در بمبئی،تعدادی از شخصیت های سیاسی و فرهنگی ایران و هند و ایرانیان در بمبئی برگزار شد.
 
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی دراین مراسم با تبریک سال نو، با اشاره به تاریخ چند هزار ساله نوروز گفت که این جشن یادگار مدنیتی رفیع ،انسانی و ریشه در عمق تاریخ دارد.
 
خالقی با بیان اینکه در ایران باستان اعیاد زیاد وجود داشته که مهمترین آنها اعیاد چهار گانه مهرگان ،سده، تیرگان و نوروز بوده افزود:هر یک از این اعیاد ناظر به فرا رسیدن فصلی بوده است .
 
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی گفت که ایرانی ها در کنار اعیاد اسلامی فطر، غذیر،مبعث ،پیروزی انقلاب ،عید نوروز را نیز جشن می گیرند.
 
زارع رایزن فرهنگی ایران در بمبئی نیز در این مراسم با تبریک سال نو تصریح کرد برگزاری این جشن فرصتی برای آشنایی هرچه بیشتر با سنت تاریخی چند هزار ساله ایران فراهم کرده است .
 
وی اظهار امیدواری کرد که هر سال جشن نوروز با شکوهتر از سالهای قبل برگزار شود.
 
'مینو شریف' رئیس انجمن دوستی ایران وهند در این مراسم گفت که برگزاری جشن نوروز گام مهمی برای توسعه و تعمق روابط ایران و هند به عنوان دوتمدن کهن جهان است.
 
'گودرج دوتی والا'، دبیرکل انجمن هند و ایران، نیز در سخنانی در این جشن ،عید نوروز
را یک عید شرقی، حامل ارزش های برجسته و ممتاز دانست و تصریح کرد این عید نماد نوآوری ،طراوت ،جوانی ،نشاط و مهربانی است.
 
جشن نوروز با مشارکت بخش فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بمبئی و انجمن دوستی هند و ایران برگزار شد.
 
اجرای موسیقی زنده توسط گروه اعزام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برگزاری مسابقه فرهنگی از دیگر برنامه های این مراسم بود که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت .
 
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ سه شنبه چهارم اسفند 1388 برابر با 22 فوریه 2010 با تصویب قطعنامه ای روز 21 مارس برابر با یکم فروردین را درچارچوب ماده 49 و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رساند و درتقویم خود جای داد.
 
هم اکنون بیش از 300 میلیون نفر در کشورهای حوزه تمدنی نوروز سنت باستانی را با تاکیدی بر هماهنگی با طبیعت جشن می گیرند.
 
نوروز جشنی با ریشه ایرانی قدمتی بیش از سه هزار سال دارد.
کد مطلب : ۱۱۹۳۱۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.